معرفی کتاب؛

«سیر گفتمان سلفیگری»

کد خبر: ۲۵۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ - 13August 2017
«سیر گفتمان سلفیگری»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سیر گفتمان سلفیگری» عنوان کتابی است که به بررسی مهم‌ترین سازمان‌های وابسته به سلفیگری در دوران معاصر می‌پردازد.
 
نویسنده که خود در ارتباط نزدیک با بدنه بعضی از این سازمان‌ها بوده، کوشیده به تحلیل علل و اسباب و عوامل مؤثر منطقه‌ای و جهانی این تغییر گفتمان در دو سطح فکری و عمل سیاسی بپردازد و شاخص‌های این تغییر را مشخص کند.
 
باتوجه به حرکت امروزی فرقه‌های جهادی خشونت‌گرا از یک‌سو، و تبلیغات هماهنگ فرهنگی ـ رسانه‌ای و سیاسی غرب در جهت اسلام‌هراسی از سوی دیگر، اطلاع محققان حوزه‌های سیاسی و سایر شاخه‌های علوم اجتماعی و معارف و تبلیغ اسلامی از روند مزبور مفید ضروری به نظر می‌رسد.
 
قسمتی از متن کتاب:
 
«سیر گفتمان سَلَفی ـ جهادی، فکر سیاسی جدیدی را مطرح می‌کند که با گفتمان سلفی سنتی متفاوت است. این گفتمان به ‌باور طرفدارانش کوشیده تا معایب و نقایص گفتمان پیشین را برطرف کند. این گفتمان کارِ گروهی، جنبشی، سیاسی و جهادی را سرلوحه خود قرار داده، درحالی که گفتمان سنتی دهه‌های متمادی با این امر مبارزه کرده است.»
 
کتاب «سیر گفتمان سلفیگری» در هشت فصل تنظیم شده است. فصل نخست به «گفتمان اسلامی» و فصل دوم به «پایه ها و مفاهیم بنیادین سلفیگری» پرداخته است. سومین فصل کتاب با عنوان «گفتمان سلفیگری جهادی؛ پیدایش و مفاهیم اساسی آن»، فصل چهارم با موضوع «گفتمان سیاسی جنبش های سلفیگری جهادی» و فصل پنجم با عنوان «روابط بین الملل و دسته بندی سرزمین ها» نگاشته شده است.
 
در فصل ششم این اثر به مقوله «سازمان های بین المللی و گفتمان تکفیری جهادی» و در فصل هفتم به «تاثیر تحولات گفتمان سلفیگری معاصر بر ساختار نظام بین الملل» پرداخته شده و در هشتمین و آخرین فصل کتاب نیز «جنبش های سلفیگری جهادی و گستره نفوذ آنها» به خوانندگان ارائه شده است. 
 
«سیر گفتمان سلفیگری» نوشته «مروان شحاده» و ترجمه «محمدکاظم جعفری» در 497 صفحه توسط انتشارات «سروش» به قیمت 270 هزار ریال منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار