ماجرای فعالیت شهید محسن حججی در عرصه نشر

شهید محسن حججی فقط در عرصه دفاع از حریم عقیله بنی‌هاشم نام‌­­آور نبود، وی پیش از حضور در جبهه نبرد با تروریست­‌های تکفیری­، مدتی به کار کتابفروشی و فعالیت در عرصه نشر مشغول بود.
کد خبر: ۲۵۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ - 12August 2017
ماجرای فعالی شهید محسن حججی در عرصه نشربه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهید محسن حججی شهید مدافع حرمی که مظلومانه به دست گروهک تروریستی تکفیری داعش به شهادت رسید، در عرصه نشر و کتاب نیز نام‌­آور بود، تجربه همکاری با موسسه نشر شهید کاظمی، ناشر برگزیده سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و کتابشهر ایران وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از جمله فعالیت­‌های فرهنگی در کارنامه زندگی باعزت این شهید والامقام است­.
 
شهید حججی سال‌ها در کتابشهر نجف‌آباد اصفهان به کار فروش کتاب اشتغال داشت. کتابشهر نجف‌آباد در مدت فعالیت خود یکی از مراکز فرهنگی موثر در شهر نجف‌آباد و استان اصفهان محسوب می‌شد که جریان فرهنگی تاثیرگذاری در عرصه نشر و کتاب فروشی پایه‌ریزی کرد. سُنت حسنه تبلیغ کتاب در تریبون‌­های نماز جمعه که امروز به یک سنت پایدار در برخی از نماز جمعه­‌های کشور تبدیل شده، نخستین‌‌بار به همت حمید خلیلی، مدیر پیشین کتابشهر نجف‌آباد و رئیس انتشارات شهید کاظمی و شهید حججی در کشور شروع شد.

نخستین‌بار در یک برنامه مستمر و حساب شده، معرفی کتاب به تریبون نماز جمعه راه یافت، این حرکت فرهنگی مرهون همکاری کتابشهر نجف‌آباد و امام جمعه شهر نجف‌آباد بود که با استقبال خوب نمازگزاران و رسانه­‌ها روبه‌رو شد. البته جریان‌­سازی این مرکز به این سنت حسنه­ محدود نماند و برنامه­‌های مختلفی برای آشتی مردم با کتاب شروع شد که یک مورد دیگر آن نیز انتخاب دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران فرهنگی کتابشهر در شهرستان نجف‌آباد بود.

کتابشهر نجف‌آباد نخستین‌بار کتاب را نَه از طریق کتابفروشان و به‌صورت غیرمستقیم بلکه از طریق خود دانش‌آموزان به مدارس شهر نجف‌آباد برد. برخی از دانش‌­آموزان ممتاز نجف‌آباد، به‌عنوان سفیران فرهنگی در مدارس این شهر انتخاب شدند، حتی برخی از دانش­‌آموزان به دلیل اُنس با کتاب در مدت همکاری خود با کتابشهر، خود دست به قلم شدند و کتاب‌­هایی تالیف کردند که به همت نشر شهید کاظمی و با همکاری کتابشهر ایران منتشر شد. در اغلب فعالیت‌­های کتابشهر نجف‌آباد شهید حججی حضوری درخشان و فعال داشت.

این شهید والامقام همچنین نقشی اساسی در شکل­‌گیری موسسه و نشر شهید کاظمی داشت و همواره در کنار خلیلی، مدیر این موسسه و مدیر پیشین کتابشهر نجف‌­آباد به نقش‌‌آفرینی در فعالیت‌­های فرهنگی می­‌پرداخت. این موسسه هم‌اکنون یکی از فعال‌­ترین مراکز فرهنگی کشور است که در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب حرکتی نوآورانه و پیش­رو را در کشور آغاز کرده است.

این موسسه چند سالی است که برخلاف برخی از ناشران حوزه دفاع مقدس که با بودجه دولتی کتاب‌هایی منتشر کرده‌­اند، با اتکاء به همت و بودجه گروهی علاقه‌مند به فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، به انتشار کتاب‌هایی همت گماشته که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان کتاب روبه‌رو شده و حتی رکورد فروش بالای کتاب در کشور را کسب کرده است. یک نمونه از این کتاب‌­ها کتاب «ملاصالح» است که با فروش 10 هزار نسخه‌­ای در تیر ماه، رکورد بیشترین فروش کتاب را ثبت کرد.

کتاب «ملاصالح» شامل خاطرات آزاده ملاصالح قاری، مترجم اسرای ایرانی در اردوگاه‌­های عراق به روایت رضیه غبیشی است که اردیبهشت امسال با حضور هنرمندانی از جمله رخشان بنی‌اعتماد و پرویز پرستویی رونمایی شد.

بی­‌شک کتابشهر نجف‌آباد که در دوره فعالیت خود یکی از مراکز فروش محصولات فرهنگی زبانزد بود، تجربه موفق خود را مرهون ایثار، فداکاری و همت والای شهید سرافراز حججی و کارگزار این کتابشهر است. کتابشهر ایران همچنین این دوره ولو کوتاه همکاری با شهید والامقام حججی را درخشان‌ترین دوره در کارنامه فعالیت‌­های خود قلمداد می­‌کند.
 
منبع: روابط عمومی کتابشهر‌ ایران
نظر شما
پربیننده ها