معرفی کتاب؛

«عکس جنجال برانگیز»

کد خبر: ۲۵۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ - 03August 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در تاریخ انقلاب اسلامی 19 بهمن روز مهم و جریان‌سازی در محسوب می‌شود. در این روز همافران با رهبر حماسه انقلاب اسلامی بیعت و برای همیشه نام خود را در تاریخ انقلاب ثبت کردند.

حضرت امام خمینی (ره) در باره این روز و این اقدام فرمودند: «... آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید و در صحنه و مخالفت کردید با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای متعال هم محفوظ است. ... آن روز را باید «یوم الله» ما حساب کنیم. روزی که خدای تبارک و تعالی شما برادران را و شما نیروی عظیم انسانی را در آن روز بسیج کرد؛ و شما اطاعت کردید از خدای تبارک تعالی. قدر آن روز را همه می‌دانیم. آن روز، روزی است که در تاریخ و در تاریخ نیروی هوایی ضبط است.»

روز 19 بهمن با همه اهمیت آن مورد بررسی قرار نگرفته است. «سیدحکمت قاضی‌میرسعید» در کتاب «عکس جنجال برانگیز» به بهانه پرداختن به عکس بیعت همافران با امام خمینی (ره) در 19 بهمن، این حادثه تاریخی را شرح داده است. این کتاب در چهار فصل با عناوین «درآمدی بر پیدایش ارتش و سیر تکامل نیروی هوایی»، «تبلیغات و عوامل فشار در ارتش»،‌ «نیروی هوایی پیشتاز در عرصه تحولات داخلی» و «حماسه جاوید» تنظیم شده است.

«عکس جنجال برانگیز» تاثیر رویدادهای انقلاب و پیوستن نیروی‌ هوایی را با ذکر جزئیات و با اشاره به حوادثی مثل «شهریور 1320»، «کودتای 28 مرداد»، «تظاهرات پایگاه هوایی بوشهر»، «ورود امام به کشور» و «حضور همافران به محضر امام خمینی» نشان و شناخت دقیقی از ارتش به مخاطب ارائه می‌دهد.

کتاب براساس مستدات تاریخی و مصاحبه با کسانی که در 19 بهمن به خدمت امام مشرف شدند، صورت گرفته است که نام بعضی از آنها بنا به ملاحظاتی آورده نشده است. این کتاب با توجه به اطلاعات متغن آن می‌تواند از اسناد قابل استفاده در تحقیقات باشد.

بازخوانی بیعت همافران با امام خمینی در «عکس جنجال برانگیز»
 

«اهمیت عکس بیعت آن بود که بعد از چاپ و انتشار توسط حاکمان وقت تکذیب و حتی حکم دستگیری عکاس هم صادر شد. با این همه وی ـ حسین پرتوی ـ تنها عکاسی است که توانست در مراسم بیعت همافران با امام در مدرسه علوی در خیابان ایران حضور یابد و تنها سند تصویری وزینی از آن واقعه تاریخی را ثبت کند. به گفته خودش به مسئولین حفاظت از مدرسه علوی قول داد که در عکسی که می‌گیرد، صورت هیچ یک از نظامیان در عکس دیده نشود و این طور هم بود که اجازه یافت، عکس بگیرد. بعد از چاپ این اثر در روزنامه کیهان بود که به مرکز آموزش‌های هوایی حمله شد و مردم برای کمک به همافران به پادگان انقلاب ریختند.»

«عکس جنجال برانگیز» به کوشش «سیدحکمت قاضی‌میرسعید» در 304 مصور تدوین و توسط انتشارات مکعب در 3000 جلد منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار