روحانی در پژوهشگاه رویان؛

به شعار «ما می‌توانیم» باور داریم

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «ما می‌توانیم»، گفت: ملت ما تحت لوای جهاد دانشگاهی به جهانیان ثابت خواهد کرد که می‌تواند راه امام (ره) و راهی که مقام معظم رهبری نشان‌ داده‌اند، ادامه دهد.
کد خبر: ۲۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ - 16August 2014

به شعار «ما می‌توانیم» باور داریم

به گزارش دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که روز شنبه در جمع اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مدیران پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی صحبت میکرد، علم، پژوهش و فناوری را پایه توسعه کشور دانست و بر ضرورت بهرهگیری از تجربیات کشورهای دیگر در این عرصه تأکید کرد.

رییس جمهوری با اشاره به بهرهگیری تجربه سلمان فارسی در جنگ احزاب مبنی بر ایجاد خندق، گفت: وقتی سلمان فارسی میخواست تجربه خود را عرضه دارد، پیامبر اکرم(ص) علیرغم مخالفتها و مقاومتها، فکر و مشورت کرد و در نهایت خود نیز در کندن خندق پیشگام شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه «علم، مرز نمیشناسد»، خاطرنشان کرد: نمیدانم بعضیها آنچه که به نام اسلام میگویند را چگونه و از کجا آوردهاند. اسلام در علم، مرز نمیشناسد. در ایران ۷۰سال سابقه برنامهریزی ملی داریم که ۳۵سال آن قبل از انقلاب و ۳۵سال مربوط به بعد از انقلاب است، اما متأسفانه هنوز یک برنامه مدون، دقیق و حسابشده برای انتقال علم و تکنولوژی از بیرون به داخل و از داخل به بیرون نداریم.

رییس جمهوری با تأکید بر طراحی برنامهای برای دانش، علم، پژوهش و فناوری تا رسیدن به بازاریابی و برند، گفت: جهاد دانشگاهی کار بزرگی انجام داده اما افق بلند را باید پیش روی خود بگذارد و لذا رویان نه به عنوان مرکزی برای ناباروری و سلولهای بنیادی و شبیهسازی، بلکه باید تبدیل به یک برند جهانی شود و هر جای دنیا وقتی بر روی هر محصولی، «رویان» ملاحظه شد، همه به آن اعتماد کنند. بنابراین اگر میخواهید روح مرحوم کاظمی شادمان باشد، باید رویان به نقطه اوج برسد.

دکتر روحانی به بحث سلولهای بنیادی و استفاده از آن اشاره کرد و افزود: هر سلول بنیادی ولو بیتمایز، یک کولهباری با خود به همراه دارد و معلوم نیست چه میکروب یا ویروس و آثار بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین به هر کسی که میخواهید پیوند را انجام دهید، به او بگویید این کار چنین خواص مثبتی دارد و همچنین ممکن است، آثار ناشناختهای هم داشته باشد که در آینده پدیدار شود؛ بنابراین فردی که مورد پیوند قرار میگیرد، از آغاز باید بداند و راضی باشد.

رییس جمهوری با بزرگ شمردن فعالیتهای رویان از جمله شبیهسازی، خاطرنشان کرد: دست بردن در خلقت باید با احتیاط و قدمهای کوتاه و آهسته انجام گیرد. البته در صنعت خیلی از کارهای ما دخالت در خلقت است؛ اعم از جراحی چشم، آب مروارید و آب سیاه یا همه ایمپلنتها در دندان و بدن که البته ویژگیهای خوبی هم دارند، اما نمیدانیم آثار جانبی آنها در یک یا دو دهه بعد چه میشود.

دکتر روحانی با اشاره به بحثهای پرسابقه در باره خوب و یا بد بودن برنجهای تراریخته، تصریح کرد: آثار تمام کارهایی که امروز برای بهرهبرداری بیشتر از درخت، گیاه، جانور و حیوان انجام میدهیم را نمیدانیم؛ البته این معنایش شهامت نداشتن برای کار تحقیقاتی نیست بلکه تحقیق باید با آزادی عمل و نظر و آزادی نقد همراه باشد. اما برای تجویز کردن و نسخه دادن به جامعه و درمان کردن و پیوند زدن، تا آنجا که پای تغییرات مختلف و شبیهسازی به میان میآید، باید خیلی دقت کنیم.

رییس جمهوری خطاب به پژوهشگران رویان، افزود: هر چند که فقه ما، فتواهای علما و بزرگانمان در خیلی زمینهها دست شما را حتی از خیلی از کشورهای اروپایی بازتر گذاشته است، اما باید بسته و استانداردهای اخلاقی همواره مد نظر باشند بخصوص آنجا که مربوط به حیات و زندگی انسان میشود.

رییس جمهوری با تأکید بر کم شدن فاصله و افزایش نشستهای مشترک میان ۴دستگاه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت علوم و تحقیقات فناوری، وزارت بهداشت، آموزش پزشکی و جهاد دانشگاهی، خاطرنشان کرد: کم شدن فاصله بین این ۴دستگاه و مشورت آنها با یکدیگر میتواند به نفع مردم و جامعه باشد هر چند که شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای سر هر ۴دستگاه است.

رییس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تأکید بر اینکه نباید کار موازی در پژوهش انجام گیرد، تصریح کرد: پژوهش نباید به عنوان یک کار فرعی یا تفننی در کشور انجام گیرد؛ به عنوان فردی که سالها در پژوهش بودهام، تأکید دارم که باید جلوی پژوهشهای گرانقیمت و بی دلیل گرفته شود و باید با کمترین هزینه، بهترین محصول را ارائه دهیم.

دکتر روحانی افزود: دولت چه در زمینه تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور و چه در زمینه تحقیقات در مرز دانش که برای کشور ضروری است، برای حمایت مالی از تحقیقات محدودیتی ندارد. لذا پژوهش هم باید از نظر نقد آزاد باشد و از نظر حمایت مالی نیز قید و بند زیادی نداشته باشد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دستگاهها و وزارتخانهها به فراخور نیاز خود خریدار پژوهش باشند، گفت: رویان باید ثروتآفرین باشد و از ایده تا ثروت کار خود را انجام دهد البته دولت برای کمک به رویان و جهاد دانشگاهی هر مقدار که ضرورت آن تشخیص داده شود، محدودیتی ندارد.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود در جمع اعضای هیأت علمی، کارکنان و مدیران پژوهشگاه رویان که در آستانه آغاز دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید انجام گرفت، دولت یازدهم را تلاشگر، خستگیناپذیر و جهادی توصیف کرد و گفت: اگر دولت یازدهم تاکنون در هر زمینهای موفقیتی کسب کرده است، بخاطر کمک، حضور، ایثار و صبر و حوصله و حمایتهای فوقالعاده مردم و هدایتهای رهبری بوده است.

رییس جمهوری با اشاره به تصمیم دولت تدبیر و امید برای عبور از بحرانهای سخت طی ۱۲ماه نخست فعالیت خود، یاد آور شد: عبور از این بحرانها از دید برخی کارشناسان و متخصصین و اساتید دانشگاهها غیرشدنی بود و حتی برخی دلسوزان نامههایی نوشتند که چرا به عنوان رییس جمهور اعلام کردید که تورم تا پایان سال ۹۲به زیر ۳۵درصد خواهد رسید؛ این کارشناسان و متخصصین در برخی موارد نیز میگفتند که چنین کاهش تورمی شدنی نیست و رییس جمهور نباید چیزی را اعلام کند . هنگام آغاز فاز دوم هدفمندی یارانهها نیز نامه نوشتند و گفتند این کار را شروع نکن که این کار، دولت را با چنان دشواری مواجه خواهد کرد که پشیمان خواهید شد. همچنین وقت شروع طرح تحول سلامت نیز گفتند که این طرح چاهی است که هر قدر در آن پول بریزید به جایی نمیرسید؛ با این توصیفها میخواهم بگویم که کار آن قدر سخت بود که حتی صاحبنظران نیز باورشان نمیشد چنین کارهایی انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به برنامه تبدیل جاسک به مرکز دوم صادرات نفت ایران، گفت: چندین نامه تاکنون برایم آمده که چنین کاری شدنی نیست، اما به حول و قوه الهی این کار مهم و استراتژیک که محل صدور نفت را متنوع میکند و صدور نفت را از اتکا به یک اسکله و جزیره و یک مکان آن هم در درون خلیج فارس خارج و به آن سوی تنگه هرمز و در دریای عمان میبرد، انجام خواهد شد؛ هرچند کار سخت و مشکلی است و برای آن باید ۳الی ۴سال زحمت کشید، اما کاری بسیار مهم و استراتژیک است که وقتی انجام شد، مینویسند که چه کار عظیم و بزرگی به دست مردم ایران انجام شده است.

رییس جمهوری با انتقاد از نگاهی که مخالفت با دولت را شهامت و افتخار میداند، گفت: برخی فکر میکنند، حمایت از دولت خیلی چیز بدی است و اگر کسی مخالف دولت شد، خیلی شهامت دارد. دولت نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد از آن مردم است. کلیه عناوینی حقوقی که امروز داریم، از آن مردم است؛ بنده حسن روحانی هستم و مسئولیت ریاست جمهوری ایران امانت مردم است؛ امانتی که مردم برای ۴سال به من دادهاند. همچنین برای وزرا نیز عنوان وزارت، امانت مردم است و باید امانتدار خوبی باشیم، آن را حفظ کرده و پاس داشته و پرجاذبهتر کنیم و سپس تحویل نفر بعد دهیم.

دکتر روحانی افزود: اگر کسی از دولت حمایت کرد از ملت ایران حمایت کرده و دولت و ملت همه باید دست به دست هم داده و ایرانی سرافرازتر و آبادتر توأم با توسعه قابل قبول در حد این ملت را رقم بزنیم.

رییس جمهوری با تأکید بر ضرورت تداوم راه امام (ره) و رهبری مبنی بر جامه عمل پوشاندن به شعار «ما میتوانیم» و همچنین اهتزاز پرچم استقلال، توسعه، اقتدار و پیشرفت ایران در منطقه و جهان، همزمان با آغاز سی و پنجمین سال فعالیت جهاد دانشگاهی، گفت: از آغاز انقلاب تاکنون، از جهاد با هر پسوندی اعم از جهاد سازندگی، جهاد خودکفایی و جهاد دانشگاهی، خیر و برکت دیدهایم.

دکتر روحانی از خودباوری، ابتکار، ایثارگری، اخلاص، ایمان و پشتکار به عنوان مشخصههای فعالیت جهادی از بدو پیروزی انقلاب نام برد و گفت: هر کجا که جهاد بود، برکت و خیر و توسعه و همچنین مردمسالاری، خداباوری و خودباوری هم بود.

در ابتدای این مراسم دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت یاد شادروان دکتر سعید کاظمی آشتیانی، جهاد دانشگاهی را نهادی انقلابی، دانشبنیان، عمومی و غیردولتی نامید و ویژگی عمده این نهاد را مسألهمحوری معطوف به راهحل و رفع نیازهای جامعه عنوان کرد.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی هماکنون ۴۳واحد جهاد دانشگاهی، ۳پژوهشگاه، ۲۵پژوهشکده، ۲دانشگاه، ۲پارک علم و فناوری، ۱۸مرکز رشد، علم و فناوری، ۸مرکز فرهنگی و ۷شرکت و موسسه، زیرمجموعه جهاد دانشگاهی و در ۳۰استان کشور به فعالیت پژوهشی، آموزشی و فرهنگی اهتمام دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار