ویکی لیکس:

رژیم صهیونیستی جوانان عربستانی را در آمریکا آموزش داده است

اسناد ویکی لیکس نشان می‌دهد که سفارت رژیم اشغالگر قدس در واشنگتن ده‌ها جوان عربستانی را آموزش داده است.
کد خبر: ۲۵۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ - 09August 2017
رژیم صهیونیستی جوانان عربستانی را در آمریکا آموزش داده است
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از سایت «میدل ایست مانیتور»، بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه عربستان که سایت افشاگر «ویکی لیکس» منتشر کرده است، سطح نزدیک روابط بین ریاض و تل‌آویو را نشان می‌دهد.

براساس اسناد سری که اخیرا درز کرده است، سفارت رژیم اسرائیل در واشنگتن ده‌ها دانش‌پژوه سعودی را از طریق یکی از برنامه‌های وزرات خارجه آمریکا موسوم به پروژه «رهبران جوان جهانی» آموزش داده است. این پروژه برای آموزش جوانان جهت رهبری در جوامع خود و همکاری بین‌المللی با همتایان خود در کشورهای دیگر است.

یکی دیگر از اهداف این پروژه ایجاد نسل جدیدی از رهبران جوان فعال خصوصا در عرصه اجتماعی و سیاسی است تا متخصص روابط بین‌الملل و چگونگی مدیریت آن شوند.

سایت ویکی لیکس سند ویژه خبرنگاران خارجی در عربستان را فاش کرده است که حاوی یک پروتکل غیررسمی با میانجیگری آمریکا است و روابط بین عربستان و رژیم اسرائیل را تحت پوشش آکادمیک تقویت می‌کند. این امر در چارچوب آنچه کارشناسان روابط بین الملل «ایجاد روابط طبیعی ریشه‌دار از پایین» می‌خوانند، صورت گرفته است.

تلگراف ارسالی وزارت خارجه عربستان (به سفارت این کشور در واشنگتن) خواهان تکمیل اطلاعات درباره گروهی متشکل از ده‌ها دانش‌پژوه سعودی شده است که سفارت اسرائیل در واشنگتن میزبان آن‌ها به عنوان بخشی از برنامه آموزشی آماده کردن رهبران زیر نظر دولت آمریکا است.

این تلگراف ارسالی در آگوست 2008 میلادی به درخواست وزارت خارجه عربستان (از سفارت خود) برای آگاهی از محتوی سفر گروه یاد شده و هدف آن اشاره می‌کند.

این تلگراف همچنین خواهان کسب اطلاع از فرم‌هایی است که دانش‌پژوهان یاد شده پر می کنند و نیز خواستار اطلاع از محتوای متونی است که سفارت اسرائیل چاپ کرده و در اختیار دانش‌پژوهان قرار داده است.

در این سند آمده است که دانش‌پژوهان سعودی به سخنان یکی از کارمندان سفارت اسرائیل گوش داده و پس از آن، سوالاتی را مطرح و سپس چند عکس گرفته‌اند.

نکته جالب توجه این است که وزارت خارجه عربستان هیچ‌گونه اعتراض یا هشداری در تلگراف این سفر از خود نشان نداده است و با آن به طور معمولی برخورد کرده است مانند وقتی که وزارت خارجه عربستان معمولا از سفارتخانه‌های خود در جهان درباره یک رویداد معین کسب اطلاع می‌‌کند.

این امر نشان می‌دهد که فعالیت‌های مشابهی به طور معمول انجام می‌گیرد که تنها یک اقدام فردی یا گروهی خاص نیست بلکه زیر نظر یکی از برنامه‌های دولتی آمریکا انجام می‌گیرد که شامل حال اکثر کشورهای دوست آمریکا از جمله عربستان و نیز رژیم اسرائیل می‌شود.

مشارکت عربستان در این برنامه از وقتی آغاز شد که ترکی فیصل سفیر عربستان در واشنگتن شد. ترکی فیصل پدر نزدیکی روابط بین تل‌آویو و ریاض به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار