جان مک كين:

تهديدی نكنيم كه نمی‌توانيم

«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريكا پس از آنكه روز (سه‌شنبه) به كره‌شمالی نسبت به تهديد دوباره كشورش هشدار داد، بعد از ظهر روز (چهارشنبه) از قدرت زرادخانه هسته‌ای آمريكا سخن گفت و ابراز اميدواری كرد مجبور نشود از آن استفاده كند تا عملاً «پيونگ يانگ» را تهديد اتمی كرده باشد.
کد خبر: ۲۵۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ - 09August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريكا پس از آنكه روز (سه‌شنبه) به كره‌شمالی نسبت به تهديد دوباره كشورش هشدار داد، بعد از ظهر روز (چهارشنبه) از قدرت زرادخانه هسته‌ای آمريكا سخن گفت و ابراز اميدواری كرد مجبور نشود از آن استفاده كند تا عملاً «پيونگ يانگ» را تهديد اتمی كرده باشد. اما كره‌شمالی از همان روز (سه‌شنبه) از زمان تهديد اول «ترامپ» از طرح خود برای آمادگي پيشدستانه برای حمله به خاک آمريكا خبر داد و اعلام كرد طرح‌هايی برای حمله به پايگاه آمريكايی واقع در جزيره «گوام» دارد.

روز سه‌شنبه روزنامه واشنگتن پست امريكا در گزارشي نوشت كه جامعه اطلاعاتي امريكا عقيده دارد كره‌شمالي داراي سلاح‌هاي هسته‌اي قابل سوار شدن بر موشك‌هاي بالستيك از جمله موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماست و از يك ارزيابي اطلاعاتي ديگر نوشت كه در آن برآورد شده است كره‌شمالي اكنون نزديك به 60 سلاح هسته‌اي دارد كه شوكي خبري به خوانندگان امريكايي داد. ساعاتي بعد از اين گزارش، دونالد ترامپ زبان به تهديد پيونگ يانگ باز كرد كه اگر تهديدهاي كره‌شمالي ادامه پيدا كند امريكا با آتش و خشمي كه جهان قبلاً مانند آن را نديده، پاسخ خواهد داد. وي تلاش كرد اثر اين گزارش غافلگيركننده را كم كند اما در مقابل پيونگ يانگ ضمن اعلام آمادگي براي حمله پيشگيرانه به خاك امريكا از در دست داشتن طرح‌هايي براي حمله به جزيره گوام خبر داد. شدت اثر اين خبرها روي اذهان امريكايي‌ها به حدي بود كه تيلرسون وزير امور خارجه امريكا مجبور شد بگويد كه تهديد كره‌شمالي، قريب‌الوقوع نيست و «امريكايي‌ها بايد شب‌ها آسوده بخوابند.»
 
وزير خارجه امريكا افزود: رد و بدل كردن تهديدات بين اين كشور و كره‌شمالي، بدان معنا نيست كه واشنگتن در حال حركت به سمت اقدام و گزينه نظامي است.  وي با دفاع از اظهارات جنجالي اخير ترامپ تأكيد كرد كه اين مواضع در واقع ارسال پيامي قوي «به زباني است كه كيم جونگ اون(رهبر كره شمالي) خوب مي‌تواند آن را درك كند.» اما روز چهارشنبه ترامپ سطح تهديد خود بالاتر برده و مشخصاً طرف مقابل را به حمله اتمي تهديد كرد. به گزارش رويترز، ترامپ در پيامي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توئيتر در اين باره نوشت: «نخستين دستور من به عنوان رئيس‌جمهوري امريكا بازسازي و نوسازي زرادخانه هسته‌اي كشور بود، هم اكنون بسيار قوي‌تر و نيرومندتر از هر زمان ديگري است.»  رئيس‌جمهوري امريكا در پيام ديگري افزود: اميدوارم هرگز مجبور به استفاده از اين نيرو نشويم اما هيچ ‌زماني وجود نخواهد داشت كه ما قدرتمندترين ملت در جهان نباشيم.

انتقاد داخلي و خارجي از لفاظي ترامپ

سناتور مك‌كين در يك مصاحبه در واكنش به صحبت‌هاي ترامپ گفت: من براي اين نظرات رئيس‌جمهور استثنا قائل مي‌شوم زيرا شما بايد مطمئن باشيد چيزي را كه مي‌گوييد مي‌توانيد انجام دهيد.  وي افزود: رهبران بزرگي كه من ديده‌ام هيچ‌وقت كسي را تهديد نمي‌كنند مگر آنكه آمادگي عمل به اين تهديد را داشته باشند. من مطمئن نيستم كه دونالد ترامپ آماده عمل به تهديدش باشد.  همچنين قانونگذاران دموكرات نيز ترامپ را متهم به «بي‌احتياطي» و مطرح كردن تهديدهاي «گزاف و ديوانه‌وار» كردند.  سناتور «چاك شومر» كه يك دموكرات است روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي گفت: ما بايد نسبت به كره‌شمالي محكم و سنجيده عمل كنيم اما لفاظي‌هاي همراه با بي‌احتياطي راهبردي براي امن نگه داشتن امريكا نيست.

سناتور ديان فاينستاين نيز گفت: ترامپ با مطرح كردن اين «حرف‌هاي گزاف» نمي‌تواند به تنش‌زدايي از وضعيت كمك كند.  يك نماينده دموكرات ديگر به نام «اليوت انگل»، عضو كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا نيز هشدار داد: ترامپ ممكن است خط قرمزي روي شن‌ها ترسيم كند كه بعداً نتواند از آن عقب‌نشيني كند.  اين قانونگذار ارشد امريكايي در بيانيه‌اي اعلام كرد: رئيس‌جمهور ترامپ بار ديگر اعتبار امريكا را با ترسيم يك خط قرمز عجيب و غريب، تضعيف كرده است. او خودش را به پاسخ دادن به آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي با «آتش و خشم» كه جهان قبلاً آن را شاهد نبوده، متعهد كرده است. وي ادامه داد: «اشتباه نكنيد. كره‌شمالي يك تهديد واقعي است اما واكنش نامتوازن رئيس‌جمهور اين را به ذهن مي‌آورد كه او شادي در پاسخ به يك اظهارنظر زشت ديكتاتور كره‌شمالي، از سلاح‌هاي اتمي امريكا استفاده كند.» عضو ارشد كنگره امريكا افزود: «اساس امنيت امريكا نه فقط مبتني بر توانمندي نيروهاي مسلح ماست بلكه به اعتبار فرمانده كل قواي ما هم مبتني است.

رفتار بي‌ملاحظه امروز رئيس‌جمهور ترامپ و عصبانيت او، امنيت مردم امريكا و دوستان و متحدان ما را تضعيف كرد. كيم جونگ اون، اين رفتار(ترامپ) را بلوف خواهد خواند و دشمنان امريكا هم نظاره‌گر ماجرا خواهند بود.» داگلاس پال، ديپلمات امريكايي سابق و عضو فعلي انديشكده كارنگي گفت: ترامپ نبايد با پيونگ يانگ وارد جنگ لفظي شود.  اما در سطح جهاني پاريس آنچه «عزم و اراده» دولت ترامپ عليه كره‌شمالي خوانده، تمجيد به عمل آورد و «مارتين شافر» سخنگوي وزارت خارجه آلمان در لحني ملايم‌تر از تمامي طرفين درگير در تنش‌هاي شبه‌جزيره كره خواست تا تلاش كنند از طريق تلاش‌هاي ديپلماتيك به حل بحران بپردازند.

3 موشك كره‌شمالي كه گوام را مي‌زند

آسوشيتدپرس در گزارشي ضمن بررسي تهديد كره شمالي براي هدف قرار دادن پايگاه امريكايي در جزيره «گوام» نوشت كه از زرادخانه كره‌شمالي سه نوع موشك قادر به عمل كردن اين تهديد هستند. هوآسونگ- 12اين موشك با سوخت مايع است و براي شليك از سكوهاي متحرك زميني طراحي شده است و قبلاً گزارش شده بود كه اين موشك‌ها براي حمله به آلاسكا و هاوايي ساخته شده‌اند. تحليلگران گفتند بخش‌هايي از خاك امريكا از قبيل لس آنجلس و شيكاگو مي‌تواند در بُرد اين موشك‌ها قرار گيرد.  تحليل مسير پرواز آزمايشي موشك‌ها در ماه مي ‌نشان داد بُرد هوآسونگ- 12 بين 4 هزار تا 7 هزار كيلومتر بود.  «موسودان» ديگر موشكي است كه جزير گوام را مي‌تواند به گورستان سربازان امريكايي تبديل كند. براساس گزارش آسوشيتدپرس تحليلگران مي‌گويند بُرد احتمالي موسودان، 3 هزار و 500 كيلومتر است.  پوكگوكسونگ- 2 كه كره‌شمالي براي اولين بار در ماه فوريه توانست اين موشك را از يك زيردريايي شليك كند، موشكي است كه با سوخت جامد كار مي‌كند و برد متوسطي دارد.

منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها