روحانی:

ظرفیتهای ایران و چین برای همکاری بالاتر از سطح فعلی است

رییس جمهور با اشاره به حجم ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی ایران و چین گفت: این حجم مبادلات نسبت به ظرفیت‌های موجود همکاری بسیار کم است وامیدوارم شاهد تحولاتی درروابط اقتصادی تهران – پکن باشیم.
کد خبر: ۲۵۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴ - 06August 2017
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «حجت‌الاسلام حسن روحانی»، رییس جمهوری عصر (یکشنبه) در دیدار «هه لی فنگ»، رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین گفت: اراده ما توسعه هر چه بیشتر روابط با کشور دوست چین است.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: در ۴ سال گذشته ملاقات‌های مهمی با رییس جمهور چین انجام شده و سفر ایشان به تهران روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.

روحانی با اشاره به همکاری‌های ایران و چین در عرصه‌های نفت، گاز و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: ایران ضمن آمادگی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مذکور، تمایل دارد با توجه به مذاکرات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور، در زمینه انرژی‌های نو و فناوری ارتباطات نیز، با چین مشارکت و همکاری کند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: پس از اجرای برجام، ایران و چین برای پیشرفت روابط، قدم‌های خوبی در گسترش و تسهیل روابط بانکی برداشته‌اند و برای توسعه و جهش لازم در همکاری‌های اقتصادی، تسریع و فعال‌تر شدن مناسبات بانکی ضروری است.

رییس‌ جمهور با تشکر از نقش مثبت چین در مذاکرات برجام گفت: همه کشورهای طرف این توافق باید برای اجرای کامل آن، همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشند.

روحانی اظهار داشت: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین انرژی چین باشد. جمهوری اسلامی ایران در برنامه ۵ ساله ششم خود بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و نیز پروژه‌های بزرگی برای توسعه بنادر و راه‌آهن، پیش‌بینی کرده است که چین نیز می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری مشارکت کند.

هه لی فنگ رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام تبریک رییس جمهور چین به دکتر روحانی، گفت: بسیار خوشحالیم که مردم ایران، پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند.

رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین با اشاره به سفر رییس جمهور کشورش به ایران و حصول توافق مشارکت جامع و راهبردی بین دو کشور، اضافه کرد: در نتیجه این سفر، اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور ارتقاء یافته و همکاری‌های اقتصادی دو طرف وارد مرحله جدیدی شد.

هه لی فنگ اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های روسای جمهور چین و ایران، روند گسترش و ارتقاء سطح روابط دو کشور به خوبی به پیش می‌رود و اطمینان دارم در دور جدید ریاست جمهوری جنابعالی با تداوم این توجه، شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهیم بود.

رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین با اشاره به تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران در عرصه انرژی، تصریح کرد: ما با تحریم‌های یکجانبه مخالفیم و خواهان اجرای کامل و دقیق برجام هستیم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار