روایتی از محاکمه یک ایرانی در انگلیس که تبرئه شد

کتاب «از ما نیست» روایتی است از زندگی علی دیزایی که در سال 2001 در پی اتهامات شگفت و دسیسه‌های نژادی در انگلیس به دادگاه فراخوانده شد و پس از دو سال برگزاری دادگاهی جنجالی، نهایتا پیروز شد که محاکمه وی ضوابط پلیس بریتانیا را برای همیشه دگرگون کرد.
کد خبر: ۲۵۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ - 07August 2017
روایت محاکمه پلیس ایرانی در انگلیس که تبرئه شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «از ما نیست» روایت زندگی مستند علی دیزایی است. زندگی پرماجرای جذاب و جالبی که پایانش محاکمه بود و به پیروزی وی در دادگاه انجامید. علی دیزایی به سال 1341 در تهران زاده شد و در 11 سالگی به انگلستان سفر کرد و تحصیلات خویش را در آن کشور ادامه داد.
 
دانش‌آموخته رشته حقوق شد. به سال 1986 نخستین افسر مهاجری بود که به پلیس بریتانیا پیوست. در سال 2001 در پی اتهامات شگفت و دسیسه‌های نژادی به دادگاه فراخوانده شد که پس از دو سال محاکمه‌ای جنجالی پیروز شد. محاکمه وی ضوابط پلیس بریتانیا را برای همیشه دگرگون کرد. روایت محامه وی شنیده شده‌ترین برنامه رادیو بی‌بی‌سی به شمار می‌آید.

«از ما نیست» توسط کسی گفته شده که همه‌ حقیقت ماجرای ظهور و سقوط پلیس‌های خودسر که قصد تخریب دیزایی را داشتند، می‌داند. دیزایی اکنون سرهنگ پلیس مونزلو در غرب لندن و همچنین مشاور حقوقی سازمان پلیس رنگین‌پوستان است.

قسمتی از متن کتاب:
 
«در راس گروه پیگرد سلطنتی ریچارد هورول قرار داشت، وکیل مدافعی از موسسه‌ «هولیس وایت من» که اول آوریل 2002 به‌عنوان مشاور ارزشمند ملکه در دادگاه مرکزی جزایی منتصب شده بود. او یک وکیل مدافع ارشد با سابقه‌ای درخشان و توانایی‌های زیاد بود. از دید من او شخص مغروری بود که خوب لفظ‌قلم حرف می‌زد و به‌نظر می‌رسید قصد دارد کاری کند که این مورد احمقانه تا آن‌جا که ممکن است در نظر هیئت منصفه جدی تلقی شود. در مقابل  او حدود بیست زونکن قرار داشت که روی تک‌تک آن‌ها اسم «علی دیزایی» خیلی تمیز و با دقت با شابلون نوشته شده بود. من با خودم فکر کردم که آیا در مقابل دستمزد ساعتی، خود او این کار را انجام داده یا به یکی از وکیل مدافع‌های تازه کار موسسه‌ «هولیس وایت من» این کار را سپرده تا انجام دهد. همان‌طور که پرونده در دادگاه پیش می‌رفت، او دائماً با لحن ناخوشایندی عنوان شغلی مرا کشدار ادا می‌کرد تا شاید بتواند بر ارشد بودن من و اینکه دروغ سرگرد دیزایی چقدر تکان دهنده بوده است، تاکید کند.»

«از ما نیست»، با ترجمه «نگار کریمی» در 328 صفحه،  به‌بهای 26 هزار تومان توسط انتشارات مروارید راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/ 161
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار