کارشناس مسائل غرب آسیا:

جنگ روانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در خصوص جنوب سوریه/ مقاومت در موضع قوّت قرار دارد

هادی محمدی با اشاره به جنگ روانی جناح غربی-عربی در رسانه‌ها، توافق جنوب سوریه را به نفع جناح مقاومت توصیف کرد و گفت:‌ مقاومت در موضع قوت قرار دارد.
کد خبر: ۲۵۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ - 08August 2017
در توافق جنوب سوریه هیچ چیز تغییر نکرد / مقاومت در موضع قوت قرار دارد
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در ششمین جلسه کمیسیون سیاسی و امور بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در سال 1396 وضعیت به وجود آمده در جنوب سوریه، منطقه درعا و قنیطره و سویدا را پس از توافق به وجود آمده بین روسیه و آمریکا تشریح کرد.

جنگ روانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در خصوص جنوب سوریه

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به جنگ روانی جناح غربی-عربی در رسانه‌ها، توافق جنوب سوریه را به نفع جناح مقاومت توصیف کرد.
 
وی خاطرنشان کرد اطلاعات میدانی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها توان خود را در جنوب سوریه به کار گرفته‌اند، ولی با این حال نتوانستند به نتیجه برسند، لذا کار را رها کردند و علنا این مسئله را بیان کردند. به همین دلیل بود که به سمت مذاکره با روسیه رفتند.

آرزوهایی که رسانه‌ای شد، اما محقق نشد

این استاد دانشگاه در خصوص مطالبی که جناح غربی-عربی در خصوص جنوب سوریه مطرح می‌کنند، گفت:  اینها آرزویشان را در خصوص جنوب مطرح می‌کنند. در خصوص درعا، قنیطره و سویدا، ریف این مناطق مطرح است. چون درعا و بخش اعظم سویدا در سیطره دولت است. گوشه کوچکی از خاک مرز اردن در اختیار نیروهای ارتش آزاد است. فرمانده آنها تیمساری است که اهل عشیره‌ای است که امتداد آن در عربستان است. بیشتر درعا و بخش وسیعی از ریف آن در اختیار دولت است. ریف جنوبی آن تا مرز نصیبین در اختیار مختلفی است که ترکیبی از القاعده و ارتش آزاد است. در قنیطره بخشی از ریف قنیطره در اختیار دولت بخش شمالی قنیطره دست القاعده است و بخش جنوبی آن دست داعش است.

در قاعده‌ای کلی که آقای لاورنتینف نماینده ویژه پوتین در تهران در خصوص جنوب مطرح کرد گفته شد که در این آتش بس القاعده و داعش استثنا هستند یعنی ما به القاعده و داعش حمله خواهیم کرد. معنی این بحث این است که در قنیطره هیچ اتفاقی نمی‌افتد. دلیل تغییر موضع صهیونیست‌ها هم همین بود. آنها ابتدا از طرح استقبال کردند و آرزوهایشان را در مطبوعات منتشر کردند و گفتند اینگونه خیلی خوب است که ایران، مقاومت و ارتش سوریه را از جنوب سوریه اخراج می‌کنیم. بعد که دیدند واقعیت روی زمین اینگونه نیست و فرزندان مقاومت کنار شهر البعث حضور دارند خود نتانیاهو گفت من با این وضعیت مخالفم. یعنی آرزوهایشان محقق نشد. آنها طی 7 سال اگر می توانستند مقاومت را از سوریه بیرون کنند این کار را انجام می‌دادند. حال که در بدترین شرایط هستند با سخنان آنها مقاومت از منطقه خارج نمی‌شود؟ فرزندان مقاومت در سخت‌ترین منطقه کوهستانی مثل عرسال با این قدرت و زیبایی عمل می‌کنند و القاعده و النصره را بیرون می‌کنند بعد ممکن است مقاومت از منطقه جنوب که اینقدر حساس است خارج شود؟ هرگز اینگونه نیست. این یک عملیات روانی است که پایه و اساسی ندارد.

توافق روسیه و آمریکا در جنوب سوریه چه بود؟

هادی محمدی توافق به وجود آمده بین روسیه و آمریکا را که در جریان نشست گروه 20 به وجود آمد یک توافق بر سر مذاکره توصیف کرد که دو طرف موافقت خود را برای مذاکره در خصوص جنوب سوریه اعلام کرده‌اند. وی در تبیین این مسئله به تنش‌های موجود بین روسیه و آمریکا اشاره کرد و گفت: بین آمریکایی‌ها و روس‌ها در حوزه امنیت بین‌الملل، حوزه ناتو و حوزه اروپا به شدت تنش وجود دارد. هر لحظه ممکن است که با هم درگیری پیدا کنند. برای اولین بار طی 20 سال گذشته در استراتژی نیروی دریایی روسیه، آمریکا را دشمن معرفی می‌کند و می‌گوید قطعا با تهدید آمریکا مقابله خواهد کرد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مسئله جنوب را فضای نفس‌گیری بین دو قدرت توصیف کرد و گفت همین فضای تنفیس هم به نفع مقاومت است چرا که آمریکایی‌ها براساس توافق انجام شده توافق کرده‌اند تحت سیطره روسیه در جنوب سوریه عمل کنند.  وی گفت هم اکنون روسیه در شهرک‌های شمالی درعا مستقر شده، قرار است در غوطه شرقی و چند منطقه دیگر نیز مستقر شوند.

وی درخصوص وضعیت مناطق جنوبی سوریه گفت:  در آن منطقه ادارات دولتی مشغول به کار هستند. در ادلب هم ادارات دولتی مشغول به کارند و حقوق آنها را هم دمشق پرداخت می‌کند. هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد. عقب‌نشینی قرار نیست صورت بگیرد. فقط گفته‌اند آتش بس باشد با استثنایی که دارد: النصره و داعش که مورد هدف قرار خواهند گرفت. در جنوب یک گروه وابسته به داعش، یک گروه وابسته به النصره و یک گروه وابسته به ارتش آزاد حضور دارند. وابستگان به ارتش آزاد عشایر حوران هستند که تعدادی شان در اردن هستند و استمرار آن در اردن قرار دارد. قوام و دوام آنها خیلی زیاد نیست و عده و عُده قوی ندارند. 4 تا 5 هزار نفر از نیروهای عشایر را به داخل اردن برده، آموزش داده‌اند. از این نیروها در تنف می‌خواستند استفاده کنند که آمریکایی‌ها دیدند این پروژه پیش نخواهد رفت. لذا این پروژه را تعطیل کردند و تعطیلی آن را اعلام هم کردند.

آمریکا به دنبال زمان/ آغاز راهبرد آمریکا از عراق است

هادی محمدی در ادامه تلاش کنونی آمریکا را تلاش برای وقت خریدن برشمرد و گفت:  پروژه بشار اسد و مقاومت در حال پیشروی است و آنها هم نمی توانند کاری انجام دهند. به دنبال زمان هستند تا ببینند کی فرصت پیدا می کنند که ترفندی پیاده کنند.

این کارشناس سیاسی با بیان ارتباط بحران موجود در عراق با بحران سوریه در مرحله کنونی افزود: به نظر من راهبرد آمریکا از سوریه شروع نمی شود باید پاسخ آن را در عراق بیابیم. اگر از عراق توانستند شکافی به وجود آورند و مسئله ای ایجاد کنند آنگاه ممکن است شرایط سوریه هم به بحران برسد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار