نشست «ریاض 2» معارضان سوری 24 مرداد برگزار می‌شود

در حالی که معارضان سوری از برگزاری نشست هیئت عالی مذاکره کنندگان در 15 آگوست در ریاض با حضور نمایندگان روسیه و مصر خبر داده‌اند، مسکو و قاهره اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.
کد خبر: ۲۵۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ - 08August 2017
نشست «ریاض 2» معارضان سوری 15 آگوست برگزار می شود
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه «الیوم السابع»، «نصر الحریری» رئیس نمایندگان هیئت عالی مذاکره‌کنندگان معارض سوری در گفت‌وگوهای ژنو اعلام کرد که نشست هیئت عالی مذاکره‌کنندگان (موسوم به ریاض 2) در 15 آگوست جاری(24 مرداد) در پایتخت عربستان برگزار می‌شود.

به گفته الحریری با توجه به گروه‌بندی‌هایی که در بدنه معارضان وجود دارد و هر کدام بر اساس گرایش سیاسی و مواضعی که دارند با یک گروه شناخته می‌شوند، گروه مسکو به ریاست «قدری الجمیل» و گروه مصر به ریاست «فراس الخالدی» در این نشست حضور خواهند داشت.

بر اساس این خبر هدف از برگزاری این نشست ایجاد دیدگاهی مشترک بر اساس اصول آنچه انقلاب سوریه خوانده می‌شود است.
 
الحریری تأکید کرد که نشست هیئت عالی مذاکره‌کنندگان سوری گسترده خواهد بود. وی از تصمیم‌های اتخاذ شده برای آتش‌بس در سوریه استقبال کرد؛ اما گفت که این توافق‌ها باید در چارچوب یک توافق سیاسی ایجاد شود.

با وجود اینکه الحریری از حضور گروه مسکو و قاهره در نشست ریاض 2 خبر داده است، فراس الخالدی رئیس جدید گروه قاهره در گفت‌وگو با روزنامه «العرب» گفت که با برگزاری این نشست مخالف است و دلیل این مخالفت هم برگزاری نشست در ریاض نیست، بلکه دستور کار این نشست است که خارج از چارچوب سازمان ملل است.

الخالدی تأکید کرد که از آن‌ها دعوت شده در دیداری مشورتی و تکمیلی برای مذاکرات ژنو حضور پیدا کنند که این با درخواستی که پیشتر معارضان سوری در قالب سه گروه به سازمان ملل در خصوص برگزاری نشستی در ژنو به منظور ایجاد اتحاد در مواضع معارضان داده شده بود، در تناقض است.
 
وی افزود: از لحاظ پروتکول هم درست نیست که نشست کارشناسی ژنو به خاطر آنچه قرار است در ریاض برگزار شود، لغو شود.

اما «قدری جمیل» رئیس گروه مسکو  مخالفت خود با محل برگزاری نشست را اعلام کرد و گفت: برگزاری چنین نشستی نکته مثبتی است، اما محل برگزاری آن یعنی ریاض که مقر گروه ریاض و هیئت عالی مذاکره‌کنندگان سوری است از لحاظ سیاسی مناسب نیست. بهتر بود این نشست در ژنو برگزار شود.
 
وی همچنین تأکید کرد که یکی از موانع اصلی در برابر تشکیل هیئت و گروه متحد در معارضان توافق بر مرحله انتقالی قدرت در سوریه است.

به گفته جمیل این توافق هم باید بدون هیچ پیش‌شرطی در خصوص رفتن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قدرت یا باقی ماندن او همراه باشد. سرنوشت او بعد از یک دور مذاکرات مستقیم در دمشق باید مشخص شود.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها