سردار دکتر کارگر:

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و زنده است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏هاى دفاع مقدس با تاکید بر نقش و اهمیت هنر ابراز داشت: غربی ها خیلى از داشته‏ هاى ما را ندارند ولى چون هنر دارند داشته‏‌هاى کم خود را خیلى خوب و هنرمندانه ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶ - 28October 2013

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و زنده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس، طی گفتگویی با ماهنامه "پیام انقلاب" با موضوع عملکرد بنیاد و تأسیس سازمان سینمایى و هنرهاى نمایشى، اظهار داشت: طبق اساسنامه، این بنیاد مسئول سیاستگذارى، هدایت، نظارت و حمایت از آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس است.

سردار کارگر افزود: غربىها خیلى از داشته هاى ما را ندارند؛ ولى چون هنر دارند داشته هاى کم خود را خیلى خوب و هنرمندانه ارائه مىدهند تا حدى که نداشته هایشان را نیز به عنوان داشته تبدیل و ارائه مى کنند، ولى ما به دلیل ضعف در هنر حتى نمى توانیم داشته هایمان را نیز خوب ارائه کنیم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش هاى دفاع مقدس سینما، فیلم، تئاتر و انیمیشن را در دنیاى امروز یکى از محل هاى مراجعه مردم دانست و با اشاره به اینکه در جهان معاصر با ابزار فیلم به زندگى مردم سبک مى دهند، خاطرنشان کرد: برداشت ما این بود که تشکیلات موجود پاسخ گوى اهداف و مأموریت هایى که براى بنیاد درنظر گرفته شده نیست، بنابراین بنیاد را از یک حالت صرفاً ستادى به حالت قرارگاهى تبدیل کردیم، یعنى در عین اینکه وظایفمان را انجام مى دهیم به دو موضوع دقت و سرعت نیز توجه کنیم.
 
وی افزود: باید عملیاتى حرکت کرد؛ چون خیلى عقب ماندگى داریم و آن قدر هم تهاجم دشمن در این عرصهها زیاد است که ما باید هم پدافند داشته باشیم و هم آفند، یعنی باید در کشور خودمان دنبال تولید قدرت باشیم و در این راه یکى از ابزارهاى مهم فیلم، سینما، سریال و تئاتر و کلاً هنرهاى نمایشى است که متأسفانه مغفول واقع شده است.
 
سردار کارگر یادآور شد: این سازمان نمى خواهد جایگزین تشکیلات موجود در موضوع دفاع مقدس شود، بلکه کمک مىکند به سازمان هایى که در حال حاضر در این زمینه سینماى دفاع مقدس فعالیت مىکنند و چون وظیفه سیاست گذارى، نظارت، هدایت و حمایت را برعهده دارد باید یک تشکیلات قوى هم داشته باشد و بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که سازمان سینمایى و هنرهاى نمایشى در بنیاد تشکیل شود.
 
سردار کارگر، در پاسخ به این سوال که سازوکار همکارى مراکز همردیفی چون بنیاد حفظ آثار ارتش، بنیاد حفظ آثار سپاه، انجمن سینما و تئاتر دفاع مقدس، مؤسسه شهید آوینى و نیز مراکزى در حوزه هنرى و وزارت ارشاد، فعال در حوزه دفاع مقدس با سازمان تازه تأسیس سینمایى و هنرهاى نمایشى بنیاد چگونه خواهد بود، گفت: این سازمان به وجود آمده که همه این فعالیت ها را یکسو کند و براى این فعالیت ها سیاست گذارى نماید و در واقع این سازمان در پی آن است که هم افزایى این دستگاه ها و مراکز با هم بیشتر شود نه اینکه کار آنها را تکرار کند؛ بلکه در حوزه دفاع مقدس براى آنها سیاست گذارى، هدایت و حمایت را انجام دهد و در نهایت اینها را هم مسیر کند و از همه اینها مهمتر، این سازمان وظیفه دارد از تحریف دفاع مقدس در فیلم و هنر جلوگیرى نماید.
 
سردار کارگر در ادامه افزود: در هماهنگى هاى انجام شده با وزارت ارشاد از این به بعد فیلم ها و سریال هایى که در حوزه دفاع مقدس تهیه و تولید مى شوند با هدایت و نظارتى که در خود سازمان سینمایى دفاع مقدس وجود دارد راه را صحیح تر ادامه مى دهند و در واقع نقش بخش تخصصى سازمان سینمایى کشور در حوزه دفاع مقدس را این سازمان ایفا مىکند.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس در این خصوص که تحلیل هنرمندان از وضعیت محصولات هنرى دفاع مقدس با تحلیل مدیران و تصمیم گیران این عرصه تفاوت دارد و هنرمندان اغلب گله مندند و مدیران اغلب آمارها و گزارش هاى پُر و پیمان ارائه مى دهند، ابراز داشت: اشکال در این است که ما و هنرمندان درک متقابل از یکدیگر نداریم و این یک مشکل اساسى است. ما با هنرمندان مشکل گفتمانى هم داریم به طوریکه ما حرف خودمان را مى زنیم و آنها حرف خودشان را و این مشکل تولید مىکند.
 
سردار کارگر، با تاکید بر اینکه باید با هر قشرى متناسب با فرهنگ همان قشر گفتگو کرد، خاطرنشان کرد: ما نباید صرفاً از هم انتقاد کنیم؛ بلکه باید ببینیم هنرمندان از ما چه مى خواهند و ما از هنرمندان چه مطالبه اى داریم که اگر به این نتیجه برسیم و با هم بحث کنیم خیلى از مشکلات حل مى شود.
 
وی با بیان اینکه، مشکلى در ما افراد نظامى هست که بعضى مواقع فکر مىکنیم مى توانیم با شیوه هاى نظامی گرى و پادگانى با هنرمند گفتمان کنیم، قشر هنرمند برخوردار از شرایط خاص خود دانست که با عرصه نظامی گرى و جوّ دستورى پادگانى متفاوت است.
 
سردار کارگر گفت: عرصه هنر متعلق به هنرمندان است و مهم این است که دیوار بىاعتمادى بین ما و هنرمندان تخریب شود و از طرف دیگر هنرمندان این حالت را داشته باشند که به ما اعتماد کنند و وضعیت و شرایط را درک نمایند.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس با تاکید بر اینکه، ما باید اصل کار را بر مشورت و مشارکت بگذاریم و همچنین با اشاره به اینکه، همانگونه که یک هنرمند نمى تواند وظایف منِ نظامى را انجام دهد، من هم نمى توانم وظایف هنرمند را انجام دهم، یادآورشد: دفاع مقدس اختصاص و انحصار به نیروهاى مسلح ندارد بلکه متعلق به همه مردم است و در این مسیر، تلاشگر اصلى مردم بودند و پیروز واقعى عرصه دفاع مقدس هم مردم هستند، فلذا اگر این گونه فکر کنیم و بدانیم که اکثریت هنرمندان ما انسان هاى متعهدى هستند مى توانیم در این عرصه موفق باشیم.
 
سردار کارگر در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد در حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس عملکرد مطلوب داشته یا خیر، گفت: من اعلام مى کنم که در حفظ آثار و نشر ارزش هاى دفاع مقدس موفق نبوده ایم و دلیل آن هم این است که دفاع مقدس و حفظ و نشر آثار آن را اختصاصى کرده ایم، نه همگانى، البته این عدم موفقیت نسبى است، یعنى همین بنیاد اگر تاکنون نمى ماند یا اصلاً نبود طبیعتاً تا همین مقدار هم حفظ دفاع مقدس و ارزشهاى آن صورت نگرفته بود و کلاً به وادى فراموشى سپرده شده بود.
 
وی با اشاره بر اینکه در زمان آقاى چمران، آقاى افشار، سردار باقرزاده خدمات بسیارى شده ولى کافى نبوده، چاره کار را در یک همت ملى دانست و خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس متعلق به همه مردم و همه اقشار است و باید مثل خود دفاع مقدس با همت ملى با آن برخورد شود، از رهبر معظم انقلاب که وارد میدان شدهاند تا تک تک اقشار ملت.

سردار کارگر افزود: فکر نکنیم که دفاع مقدس فقط مال ماست و فقط بنیاد مسئول دفاع مقدس است، بلکه بنیاد مسئول هماهنگى، ترغیب و تشویق در این راستا است و مسئول سیاستگذارى و حمایت و هدایت است، فلذا ما باید دفاع مقدس را به داخل منازل و تمام اقشار و اصناف ببریم و مهم تر اینکه دفاع مقدس را باید وارد باورها و نگرش هاى مردم کنیم و اگر دفاع مقدس وارد باورها و نگرش هاى مردم شد همه این مسائل حل مى شود.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس، مخاطب شناسى را یکى از اشکالات بنیاد در عرصه دفاع مقدس دانست و با بیان اینکه، اگر ما مخاطب را نشناسیم طبیعتاً نتیجه خوب هم نمىگیریم، گفت: ظرفیت دفاع مقدس بسیار بالاست و رهبر معظم انقلاب  در این خصوص فرموده اند: «دفاع مقدس گنجینه است»، ما باید ابتدا این گنج را پیدا کنیم، بعد آن را ویرایش کنیم، پردازش کنیم و بعد در معرض نگاه مردم قرار دهیم و براى اقشار مختلف با ذائقه اى که دارند نمایش دهیم.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید دفاع مقدس را از کودکستان شروع کنیم؛ چرا که موضوع کودکان مسئله مهمى است، همین طور موضوع جوانان و نوجوانان و در این مسیر ما با هر قشرى و هر توانى و هر سلیقه سیاسى و جناحى و هر بینشى که وارد شدیم و درباره دفاع مقدس صحبت کردیم آمادگى همکارى داشتند.
 
سردار کارگر در پایان افزود: باید ظرفیت ها را بشناسیم و ظرف متناسب با آن را ایجاد کنیم؛ چرا که دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و زنده است و سرچشمه اى است که هر چه از آن آب بردارید باز هم جوشان است و فعال.   
 
گفتگو از: محمدشریعت پناه
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار