مسئول دفتر مرکز پژوهش‌های کربلا:

«دانشنامه زیارت اربعین» در حال تدوین است/ خیل زائران اربعین نشان‌دهنده از جهان‌شمولی فرهنگ حسینی است

مسئول دفتر مرکز پژوهش‌های کربلا در قم از تدوین «دانشنامه زیارت اربعین» توسط مرکز «کربلاء‌ للدراسات و البحوث» خبر داد.
کد خبر: ۲۵۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ - 08August 2017
«دانشنامه زیارت اربعین» در حال تدوین است/ خیل زائران اربعین نشان از جهان‌شمولی فرهنگ حسینی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «عمّار کرباسی» مسئول دفتر مرکز پژوهش‌های کربلا با اشاره به فعالیّت‌ها و دستاوردهای مرکز کربلا گفت: مرکز کربلا تاکنون بیش از 95 عنوان کتاب را به چاپ و نشر رسانده است.

وی با بیان این مطلب که مرکز کربلا ترویج معارف اهل بیت و فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) را انجام می‌دهد، اظهار کرد: کربلا فقط نام یک شهر نیست، بلکه مفهوم بسیار گسترده‌‌تری دارد. واژه کربلا صرفاً یادآور شهر و خیابان نیست و حتی به حرم مقدس امام حسین(ع) خلاصه نمی‌شود. کربلا یک فرهنگ است که حوزه جغرافیایی آن را نمی‌توان منحصر به یک شهر یا کشور دانست، کربلا بستر شکل‌گیری فرهنگ آزادگی و ایثاری است که نه تنها جهان تشیع بلکه تاریخ بشریت را در برگرفته است.

وی افزود: حضور میلیونی برای زیارت اربعین از سراسر جهان و از ادیان و مذاهب مختلف، حکایت از جهان‌شمول بودن فرهنگ امام حسین(ع) و کربلاء است.

مسئول دفتر مرکز پژوهش‌های کربلا در قم، حضور پیروان دیگر ادیان و مذاهب در زیارت اربعین حسینی را فرصت ارزشمندی برای ترویج بیشتر و عمیق‌تر فرهنگ عاشورا و کربلاء دانست و افزود: حضور پیروان دیگر ادیان و مذاهب در زیارت اربعین، وظیفه محققان و پژوهشگران و دست‌اندرکاران مراکز و مؤسسات پژوهشی شیعه را سنگین‌تر کرده است و می‌بایست با انجام تحقیق و پژوهش‌، ابعاد شناختی و معرفتی زیارت اربعین را بیش از پیش به جهان و جهانیان معرفی کنند تا هر یک از پیروان ادیان دیگر که در این گردهمایی بزرگ حضور دارد، به عنوان سفیر ترویج فرهنگ امام حسین(ع) و عاشورا باشد.

کرباسی از تدوین «دانشنامه زیارت اربعین» توسط  مرکز کربلا للدراسات و البحوث در قم خبر داد و گفت: طرح تدوین دانشنامه زیارت اربعین در 17 محور طراحی شده است و ابعاد گوناگون زیارت اربعین از جمله؛ معرفتی، کلامی، فقهی، اجتماعی،‌ سیاسی را مورد مطالعه و تحقیق قرار خواهد داد.

وی تدوین و تألیف این دانشنامه را یک کار فراملیّتی دانست و یادآور شد: تألیف مقالات دانشنامه زیارت اربعین مختص به محققان و پژوهشگران مرکز کربلا نیست و تمامی محققان و پژوهشگرانی که علاقه‌مند به نگارش و تدوین مقاله برای این دانشنامه در هر یک از محورهای هفده‌گانه آن باشند، می‌توانند با مراجعه به دفتر مرکز کربلا در شهر قم با انتخاب یک موضوع در این اقدام بزرگ و ارزشمند سهمی داشته باشند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها