درخواست عفو بین ‌الملل از عربستان برای صرف‌نظر از اعدام ۱۴ تن

عفو بین ‌الملل خواستار صرف‌نظر کردن عربستان از اعدام ۱۴ تن از شهروندان این کشور شد.
کد خبر: ۲۵۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ - 07August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سازمان عفو بین ‌الملل از عربستان خواست که از تصمیم خود مبنی بر اعدام 14 تن از شهروندان این کشور صرف‌نظر کند.

این سازمان افزود: با توجه به اینکه اعترافات متهمان زیر شکنجه از آن‌ها گرفته شده است، محاکمه آن‌ها باطل است.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار محاکمه مجدد متهمان با رعایت معیارهای بین‌المللی محاکمه‌های عادلانه و بدون متوسل شدن به مجازات اعدام شد.

این سازمان همچنین بر ضرورت تحقیق شفاف و مستقل درباره شکنجه متهمان و بدرفتاری‌های صورت گرفته با آن‌ها شد.

دادگاه عالی عربستان اواخر ماه گذشته میلادی 14 تن از اهالی شهر شیعه‌نشین العوامیه در شرق این کشور را به اعدام محکوم کرد.

بعد از اعلام این حکم، برخی فعالان حقوقی گفتند که 23 تن از متهمان پرونده موسوم به باند العوامیه، به دلیل مشارکت در اعتراضات و فعالیت‌‌های سیاسی به تروریسم محکوم و به ریاض منتقل شدند.

در مقابل، منصور القفاری سخنگوی رسمی وزارت دادگستری این کشور مدعی شد که همه متهمان به صورت عادلانه و با رعایت همه معیارها محاکمه شده‌اند.

وی افزود: احکام اعدام صادر شده علیه متهامان پرونده‌های تروریستی به صورت دقیق بررسی می‌شود و 13 قاضی در مراحل مختلف دادرسی درباره آن نظر می‌دهند.

یحیی العسیری، فعال عربستانی و رئیس سازمان حقوق بشر "القسط" ضمن رد سخنان سخنگوی وزارت دادگستری عربستان، گفت: احکام اعدام اخیر ظالمانه است.

وی افزود: اگر این افراد مرتکب جرم‌هایی شده‌اند، پس محاکمه عادلانه نباید رژیم سعودی را بترساند.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود از اقدامات وحشیانه عربستان در زمینه حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد و نوشت: بین وعده‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و اقداماتی که علیه معارضان این کشور انجام می‌شود، تناقض دارد.

پیش از این سازمان حقوقی "ریبریف" در انگلیس اعلام کرده بود که نگرانی‌هایی درباره اعدام قریب‌الوقوع 14 مرد عربستانی بدلیل مشارکت در اعتراضات مردمی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، این 14 تن که در بین آن‌ها یک مرد معلول و یک پسر بچه حضور دارد، به ریاض منتقل شده‌اند.

عربستان سعودی در ماه گذشته نیز 4 شهروند شیعی را اعدام کرد.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، رژیم سعودی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با اعدام 66 تن، بالاترین رکورد اعدام‌ها در این وقت سال را به ثبت رسانده‌ است.

منبع: انتخاب
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار