رایزنی آمریکا در خصوص افزایش تحریم‌های کره شمالی

دیپلمات‌ها بر این باورند که ایالات متحده به زودی مذاکرات درباره تحریم‌های قاطع تر سازمان ملل علیه کره شمالی را به 15 عضو شورای امنیت گسترش خواهد داد.
کد خبر: ۲۵۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ - 04August 2017

رایزنی آمریکا در خصوص افزایش تحریم‌های کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، دیپلمات‌ها روز پنجشنبه تاکید کردند: در‌حالی‌که به نظر می‌رسد آمریکا و چین بر سر اتخاذ تدابیر جدید علیه کره شمالی به توافق رسیده‌اند، واشنگتن قصد دارد به زودی مذاکرات بر سر اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی را به 15 عضو شورای امنیت، گسترش دهد.

بر اساس این گزارش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از 4 جولای که کره شمالی نخستین موشک بالستیک قاره پیمای خود را آزمایش کرده، با نماینده چین در سازمان ملل در حال گفت‌وگو بوده است. این در شرایطی است که شلیک دومین موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است.

لیو جیه یی نماینده چین در سازمان ملل در مصاحبه‌ای تاکید کرد: ما برای مدت زمان زیادی سخت کار کرده‌ایم و امیدواریم این تلاش ها منجر به یک قطعنامه با اجماع اعضا شود.

برخی دیپلمات‌ها تاکید کرده‌اند که آمریکا به زودی پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه کره شمالی را در اختیار 15 عضو شورای امنیت قرار خواهد داد. این قطعنامه برای تصویب نهایی نیاز به رأی مثبت 9 کشور و عدم وتو از سوی چین، روسیه، فرانسه یا بریتانیا دارد. البته آمریکا پیش از این مذاکرات غیر رسمی را با فرانسه و بریتانیا انجام داده است.

هیلی روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: وقت برای مذاکره و گفت‌وگو پایان یافته و چین باید درباره اینکه آیا با تحریم‌های جدید موافق است یا نه، تصمیم بگیرد تا فشار بر کره شمالی برای تغییر رفتارش افزایش یابد.

روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرده است که 5 عضو دائم شورای امنیت هنوز به‌طور رسمی درباره پیش‌نویس قطعنامه کره شمالی مذاکره نکرده‌اند. هنوز مشخص نیست روابط پرتنش آمریکا و روسیه و اعمال تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه مسکو، می‌تواند تاثیر منفی بر این قطعنامه جدید داشته باشد یا نه.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: حتی اگر توافقی بین آمریکا و چین حاصل شده باشد، این بدان معنا نیست که توافقی بین همه 5 عضو دائم شورای امنیت به دست آمده است. شاید این توافقی دو جانبه بین واشنگتن و پکن باشد ولی این یک توافق کلی نیست.

چین پنجشنبه از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در خصوص اینکه واشنگتن قصد سرنگونی دولت کره شمالی را نداشته و برای مذاکره با پیونگ یانگ آمادگی دارد، استقبال کرد. چین اعلام کرده است که همواره از مذاکره حمایت کرده است.

تیلرسون گفته است که واشنگتن به دنبال متقاعد کردن کره شمالی برای دست برداشتن از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی از طریق فشار مسالمت آمیز است.

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: چین اهمیت زیادی برای اظهارات تیلرسون قائل است. آمریکا اخیرا توجه بیشتری به مسائل امنیتی در شبه جزیره کره داشته است و چین همواره بر این باور بوده است که امنیت مسئله کلیدی برای حل و فصل مشکل است.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرده است که از مذاکره بین آمریکا و کره شمالی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/ 131


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار