یادداشت/ زهرا کوهساری

زنان خبرنگار، شیردلانه پا در رکاب دفاع بودند

یکی از مهمترین زمینه‌های مشارکت زنان در حوزه اطلاع‌رسانی و خبرسازی است. زنان خبرساز و خبرنگار در هشت سال دفاع مقدس با دغدغه‌ای مثال زدنی و با دقتی بی‌نظیر ابعاد مختلف جهاد و مبارزه با دشمن بعثی را به تصویر کشیدند و مجدانه در راه اعتلای فرهنگ ایثار و مجاهدت گام برداشتند.
کد خبر: ۲۵۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ - 08August 2017

مشارکت زنان خبرساز در دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: دکتر زهرا کوهساری مدیر فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان دفاع مقدس به مناسبت روز خبرنگار یادداشتی اختصاصی در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان که تجربه یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را به عنوان آزمونی سنگین اما سرافرازانه با خود به همراه داشتند، بار دیگر بر خود واجب دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌های تازه‌تر و مؤثرتر در عرصه‌هایی جدیدتر بپردازند؛ از این‌ رو، شرکت در مدیریت بحران‌هایی که در گوشه و کنار کشور، به‌ویژه در کردستان بر پا شد را جزو وظایف خود دانستند. ولی آنچه بعد از حدود یک و نیم سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس بود که هشت سال نظاره‌گر رشادت‌های زنان و مردان این مرز و بوم بود.

از این رو و به علت گستردگی فداکاری زنان در عرصه دفاع مقدس، احصاء همه آن ایثارگری‌ها ممکن نیست، و در هر نوشته‌ای تنها می‌توان به بخش کوچکی از آن اشاره کرد. انجام نقش‌های رزمی، حمایت‌های عاطفی، امور پشتیبانی، امداد و درمان، جهاد مالی، ایثار و فداکاری در پذیرش مصائب و مشکلات از جمله مهمترین مشارکت‌های زنان در این عرصه بود.

یکی از مهمترین زمینه‌های مشارکت زنان در حوزه اطلاع رسانی و خبرسازی است. زنان خبرساز و خبرنگار در هشت سال دفاع مقدس با دغدغه‌ای مثال زدنی و با دقتی بی‌نظیر ابعاد مختلف جهاد و مبارزه با دشمن بعثی را به تصویر کشیدند و مجدانه در راه اعتلای فرهنگ ایثار و مجاهدت گام برداشتند.

زنان خبرنگار با در دست گرفتن جان خود قدم در راه خبرنگاری و اطلاع رسانی گذارده و جان بر کف تلاش کردند تا ابعاد و زوایای مختلف جهاد و جنگ نابرابر را به جهانیان نشان دهند. بی‌شک خبرنگاری شغلی سخت و طاقت فرساست و خبرنگار علاوه بر لزوم داشتن روحیه‌ای مقاوم و دستی توانا، بایستی از شجاعت و مهارتی خاص در انجام امور خبرنگاری و خبرسازی بهره‌مند باشد. این امر زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که خبرنگار بانویی محجبه با تحمل سختی‌ها و مشقات خاص جنسیتی و شغلی خود باشد.

در واقع جامعه امروز نیازمند و تشنه‌ الگوهای دوران دفاع مقدس است. زنان در دوران دفاع مقدس احساس، عواطف و لطافت را با شجاعت آمیخته و مردانه‌ میدان‌ها را تسخیر کردند. آنان علاوه بر حفظ سنگر خانواده، در عرصه‌های اجتماعی جامعه نیز وارد شدند، زنان خبرنگار و خبرساز با مجاهدت‌ها و شجاعت‌های بی‌نظیر خود و با رویارویی با مشکلات و مصائبی که شاید برخی مردان را یارای تحمل آن نباشد، کوشیدند تا با ثبت و ضبط اتفاقات و وقایع آن سال‌ها شجاعت و شیردلی را تا ابد در هستی ماندگار کنند، از این روست که امروزه با توجه به خلاء‌های معرفتی و اطلاعاتی در خصوص ارائه الگوهای درست اجتماعی و فردی برای دختران و زنان جامعه نیازمند یاری اصحاب رسانه برای ارائه این الگوهای سرافراز و درست هستیم.

لذا با عنایت به فعالیت‌های بی‌بدیل و چشمگیر زنان فداکار و فعال در سال‌های دفاع‌مقدس امروز بر ما به عنوان نسل حاضر واجب خواهد بود تا نقش زنان در دوران جنگ را در تاریخ ثبت و ضبط کنیم و جهت حفظ و تداوم آن بکوشیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها