توصیه اندیشکده صهیونیستی برای نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران

یک اندیشکده اسرائیلی با بهانه‌قرار دادن وضعیت کره شمالی، خواهان اعمال نظارت‌های شدیدتر بر برنامه هسته‌ای ایران شد.
کد خبر: ۲۵۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷ - 09August 2017
توصیه اندیشکده صهیونیستی برای نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، موسسه مطالعات امنیت اسرائیل در گزارشی با اشاره به آزمایش موشک‌های میان‌قاره‌ای کره‌شمالی نوشت «در حالیکه آزمایش‌های هسته‌ای اخیر کره‌شمالی موجب افزایش سطح هراس در ایالات متحده شده است، اما موجب شگفتی آن‌ها نشده است. کره‌شمالی که از مدت‌ها پیش یک کشور هسته‌ای شده است، اشاعه‌دهنده هسته‌ای خطرناکی که از زیر بار تعهدات بین‌المللی شانه خالی می‌کند؛ این کشور قابلیت‌های هسته‌ای خود را بروز داده و تهدید به استفاده از آن می‌کند و تمایل دارد دانش فنی و فناوری‌های غیرمتعارف خود را به اشتراک بگذارد. و اینجا است که ارتباطی با تهران برقرار می‌شود».

به ادعای این اندیشکده اسرائیلی، از آنجا که تهران علیرغم برجام تمایل دارد که همچنان هسته‌ای شود، دلالت‌های مستقیم فعالیت‌های کره‌شمالی برای برنامه هسته‌ای ایران باید تحت بررسی همیشگی قرار داشته باشد. پیامدهای غیرمستقیم رسیدگی به انگیزه هسته‌ای ایران نیازمند توانایی تکیه بر مذاکرات برای متوقف کردن یک اشاعه‌دهنده مصمم است. نمونه مذاکرات شکست‌خورده کره‌شمالی باید راهنمای ما هنگام فکر کردن درباره کره شمالی باشد.

در بخش دیگری از گزارش این اندیشکده اسرائیلی آمده است که تفاوت‌های بسیاری بین این دو اشاعه‌دهنده (ایران و کره‌شمالی) وجود دارد، اما هر دوی آن‌ها در زمینه دستیابی به یک جایگاه (قابلیت)‌ هسته‌ای همچنان مصمم بوده و دارای انگیزه هستند. کنشگران قدرتمند بین‌الملی نباید به توافق هسته‌ای (برجام) دل‌خوش کنند، آن‌هم در شرایطی که این توافق منجر به تغییر راهبردی در طرف اشاعه‌دهنده (ایران) نشده است. اگرچه این توافق منجر به تأخیر شده است، اما چالش کنونی استفاده از این فرصت برای تغییر روندهای منفی و آمادگی برای آینده‌ای بهتر است، نه اینکه به توافقی افتخار کنیم که مانع بر سر راه هسته‌ای شدن ایران نمی‌شود و طی هفت یا هشت سالی آتی این هدف را از دسترس دورتر می‌کند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار