یادداشت/

روزی به نام خبرنگار

«17 مرداد، روز شهادت خبرنگار «محمود صارمی» علاوه بر اینکه فرصتی برای گرامی‌داشت یاد شهدای عرصه خبر است؛ فرصتی برای یادآوری عهدی که برای با مردم بودن بسته‌ایم نیز هست.»
کد خبر: ۲۵۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ - 08August 2017
روزی به نام خبرنگار
گروه اجتماعی دفاع پرس - سعید نوروزی‌پور؛ تقویم را که ورق می‌زنم، روزی را می‌بینم که نام آن برای ما یادآور خاطرات تلخ و شیرین است. یکی از تلخی‌های عرصه خبرنگاری شهادت محمود صارمی در افغانستان است که روز شهادت این عزیز به نام خبرنگار نام‌گذاری شده است و خوشا به سعادتش که با بهترین مرگ به دیدار حق شتافت.

خبرنگاری روزهای پر از غم و شادی دارد. گاه با حوادثی که پوشش می‌دهی غم تو را فرا می‌گیرد و گاه همراه با شادی ملت، اشک شوق می‌ریزی.

خبرنگاری طبق معروفترین تعریف پلی بین مردم و مسئولین است.

خبرنگاری شغلی است که مشکلات همه را می‌نویسد ولی کسی نیست که مشکلات خودش را بنویسد. اگر نبود شهادت عزيزانی مانند شهيد محمود صارمی شايد روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی‌شد و بهانه‌ای برای نوشتن همین چند سطر هم نبود.

اگر سری به دنیای اینترنت و ساير آثار مكتوب بزنید، كمترين گزارش و یا مصاحبه‌‌ای مرتبط با خبرنگار و مسايل او خواهيد يافت، در حالی كه آثار بسياری از مطالب رسانه‌های مكتوب و غير مكتوب متعلق به خبرنگاران است.

دنیای خبرنگاری یعنی گذشت از خود برای رساندن صداهایی‌ که به‌جایی نمی‌رسد، یعنی نوشتن حقایق برای نشان دادن حقیقت به مردم. خبرنگار برای مردم می‌نويسد و مشکلات مردم را مهمتر از مسائل خود می‌داند.

خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی به موقع، اطلاعات و اخبار را از برنامه‌های مختلف كسب می‌كنند و آن را در سريع‌ترين زمان در اختيار مردم قرار می‌دهند. در اين راه مشكلات مختلفی را تحمل می‌كنند که بر روی صفحه کاغذ یا رایانه و تلفن همراه به چشم نمی‌آید.

خبرنگاران همواره در بحران‌ها در كنار نيروهای امدادی به عنوان نخستين افراد حاضر می‌شوند. اخبار و اطلاعاتی كه خبرنگاران از اين حوادث منتشر می‌كنند در كمک رسانی و امداد نقش بسزايی دارد. این ایفای نقش را سال گذشته در حادثه پلاسکو به خوبی دیدیم.
 
خبرنگاران در راه تهیه خبر سختی‌های بسیاری به جان می‌خرند و جان را نیز در این راه فدا می‌کنند. محل‌های وقوع بحران و درگیری همواره محل حضور خبرنگاران است.

خبرنگاران زيادی در دفاع مقدس و پس از آن در ماموریت‌های مختلف به شهادت رسيده‌اند كه برای نمونه می‌توان به خبرنگارانی همچون رهبر، صارمی، ساجدی، خزایی و ميرافضلی اشاره کرد. نقش خبرنگاران در جنگ تحميلی انكار ناپذير است و در طول هشت سال دفاع مقدس با توليد هزاران خبر و گزارش برگ زرينی از تاريخ روزنامه نگاری كشور ثبت کردند.

كسانی كه اين حرفه را انتخاب می‌كنند ماديات كمترين نقش در انتخاب آنان دارد و جدای از داشتن شم خبری برای فعالیت در عرصه خبر، این کار بدون علاقه قابل انجام نيست و افرادی كه اين حرفه را برای كسب ماديات انتخاب می‌كنند، خيلی زود از ادامه كار منصرف می‌‌شوند.

خبرنگاران با ايفای نقش صحيح خود می‌‌توانند جامعه را به سوی پيشرفت سوق دهند و از مسائل حاشيه‌ای پرهيز كنند.

17 مرداد روز خبرنگار بهترين فرصتی است كه نگاهی هرچند كوتاه به فعاليت‌ها و تاثيرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشيم.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها