کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان:

افغانستان کوتاه‌ترین راه آمریکا برای رسیدن به ایران است/ داعش پروژه آمریکا، انگلیس و صهیونیستها است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام کرد که آمریکا حاضر به خروج از این کشور نیست زیرا دولت واشنگتن تلاش می‌کند از طریق افغانستان به ایران و کشورهای آسیای مرکزی برسد و تهدیدهای بیشتری را نیز متوجه روسیه کند.
کد خبر: ۲۵۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲ - 15August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «اختر شاه همدرد»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت که آمریکا برنامه‌های استراتژیک بلند‌مدتی در این کشور دارد و با وجود ناکامی‌های خود در افغانستان این کشور را به زودی ترک نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک اظهارداشت: آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی خود را در افغانستان ایجاد کرده‌‌اند و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را نیز در منطقه انجام داده‌اند، بنابراین بزودی از این کشور خارج نخواهند شد.

همدرد با اشاره به اظهارات کابلوف مبنی بر اینکه آمریکا خواستار مدیریت افغانستان مانند «کمپانی هند شرقی» شده بود نیز تصریح کرد: واشنگتن، کشورهای آسیای مرکزی را با اهمیت می‌داند زیرا این منطقه سرشار از منابع معدنی است.

از سوی دیگر ایران نیز کشوری با منابع نفتی و گازی عظیم است و اهمیت استراتژیک زیادی برای آمریکا دارد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در ادامه با اشاره به موقعیت استراتژیک این کشور تاکید کرد که افغانستان کوتاهترین راه آمریکا برای رسیدن به ایران است.

کمپانی هند شرقی در قرن 18 و 19 میلادی با ارتشی خصوصی بزرگتر از ارتش انگلیس به بخش‌هایی از هند حکمرانی می‌کرد. اقدامات کمپانی هند شرقی در سال 1857 میلادی منجر به شورش هند و در نهایت استقلال این کشور از انگلیس شد.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: دلایل زیادی وجود دارد که آمریکا بزودی حاضر به ترک افغانستان نخواهد شد و تمام گمانه‌زنی‌ها درباره خروج واشنگتن از این کشور چیزی جز بازی‌های معمول سیاسی نیست.

همدرد با اشاره به قرارداد امنیتی کابل-واشنگتن نیز گفت که گذشته از این، آمریکا با افغانستان قرارداد امنیتی به امضا رسانده و حضور نظامی خود را قانونی نشان داده است.

وی درباره هزینه‌های نظامی آمریکا در افغانستان نیز خاطرنشان کرد که آمریکا حدود 20 تا 25 میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند که با توجه به بودجه نظامی سالانه 600 میلیارد دلاری این کشور بسیار ناچیز است.

کارشناس افغان ادامه داد: تنها نگرانی مقامات واشنگتن در افغانستان کشته‌شدن نظامیان آمریکایی در این کشور است، زیرا احتمال اعتراضات گسترده مردم آمریکا علیه دولت این کشور را در پی دارد.

همدرد درباره فعالیت داعش در افغانستان نیز گفت که داعش پروژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و بر اساس برنامه این کشورها، قرار بود تا کشورهای آسیای مرکزی را تصرف کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار