عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین:

عدم پشتیبانی اعراب از فلسطین/ از حمایت‌های ایران تشکر می‌کنیم

احمد المدلل با اشاره به عدم حمایت کشورهای عربی ـ اسلامی از فلسطین در تحولات اخیر قدس اشغالی گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران از فلسطین حمایت نکرده است.
کد خبر: ۲۵۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ - 09August 2017
عدم پشتیبانی اعراب از فلسطین/ از حمایت‌های ایران تشکر می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پیروزی مردم فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی در پروژه سیطره بر مسجدالاقصی حاوی نکات بسیار مهمی است.
 
صهیونیست‌ها در ابتدا از ارائه هر گونه امتیازی و کوتاه آمدن از موانع امنیتی سرباز زدند اما با مشاهده وحدت فلسطینی ها در اعتراضات خود در قدس، کرانه باختری، غزه و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ نخستین ضربه را متحمل شدند. تحلیلگران صهیونیست در جریان تحولات مسجدالاقصی اذعان نمودند این حوادث نشان  داد مالکیت مسجدالاقصی نه اسرائیلی و نه اردنی است بلکه صرفا به مردم فلسطین و اهالی قدس اختصاص دارد.  

تحولات اخیر نشان داد الگوی اصلی تحقق پیروزی بر رژیم صهیونیستی داشتن وحدت رویه در سیاستها و اقدام عملی مبتنی بر مقاومت و ایستادگی مردمی است. در واقع نگاهی به تحولات دهه‌های اخیر از زمان تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی نیز نشان می دهد که تل آویو هرگز امتیازی به دولت‌ها و حکومت‎‌ها نداده است، بلکه همواره در برابر گروهها و مقاومت های مردمی متحمل شکست‌های سنگین شده است. تحولات مسجدالاقصی نشان داد تلاش‌های سران عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بدون حل مسئله اصلی جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین، قدس و مسجدالاقصی بیشتر شبیه خانه ای روی آب است.

در همین ارتباط گفتگویی را با «احمد المدلل» عضو ارشد جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین انجام داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

رژیم صهیونیستی پس از اتخاذ سلسله تدابیر امنیتی گسترده در مسجدالاقصی سرانجام به دنبال تداوم اعتراضات مردم فلسطین مجبور به عقب نشینی از تمامی این تدابیر امنیتی شد. این عقب‌نشینی آشکار از سوی صهیونیستها حامل چه پیام هایی برای مقاومت فلسطین می تواند باشد؟

بدون شک دشمن صهیونیستی در نبرد مسجدالاقصی، مقابل اراده فلسطینیان و ساکنان قدس اشغالی شکست خورد. ملت فلسطین این پیام را به دشمن اسرائیلی مخابره کرد که مسجدالاقصی دارای هویت اسلامی مطلق بوده و این مسأله قابل مذاکره و مناقشه نیست. همه شاهد بودیم که رژیم اسرائیل با وجود جنایت هایی که علیه فلسطینیان ساکن قدس اشغالی مرتکب شد، در نهایت نتوانست عزم و اراده آنها را خدشه دار کند. صهیونیستها نتوانستند واقعیت جدیدی را به قدس اشغالی تحمیل کنند.

نبرد میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، نبردی طولانی است. بدون شک صهیونیستها در جریان این نبرد طولانی موفق به یهودی سازی مسجدالاقصی نخواهند شد. فلسطینیان در کمین دشمن اسرائیلی هستند. اراده ملت فلسطین در برابر قدرت سلاح صهیونیستها همواره پیروز شده و در آینده نیز پیروز خواهد شد. بنابراین صهیونیستها نخواهند توانست به اهدافی که در سر می پرورانند، برسند.

در جریان تحولات اخیر فلسطین در قدس اشغالی و مسجدالاقصی، سران کشورهای عربی ـ اسلامی آنگونه که باید و شاید از مسأله فلسطین حمایت به عمل نیاوردند. به طور کلی مواضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین در طول سال های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشکل بزرگی که امروز وجود دارد، این است که سران کشورهای عربی ـ اسلامی تاکنون آنگونه که شایسته مسأله فلسطین است، از این مسأله حمایت به عمل نیاوردند. ساکنان قدس اشغالی فداکاری های زیادی را در این شهر از خود به نمایش گذاشتند و قربانی های زیادی هم دادند. همه این اقدامات در دفاع از مسجدالاقصی انجام شد. اما سوال اینجاست که آیا مسجدالاقصی تنها متعلق به فلسطینیان است؟ پاسخ به این سؤال قطعا منفی است. مسجدالاقصی متعلق به تمامی مسلمانان در نقاط مختلف جهان است. این تکلیف کشورهای اسلامی است که برای حمایت از مسجدالاقصی به پا خیزند. اما متأسفانه ما شاهد چنین حمایتی از سوی کشورهای اسلامی از مسجدالاقصی نبودیم.

متأسفانه کشورهای عربی امروز مشغول درگیری ها و منازعات مختلف خود هستند. در این میان، آمریکایی ها هم موفق شدند اعراب را از مسأله اصلی جهان اسلام یعنی مسأله فلسطین دور کرده و ذهن آنها را از این مسأله منحرف سازند. کشورهای عربی هیچ حمایتی از مسجدالاقصی به عمل نمی آورند. مواضع اعراب در عدم حمایت قدس اشغالی در تاریخ ثبت خواهد شد و نسل های آینده این مواضع را به خاطر خواهند سپرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم حمایت از محور مقاومت در منطقه به طور عام و مقاومت در سرزمین های اشغالی به طور خاص، ایستاده است. دیدگاه شما در خصوص حمایتهایی که ایران از مقاومت در اراضی اشغالی طی دهه های گذشته به عمل آورده است، چیست؟

ما همیشه تأکید داشتیم که ایران تنها کشوری است که از محور مقاومت در اراضی اشغالی حمایت مادی و نظامی به عمل آورده است. ما بسیار از جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کنیم. ایرانی‌ها همواره از مسأله فلسطین به عنوان یک مسأله اصلی و مرکزی حمایت کرده اند. ما بارها و در مناسبت های گوناگون از جمهوری اسلامی ایران به دلیل این حمایت های بی دریغ تشکر و قدردانی کرده ایم. امروز نیز از ایران به دلیل مساعدت ملت فلسطین قدردانی و تشکر می کنیم. تا به امروز هیچ کشوری به اندازه ایران به ویژه در این مرحله حساس، از مسأله فلسطین حمایت نکرده است.

درحال حاضر تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال آن است تا تحت رهبری ایالات متحده آمریکا راهکار موسوم به «دو دولت» را با رژیم صهیونیستی به ثمر بنشاند. به نظر شما آیا تحقق این راهکار در مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی میسر خواهد بود؟

بدون تردید این چنین نیست و تحقق این راهکار میسر نخواهد بود. ما از همان ابتدا هم تأکید کردیم که چنین توافقی محکوم به شکست است. کسانی که روی چنین توافقی حساب می کردند امروز خود، دریافته اند که رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از آن می برد. رژیم صهیونیستی قصد دارد تا سلسله جنایت های خود علیه فلسطینیان را در پوشش توافق هایی با سازمان آزادیبخش فلسطین پنهان کند. صهیونیستها مدت هاست که در کرانه باختری شهرک سازی می کنند و در قدس اشغالی نیز پروژه یهودی سازی را به پیش می رانند. بنابراین، رژیم صهیونیستی که هیچ مشروعیتی در اراضی اشغالی ندارد، طبیعتا هرگونه توافق با آن محکوم به شکست است. امروز دیگر خودِ صهیونیستها هم امیدی به تحقق راهکار «دو دولت» ندارند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار