زارعی تشریح کرد؛

چرایی اعلام هماهنگی واشنگتن با مسکو در موضوع سوریه

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه روسیه را از ایران جدا کنند، حدود یک ماه پیش اعلام کردند که در ارتباط با روند امنیتی و سیاسی سوریه با روس‌ها هماهنگ می‌شوند و محوریت روسیه را در پرونده‌های سیاسی و امنیتی سوریه می‌پذیرند.
کد خبر: ۲۵۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ - 08August 2017
چرایی اعلام هماهنگی واشنگتن با مسکو در موضوع سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه حمایت واشنگتن از تروریست­‌ها معادله‌ سوریه را تغییر نمی‌دهد، بیان داشت: آمریکایی‌ها بعد از شکست در ایجاد یک منطقه حائل در مرزهای شرقی سوریه پذیرفتند که ارتش سوریه در این منطقه‌ وسیع حضور پیدا کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه حضور ارتش سوریه در مرزهای شرقی این کشور یک عقب‌نشینی بزرگ در رفتار آمریکایی‌ها به‌حساب می‌آید، افزود: آمریکایی‌ها بر اساس یک استراتژی تصمیم گرفته بودند که مرزهای شرقی سوریه را تحت سیطره بگیرند تا اتصال ایران و عراق به سوریه و لبنان را قطع کنند.

وی با توجه به ادعای واشنگتن در حمایت از تروریست­‌ها یادآوری کرد: آمریکایی‌ها تحت عنوان اینکه می‌خواهند از معارضان میانه‌رو حمایت کنند، اعلام کردند که ظرفیت خود را برای پیشبرد اهداف معارضه سیاسی به کار می‌گیرند که علی‌الظاهر مراد آن‌ها گروه‌های شرکت‌کننده در نشست‌های آستانه است؛ اما در واقع با اعلام حمایت از این معارضان خواستند به همه معارضان دولت سوریه اعم از آن‌هایی که در نشست آستانه شرکت می‌کنند که شامل حدود 15 گروه می‌شود و گروه‌های متنوع دیگری که از ده‌ها گروه فراتر می‌رود، پشتگرمی دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر عدم توانایی واشنگتن برای تغییر معادله سوریه اشاره داشت: مشکل بزرگی که آمریکایی‌ها دارند عبارت است از اینکه روی زمین سوریه امکان گسترده‌ای برای حمایت از معارضان در اختیار ندارند؛ لذا اعلام حمایت آن‌ها معادله‌ سوریه را تغییر نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آمریکایی­‌ها در تعامل خود با مسکو برای برقراری آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه چه اهدافی را دنبال می­‌کردند؟» بیان داشت: آمریکایی‌ها برای اینکه روسیه را از ایران جدا کنند، حدود یک ماه پیش اعلام کردند که در ارتباط با روند امنیتی و سیاسی سوریه با روس‌ها هماهنگ می‌شوند و محوریت روسیه را در پرونده‌های سیاسی و امنیتی سوریه می‌پذیرند. این موضوع یک ترفندی بود که برای جدا کردن روسیه از محور مقاومت دنبال کردند؛ اما به نتیجه نرسید.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ناکامی واشنگتن در جدا کردن مسکو از محور مقاومت تأکید کرد: روس‌ها و شخص پوتین اعلام کردند که آمریکایی‌ها حق مداخله در امور سوریه را ندارند. این امر نشان داد که روس‌ها فریب این تاکتیک آمریکایی‌ها را نخورده‌اند و کماکان به همکاری با محور مقاومت در پرونده امنیتی سوریه ادامه داده‌اند.

وی با توجه به احتمال شکست آمریکایی­‌ها در جنوب غربی سوریه گفت: بعید به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها در پرونده‌ جنوب غربی سوریه نیز موفقیت چندانی در همراه سازی روس‌ها با خود داشته باشند. اگرچه روس‌ها بنا به دلایلی نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی حساسیت دارند و آمریکایی­‌ها تلاش می‌کنند از این گرایش روس‌ها به امنیت اسرائیل به‌ نوعی استفاده کنند؛ اما واقعیت مطلب این است که روس‌ها در جنوب آن­چنان حضوری ندارند که همراهی با آمریکایی‌ها در این مناطق تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار