مجتهدزاده در جمع زنان لبنان:

واقعیات حماسه‌آفرینی زنان در دوران دفاع مقدس کامل ارائه نشده است

مجتهدزاده با بیان اینکه واقعیات حماسه‌آفرینی زنان در دوران دفاع مقدس به طور کامل ارائه نشده است، گفت: بخشی از این غفلت، مربوط به سلامت نفس زنان برای جلوگیری از ریا در فعالیت‌هایی است، که صبغه خدایی دارد و بخشی هم به جهت توجه کامل به فضای بحرانی در زمان وقوع رویداد دفاع مقدس است.
کد خبر: ۲۵۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ - 06August 2017

واقعیات حماسه‌آفرینی زنان در دوران دفاع مقدس کامل ارائه نشده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در جمع زنان لبنان، اظهار داشت: اگرچه در تبیین نقش زنان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مصاحبه‌هایی انجام شده و نوشته‌هایی نیز منتشر شده است اما قاطعانه عرض می‌کنم، هنوز نتوانسته‌ایم واقعیات حماسه‌آفرینی زنان در آن دوران را آن‌گونه که باید ارائه و تحلیل کنیم.

وی افزود: بخشی از این غفلت، مربوط به سلامت نفس زنان برای جلوگیری از ریا در فعالیتهایی است که صبغه خدایی دارد و بخشی هم به جهت توجه کامل به فضای بحرانی در زمان وقوع رویداد دفاع مقدس است، که خود خواهران تمامی اهتمامشان را معطوف به دفاع از آرمانهای اصیل اسلامی کرده بودند.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: این مسئله باید تجربه‌ای برای زنان فعال لبنان به ویژه شاخه خواهران حزب الله باشد و افرادی متخصص هر روز به واقعه نگاری حماسه زنان کشورشان بپردازند، تا از فراموشی یا تحریف این همه عظمت جلوگیری شود.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه شیرزنان ایرانی در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس ایستادگی کردند، گفت: شیر زنان ایران اسلامی پس‌ از پيروزی انقلاب‌ اسلامی، هنوز نياسوده‌ و خستگی يك‌ مبارزه‌ طولانی عليه‌ رژيم‌ پهلوی را از تن‌ بيرون‌ نكرده‌ بودند که یکباره تكليف دیگری‌ براي‌ دفاع‌ از سنگر انقلاب و اسلام بر دوش خود احساس کردند تا به‌ ايفايی نقش‌هايی تازه‌تر و مؤ‌ثرتر در عرصه‌های جديدتر بپردازند، ولی آنچه‌ ‌پس‌ از پيروزی انقلاب اسلامی، زنان‌ را به‌ كمك‌ و مساعدت‌ بيشتر طلبيد، دفاع‌ مقدسی بود‌ كه‌ هشت‌ سال‌ رشادت‌های زنان‌ و مردان ‌ایران اسلامی را در تاریخ ثبت و ضبط کرد.

وی ادامه داد: درک ما از تلاش‌ها و ایثارگری‌های زنان لبنان و بویژه حزب الله عینی و ملموس است زیرا همواره در دفاع از ارزش‌های اسلامی دوشادوش مردان به نقش‌آفرینی می‌پردازند. درست است که جنگ اصولا یک فعالیت مردانه و خشن محسوب می‌گردد و قهور و بی‌باکی و شجاعت فراوانی را می‌طلبد که بدون این ویژگی‌ها و صفات انسانی امکان درگیری‌ها و خونریزی‌ها میسر نیست، اما شک نیست که خلق زیبایی‌های ماندگار در جنگها ناشی از روحیات و خلقیات زنانه و نقش تربیتی و اثرگذار آنان در فرزندان، همسران و بطور کلی در رزمندگان بشمار می‌رود.

مجتهدزاده اذعان کرد: زنان ایرانی در تمام زمینه‌های تربیتی، اجتماعی ـ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه حضور فعال داشته‌اند و در طی دوران دفاع مقدس امت اسلامی در برابر استکبار جهانی، به عنوان نیمی از پیکر اجتماعی نقش مؤثری ایفا کردند، تا آنجا که رهبر فرزانه ایران اسلامی امام خمینی(ره) درباره حضور زنان و نقش پررنگ ایشان در حمایت از همسران و فرزندان خود اینگونه فرموده اند: «زنان هم دوش مردان در تلاش سازندگی خود در کشور، از هیچ گونه ایثار و فداکاری دریغ نداشتند.»

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس عنوان کرد: زنان مسلمان در سراسر جهان، با الهام از تعالیم اسلامی و به تبعیت از فرهنگ فاطمی و زینبی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه‌های مختلفی حتی در میدان‌های رزم حضور یافتند. خاطرات شیرزنان سلحشور ایرانی همچون تمام زنان فهیم و متدین جهان اسلام، همواره خاطره مجاهدات و فداکاری‌های زنان مجاهد صدر اسلام را تداعی می‌کند زیرا آنان در همه عرصه‌های مجاهدت، تا سرحد جانبازی و شهادت پیش می‌روند و آرزوی شهادت دارند.

وی افزود: تاثیرات مجاهدت زنان ایرانی در زمان انقلاب و دفاع مقدس برای رزمندگان ایرانی اطمینان بخش و بعد از آن برای زنان دنیا الگویی منحصر بفرد و ممتاز تلقی می‌شود. از نمونه‌های ممتاز زنان ایرانی که مقام معظم رهبری بدان تاکید دارند برگرفته از پیشینه زنان قهرمانی است که در دوران دفاع مقدس بارها مورد تقدیر و تجلیل امام راحل عظیم الشان قرار گرفتند.

مجتهدزاده با بیان اینکه امروز زنان و به خصوص مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزش‏ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند، گفت: انتشار نامه‌‏های خانواده رزمندگان در آن روزها، سخنرانی‏ها، مراسم یادبود و ... همگی در بزرگداشت یاد آن روزها تجربه‌ای قابل تامل برای زنان حزب الله است. ثبت خاطرات زنان مبارز لبنان از افتخارات جهان اسلام است که باید بماند و منتشر شود.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: همسران، مادران و خواهران جانبازان، که هر روز زندگی سخت و دردآلود عزیزان خود را می‌بینند، تحسین برانگیز است و برای جوان امروز ایران که جنگ را درک نکرده بیشتر به افسانه شبیه است و این نکته مهمی است که مردم لبنان باید در تاریخ اسلامی کشور خود از همین امروز به تدوین آن همت بگمارند.

وی تصریح کرد: رسالت امروز خانواده شهدا بسی سنگین است. امروز باید تلاش‌ها در ثبت و ضبط و انتشار این همه زیبایی دوران نبرد حق علیه باطل مضاعف باشد تا واقعیات این همه مجاهدت و مقاومت به فراموشی نیانجامد و یا از سوی دشمنان دچار تحریف و نابودی نشود.

مجتهدزاده با اشاره به زنان آزاده، عنوان کرد: زنان «آزاده» را فراموش نکنیم. زنانی که در دوران دفاع مقدس همچون برخی مردان رزمنده، به اسارت بعثیان درآمدند و حتی گاه در سلول‌های انفرادی محبوس شدند و تحت آزار و شکنجه دژخیمان بعثی قرار گرفتند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس شبیخون و تهاجم فرهنگی را یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام، علاوه بر تهاجم نظامی دشمن در اقصی نقاط دنیا دانست و گفت: شبیخون و تهاجم فرهنگی برای هر جامعه، از هر حربه‌ای برنده‌تر است. از این رو خود را موظف و مکلف بدانیم تا دشمنان قسم خورده‌ اسلام را در رسیدن به اهدافشان، ناکام گذاشته و با جدیت و تلاش، شاهد بالندگی و گسترش روز افزون اسلام در سرتاسر جهان بوده و زمینه ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را فراهم آوریم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار