بخش اول مصاحبه دبیرکل حزب‌الله لبنان با الاخبار

نصرالله: رفع محاصره غزه نقطه قوتی برای مقاومت فلسطین است/اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که مقاومت فلسطین امروز دنبال پیروزی روانی یا راه خروجی برای حفظ آبرو نیست؛ بلکه به دنبال یک دستآورد حقیقی بوده که همان برداشتن محاصره غزه است؛ هر چند که این مسئله دشوار باشد ولی یک نقطه قوت برای مقاومت است.
کد خبر: ۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳ - 14August 2014

نصرالله: رفع محاصره غزه نقطه قوتی برای مقاومت فلسطین است/اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس،  سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه روزنامه لبنانی الاخبار که بخش اول آن امروز پنجشنبه منتشر شد تاکید کرد که مسیر جنگ غزه قابل پیش بینی نبود و از طرف دیگر غافلگیر کننده هم نبود.
 
وی تصریح کرد که این اسرائیل بود که مسیر جنگ را از زمان ربودن 3 شهرک نشین به اینجا کشاند و نه مقاومت.  روشی که اسرائیل در پیش گرفت روش کسی که دنبال ربوده شده می گردد نبود.
 
نصر الله همچنین معتقد است که هیچ کس برای جنگ برنامه ریزی نکرده بود ولی اسرائیل اقدام به جنگ کرد و مقاومت نیزمقابله کرد.
 
وی گفت که مقاومت فلسطین امروز دنبال پیروزی روانی یا راه خروجی برای حفظ آبرو نیست؛ بلکه به دنبال یک دستآورد حقیقی بوده که همان برداشتن محاصره از غزه است؛ هر چند که این مسئله دشوار باشد ولی یک نقطه قوت برای مقاومت است؛ چرا که در درجه اول این مسئله خواسته همه گروه های فلسطینی است و در درجه دوم نیز یک اراده مردمی واقعی در موضوع برداشتن محاصره وجود دارد.
 
اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است
 
سید حسن نصرالله گفت: رژیم اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است و هدفی را مشخص نکرده است. ملاحظه کنید که این رژیم تلاش زیادی کرده است که از زیانهایش در جنگ تموز (جنگ 33 روزه علیه لبنان) درس بگیرد. این جنگ، از آغاز جنگ غزه در رسانه های رژیم اسرائیل مطرح بود.
 
وی افزود: رژیم اسرائیل در تنگنا گرفتار شده است و چه بسا ارزیابی می کرد که مقاومت از اراده پایداری برخوردار نیست و مردم این حجم از جانفشانی ها را تحمل نخواهند کرد. رژیم اسرائیل همچنین به پایان یافتن انبارهای موشک های مقاومت دل بسته بود تا آنگاه بگوید که شلیک موشک ها را – بدون اعطای دستاوردی به فلسطینی ها- متوقف کرده است.
 
دبیرکل حزب الله لبنان این مطلب را تکذیب کرد که یکی از گروههای فلسطینی خواستار دخالت مستقیم حزب الله شده است؛ به استثنای گفته موسی ابومرزوق از رهبران فلسطینی درباره این موضوع.
 
خط ارتباط و تماس با جنبش حماس هیچ روزی قطع نشده است
 
وی اشاره کرد: اگر درخواست جدی باشد؛ پشت درهای بسته در مراجع ذیربط مورد بحث و بررسی قرار می گیرد؛ نه در رسانه ها.
 
سید حسن نصرالله گفت: طرح این امر در رسانه ها مناسب نبوده و سوال برانگیز است.
 
وی تصریح کرد: خط ارتباط و تماس با جنبش حماس هیچ روزی قطع نشده است و پابرجاست و تماس و ارتباط همیشگی برقرار است.
 
دبیرکل حزب الله این مطلب را که حزب الله با جنبش حماس درمورد این "دخالت" تماس داشته است، رد کرد اما درعین حال خاطرنشان کرد که جنگ علیه غزه تاثیری انگیزشی در روابط بین حزب الله و جنبش حماس خواهد داشت.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: جنگ غزه، جنگ آینده اسرائیل علیه لبنان را به تاخیر انداخت. روشن نیست که درچارچوب چه شرایط یا داده هایی اسرائیل اگر بخواهد می تواند جنگی را به راه بیاندازد.
 
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اسرائیلی ها بد از جنگ تموز و درس و عبرتی که از آن گرفتند، فکر می کردند که هرگونه جنگی در آینده باید به یک پیروزی سریع و قاطع و روشن منجر شود و وقتی دشمن در مقابله با غزه تحت محاصره و امکانات شناخته شده آن شکست می خورد و ناکام می ماند، پس به طور قطع، باید محاسباتش درهم بریزد. وضعیت ماقبل جنگ غزه با مابعد آن تفاوت می کند.
 
وی تاکید کرد: موضع حزب الله با مقوله درگیری با اسرائیل و حتی واقعیت های میدانی در داخل فلسطین جای بحث ندارد و روشن است.
 
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: موضوع گرفتن انتقام خون عماد مغنیه از فرماندهان نظامی مقاومت یک "موضوع همیشه روی میز" است.
 
وی افزود: گرفتن انتقام خون حاج عماد دو نوع انتقام گیری است اولا از طریق ادامه ساختن ساختار زیربنایی مقاومت و توسعه و افزایش امکانات و قدرت آن برای هرگونه مقابله و کسب پیروزی جدیدی در هر رویارویی است زیرا نام حاج عماد و روح وی در این ساختار ساری و جاری است. دوم به طور عملی یعنی اینکه اشغالگران اسرائیلی از این امر آگاهند که انتقام خون حاج عماد گرفته خواهد شد؛ حتی اگر زمان ببرد. آنها فکر می کنند که ما بدنبال شخصی یا هدفی (صهیونیستی) در سطح نزدیک وی (حاج عماد) هستیم. در حقیقت کسی که همپایه وی (عماد مغنیه) باشد در نزد آنها (صهیونیستها) وجود ندارد.
 


دبیرکل حزب الله در اشاره به صهیونیستها افزود: آنها تدابیر امنیتی خود را در اطراف نخست وزیر وزیران جنگ و روسای ستاد کنونی و گذشته و سران دستگاههای امنیتی کنونی و سابق تشدید می کنند و فکر می کنند که هرگونه انتقام گیری خون شهید عماد مغنیه در سطحی کمتر از این سطح نخواهد بود؛ حتی اگر زمان ببرد.
 
وی ترور حسان اللقیس مسئول ارشد حزب الله را در چارچوب جنگ امنیتی تمام عیار با رژیم اسرائیل دانست و گفت: موضوع، موضوع خطوط قرمز نیست. ما می دانیم شماری از شخصیت ها هستند که اگر اسرائیل هر زمان بتواند به آنها دست یابد، منتظر خطوط قرمز نخواهد ماند و هیچ تاخیری به خرج نخواهد داد. از نظر ما نیز، گروهی ازاهداف در ارتباط با پرونده عماد مغنیه وجود دارد و این بخشی از جنگ امنیتی تمام عیار بین ما و اسرائیل است.
 
ناگفتههایی از جنگ 33 روزه
 
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به بیان ناگفتههایی از جنگ 33 روزه اشاره کرده و گفت که تصمیم به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیلی یک ماه قبل از این عملیات در شورای حزبالله گرفته شده بود. این موضوع در شورای جهادی نیز از چندین جنبه بررسی شد. انتخاب مکان، زمان، تاکتیک، طرح عملیاتی، شرکت کنندهها و مدیریت مناسب عملیات برای اجرای موفق آن و واکنش های احتمالی و اقدامات احتیاطی لازم از جمله این موارد بود. مکان و گروه های شرکت کننده در این عملیات تعیین شدند، اما اجرای عملیات به چند ماه هماهنگی نیاز داشت.
 
نصرالله می افزاید: برادران ما بارها به منطقه و حتی داخل سرزمینهای اشغالی وارد شدند، آن ها در هر ورود خود مدتی را در کمین منتظر میماندند و بعد از آنجا بازگشته و منتظر فرصت مناسب میشدند.
 
در برخی موارد اهدافی مشخص می شدند، اما مشخص نبود که غیر نظامی یا نظامی هستند، ما تاکید داشتیم که باید نظامیان به اسارت گرفته شوند، نه غیر نظامیان. در این صورت دیگر گفته نمیشد که ما غیر نظامیان را به اسارت میگیریم.
 
حزب الله  در زمان جنگ جولای توان موشک باران تل آویو را داشت
 
وی می افزاید: ما در زمان عملیات، از آن اطلاع داشتیم و برنامهها و اقدامات لازم را تدارک دیده بودیم. مجموعه فرماندهی عملیات به منطقهای که باید در آن مستقر میشد، عزیمت کرد. در ساعات اولیه عملیات پیامدها بزرگ و خطرناک نبود، همه آنچه که ما انتظار داشتیم، به صورت خوب و تحت کنترل بود. چرا که ما برای مقابله با این روند آمادگی داشتیم.
 
نصرالله در این مصاحبه تاکید کرد که حزب الله  در زمان جنگ جولای توان موشک باران تل آویو را داشت، اسرائیلی ها نیز این نکته را می دانستند، اما نتیجه بررسی ها در مورد معادله تل آویو در برابر بیروت این بود که اگر ما بتوانیم از بیروت محافظت کنیم و بنا به عوامل متعدد از آن حمایت کنیم،؛ این برای ما بهتر است. چرا که حزب الله تهدید یا معادلهای را که قادر به اجرای آن نباشد، مطرح نمی کند.
 
وی در پاسخ به سوالی هر نوع اصابت مستقیم موشک در طول جنگ به محل اقامت خود را رد کرده و گفت که اماکنی که وی در آنها حضور داشت، مورد اصابت موشک قرار نگرفت. حتی در زمان انتقال به بخش های متعدد نیز موشکی در نزدیک وی سقوط نکرد.
 
دبیرکل حزب الله دردناک ترین صحنه های جنگ 33 روزه را جنایت های رژیم اسرائیل و هدف قرار گرفتن شهروندان لبنانی دانست و از جمله به حمله موشکی به مجتمع امام حسن در ضاحیه بیروت اشاره کرده، اولا به این علت که تعداد شهدای آن بسیار بالا بود و از سوی دیگر به این علت که گفته شده بود این حمله به این علت صورت گرفته که اسرائیل فکر می کرد شخصیتی در آنجا حضور داشته است. این در حالی است که وی در هیچ کدام از لحظههای جنگ به این منطقه نرفته است.
 

وی گفت که در طول این جنگ نیز انتقال سلاح از سوریه برای حزب الله متوقف نشد. وی گفت که معتقد است که اسرائیلی ها سرتیپ محمد سلیمان فرمانده اطلاعات سوریه را به علت نقشی که قبل و در طول این جنگ داشت، ترور کردند، چرا که وی از سوی بشار اسد مأمور پیگیری پرونده جنگ شده بود و نقش بسیار ویژه و مثبتی در آن داشت.
 
نصرالله تاکید کرد که احتمال سرایت جنگ در آن زمان از لبنان به سوریه وارد بود، چرا که اسرائیل سوریه را مسئول پایداری مقاوت در این جنگ و تجهیز آن به انواع سلاحهای مختلف می دانست که تاثیر اساسی در سرنوشت جنگ داشت. اما عملیات زمینی که بر اساس آن باید موضوع وارد کردن سوریه به این جنگ انجام می شد، شکل نگرفت و به همین علت این موضوع منتفی شد.
 
دبیرکل حزب الله در مورد اوضاع عمومی ضاحیه جنوبی بیروت گفت که از این منطقه غریبه نیست و به خوبی جزئیات آن را می داند. وی در عین حال ادعاهای اسرائیل در مورد زندگی در پناهگاه را رد کرده و گفت که برخی رسانه های عربی نیز در این راستا به اسرائیل کمک می کنند.
 
وی ادامه داد که مقصود از تدابیر امنیتی محرمانه بودن تحرکات وی است و این موضوع نهایتا مانع از تحرک و گشت زنی های سید حسن نصرالله نمیشود. مشکل هنگامی واقع می شود که کسی من را ببیند، اما من از اوضاع ضاحیه اطلاع دارم و ساختمانها و مکانهای پیشرفته و در حال پیشرفت آن را میشناسنم و میدانم چه اتفاقاتی در این منطقه رخ میدهد.
 
***
 
سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان در مصاحبه متفاوت با روزنامه الاخبار لبنان که شب گذشته گزیدهای از آن منشتر شد گفت: هیچ خط قرمزی در جنگ امنیتی با دشمن وجود ندارد.
 
سید حسن نصرالله این سخنان را در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار بیان کرد. قرار است این مصاحبه در دو شماره روز پنجشنبه و جمعه این روزنامه منتشر شود.
 
دبیرکل حزبالله لبنان در این مصاحبه که بخشهایی از آن منتشر شده است، گفت: از این پس اسرائیل میداند چهکسی در حد جایگاه عماد مغنیه است.
 
نبرد ما با سوریه تأثیری بر طرحهای ما برای مقابله با اسرائیل ندارد
 
نصرالله با تأکید بر "آنچه را ما برای اسرائیل آماده کردهایم هیچگاه تحت تأثیر نبرد ما در سوریه قرار نمیگیرد" گفت: جنگ ما در سوریه تأثیری بر محرمانه بودن طرحها و سلاحمان برای مقابله با اسرائیل نداشته است.
 
وی گفت: این حق مقاومت در غزه است که پیروزی واقعی را محقق کند.
 
حزب مقاوم هستیم/ از مرزهای لبنان با سوریه دفاع میکنیم
 
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: ما حزب مقاومت هستیم ولی برخی تلاش میکنند ما را حزب شیعی ــ عربی جلوه بدهند.
 
وی تصریح کرد: همانطور که از مرزهای خود در جنوب لبنان دفاع کردیم از کشور و مرزهای خود با سوریه نیز دفاع میکنیم و بسیاری بودند که در ابتدای امر با ما مخالف بودند اما اکنون مواضع خود را تغییر دادند.
 
در طول جنگ 33روزه با خانواده خود دیدارهایی داشتم
 
نصرالله همچنین در خصوص نحوه به اسارت در آوردن نظامیان صهیونیست و نحوه آغاز جنگ سال 2006 توضیح داد و گفت که در طول مدت جنگ 33روزه با خانواده خود دیدارهایی داشته و اولین دیدارش بعد از پایان جنگ و مرگ سید علامه محمدحسین فضلالله انجام گرفت.
 
وی افزود: دشمن صهیونیست "محمد سلیمان" سرهنگ ارتش سوریه را بهدلیل نقشش در طول جنگ مرداد ماه 2006 ترور کرد.
 
سید حسن نصرالله در ادامه گفت: حاج عماد مغنیه تا آخرین لحظه مخالف خروج علنی من تا 22 سپتامبر 2006 بود.
 
طرفدار تیم فوتبال آرژانتین بودم
 
در بخش دیگری از این گفتوگو به زندگی شخصی سید حسن نصرالله پرداخته شد بهگونهای که در بخشی از این سخنان وی تأکید کرد: من در مسابقات جام جهانی اخیر طرفدار تیم آرژانتین بودم.
 
زیاد به غذا حساس نیستم/ به کتابهای ادبی علاقه دارم
 
دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه گفت: خاطرات ویژهای از بعلبک دارم و زیاد در خصوص غذا حساس نیستم و همواره دوستدار مطالعه کتابهای ادبی هستم. اما این روزها بیشتر مطالعات من مربوط به مسائل متعلق به گروههای تکفیری است و تمام روزنامههای همسو و مخالف را پیگیری میکنم.
 
شبکههای تلویزیونی را میبینم
 
سیدحسن نصرالله افزود: من امروزه تمامی شبکههای تلویزیونی را مشاهده میکنم و حتی باید اضافه کنم که اینترنت و فیسبوک را دنبال میکنم اما از طریق معاونان خود، چرا که  استفاده از هر نوع تکنولوژی برای من ممنوع است.
 
دبیرکل حزبالله لبنان گفت: همچنان از خیابانها، اماکن و شهرها دیدن میکنم، و در عین حال تصریح کرد که از سال 1986 رانندگی نکرده است.
 
قرار است سیدحسن نصرالله روز جمعه ساعت 20:30 بهوقت محلی (22 بهوقت تهران) از طریق شبکه تلویزیونی المنار نیز با مردم سخن بگوید.
 
نظر شما
پربیننده ها