گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با سردار حزنی؛

سپاه تمام نیروهایش را برای حمله به فقر بسیج کرده است/ اجرای 36 هزار پروژه عمرانی در کشور توسط سپاه

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه گفت: فقر و محرومیت به ما حمله کرده و در مقابل سپاه تمام نیروها، یگان‌ها، قرارگاه‌ها و لشکرهایش را برای محرومیت‌زدایی بسیج کرده است.
کد خبر: ۲۵۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵ - 16August 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - رحیم محمدی؛ یکی از کارهایی که طی سالیان متمادی توسط سپاه انجام شده، بحث کمک به مردم مناطق محروم است.
 
کمک به مردم مناطق محروم از همان سال‌های اولیه تشکیل سپاه و حتی در طول دوران دفاع مقدس همواره صورت می‌گرفت؛ اما پس از اتمام جنگ تحمیلی و تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) مجموعه‌ای در این قرارگاه برای محرومیت زدایی به نام «قرب کوثر» به فرماندهی سردار حزنی تشکیل شد که اکنون پس از سال‌ها از سپری شدن فعالیت قرب کوثر، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با سردار حزنی انجام دهیم.  ماحصل این گفت‌وگو در ادامه آمده است. وی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز است.
 
دو قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه
 
دفاع پرس: به عنوان اولین سوال بفرمائید قرارگاه محرومیت زدایی سپاه به چه منظور تشکیل شده است؟
 
ما در بحث محرومیت زدایی در سپاه پاسداران دارای دو قرارگاه محرومیت زدایی یکی قرارگاه سازندگی قرب کوثر تحت امر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و دیگری قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی سپاه به فرماندهی سردار جعفری و جانشینی سردار آبرومند هستیم که قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی سپاه در سطح نیروها و کل سپاه فعالیت می‌کند اما قرارگاه سازندگی قرب کوثر در حد موسسات و قرب‌ها و در شعاع 70 کیلومتری پروژه‌ها فعالیت دارد.
 
اما اینکه چرا دو تا قرارگاه محرومیت زدایی در سپاه فعالیت می‌کند به این علت است که احساس می‌کنیم فقر و محرومیت و عقب ماندگی به شدت در برخی مناطق صعب العبور، مرزی و حساس کشور وجود دارد؛ به همین خاطر معتقدم می‌بایستی چندین قرارگاه محرومیت زدایی در کشور فعالیت کند.
 
به عبارت دیگر چون فقر و محرومیت به ما حمله کرده باید با همه تیپ و لشکر و قرارگاه‌ها به محرومیت و فقر حمله کنیم تا بتوانیم آن را شکست دهیم؛ به همین خاطر سپاه بسیج شد و با تمام نیروها، قرارگاه‌ها، سپاه‌ها، قرب‌ها و موسسات تحت پوشش وارد موضوع محرومیت‌ زدایی شد تا اگر نمی‌تواند فقر و محرومیت را شکست دهد حداقل آثار آن را کاهش دهد.
 
سپاه تمام نیروهایش را برای حمله به فقر بسیج کرده است/ اجرای بیش از 36 هزار پروژه عمرانی در کشور 
 
دامنه‌ فقر به حاشیه شهرها کشانده شده است
 
دفاع پرس: چرا این دو قرارگاه به صورت واحد با یکدیگر کار نمی‌کنند؟
 
همان گونه که اشاره کردم فقر به جای جای کشورمان حمله کرده به نحوی که در گذشته روستاهایی که محروم بودند مشخص بود، اما امروز حاشیه شهرها هم به این جمعیت اضافه شده‌اند؛ لذا باید بیش از این تعدادی که وجود دارد تشکیلات درست کنیم تا بتوانیم فقر را کم کنیم.
 
دفاع پرس: قرب کوثر در مناطق محروم در چه عرصه‌هایی فعالیت می‌کند؟
 
ساخت مسجد، مسکن مددجویی روستایی، سرویس بهداشتی، غسالخانه، خانه عالم، آب رسانی، رسیدگی به گلزار شهدا، آبخیزداری، کمک به احداث و ترمیم جاده‌های روستایی و صعب العبور، مدرسه سازی، پل روستایی، ایجاد اشتغال در روستاها، مراکز ورزشی، خانه بهداشت، پرورش شتر مرغ، کمک به حوزه‌های علمیه، رفع کمبود روحانی در مناطق محروم، کمک به احداث جایگاه دام، کتابخانه‌های کوچک، دارالقرآن و مصلی، استخر ماهی، خوابگاه دانش آموزی و تسطیح زمین‌های روستایی با استفاده از ماشین آلات روستایی، نمونه‌هایی از اقدامات عمرانی سپاه در حوزه محرومیت زدایی است.
 
در کارهای غیر عمرانی هم کمک به افراد بی سرپرست و بد سرپرست، کمک به بیماران صعب العلاج، کمک به معلولین کشور، توزیع البسه، پوشاک، برنج، تامین جهیزیه، تهیه فرش‌های سجاده‌ای برای مساجد مناطق محروم، اعزام مردم مناطق کم برخوردار به مشهد مقدس، آموزش‌های اشتغال زایی در مناطق روستایی کم برخوردار، تقدیر از خانواده‌های شهدا، توزیع اقلام ورزشی، فرهنگی و آموزشی، راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی و توزیع اقلام معیشتی از جمله اقدامات قرارگاه محرومیت زدایی سپاه محسوب می‌شود.
 
اجرای بیش از 36 هزار پروژه عمرانی در کشور
 
دفاع پرس: می‌توانید آماری در خصوص مجموع فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده اعلام کنید؟
 
ما در خیلی از کارهای عمرانی، شن، ماسه، سیمان، میلگرد و اقلام دیگری را تامین می‌کنیم و حتی ماشین آلات و مهندسین نیز بکارگیری می‌شوند اما هیچ کدام از این اقدامات در هزینه‌کردهایی که صورت می‌گیرد، محسوب نمی‌شود.
 
با این حال تا به امروز 36 هزار و 651 پروژه عمرانی در سطح کشور توسط این قرارگاه اجرا شده که به همین میزان هم در حال عقد قرارداد هستند.
 
علاوه بر این در رابطه با کارهای غیر عمرانی هم به میزان 91 میلیارد و 708 میلیون تومان هزینه صورت گرفته که نزدیک به 100 میلیارد تومان دیگر هم در حال عقد قرارداد برای فعالیت‌های غیر عمرانی هستیم.
 
سپاه تمام نیروهایش را برای حمله به فقر بسیج کرده است/ اجرای بیش از 36 هزار پروژه عمرانی در کشور 
 
محرومیت‌ زدایی برای برقراری امنیت است
 
دفاع پرس: این فعالیت‌هایی که تاکنون صورت گرفته چه بازخوردهایی داشته است؟
 
بازخورد کارهای ما در محرومیت زدایی، ایجاد امنیت است؛ یعنی برقراری امنیت توسط نیروهای مسلح که در مناطقی مانند مناطق شمال غرب کشور حضور دارند، با محرومیت زدایی بهتر انجام می‌شود؛ چون وقتی وارد منطقه‌ای محروم می‌شویم، جاده و پل احداث می‌کنیم و کارهای غیر عمرانی مانند توزیع پوشاک و برپایی بیمارستان صحرایی انجام می‌دهیم؛ لذا انجام چنین کارهایی برقراری امنیت را در این گونه مناطق تسهیل می‌کند.
 
دفاع پرس: چرا در حالی که متولی این کارها باید دولت باشد، سپاه وارد چنین فعالیت‌هایی شده است؟
 
علت آن این است که دولت توان و بودجه لازم برای اینکه بتواند محرومیت را از تمام مناطقی که در کشور دیده می‌شود بزداید، ندارد.
 
البته این نکته را هم باید گفت که در بیشتر کشورهای در حال توسعه وقتی می‌خواهند کاری انجام دهند، همه با هم انجام می‌دهند پس اگر قرار است پیشرفت کنیم و کمبودها را در بخش‌های مختلف رفع کنیم باید با همدیگر کار کنیم.
 
بر این اساس چون دولت و سپاه هرکدام توان خاص خود را دارند لذا وقتی این دو، توان‌هایی را که دارند به اشتراک بگذارند، سرعت عمل در مناطق محروم افزایش می‌یابد و قدم‌های بیشتری برای آبادانی و رفع محرومیت برداشته می‌شود.
 
نمونه این وحدت را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم به نحوی که در آن دوران اقوام و مذاهب مختلف اعم از سنی، شیعه، کرد، بلوچ و غیره همه در کنار هم مقابل دشمن ایستادگی کردند و در نهایت به پیروزی رسیدند؛ در واقع چنانچه این وحدت و همکاری نبود نمی‌توانستیم جنگ تحمیلی را با پیروزی به اتمام برسانیم.
 
سپاه تمام نیروهایش را برای حمله به فقر بسیج کرده است/ اجرای بیش از 36 هزار پروژه عمرانی در کشور 

دفاع پرس: آیا فعالیت‌های عمرانی که سپاه در مناطق محروم انجام می‌دهد، با هماهنگی دولت است؟
 
بله با هماهنگی دولت صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال هر مدرسه‌ای را که می‌سازیم ابتدا مجوز دولت را اخذ می‌کنیم و امکان ندارد مدرسه بدون مجوز ساخته شود؛ البته مجوز را با این هدف می‌گیریم که ابتدا مطلع باشند، کادر آموزشی آن را تامین کنند، در آمایش محسوب شود، به آمار تعداد مدارس اضافه شود و در نهایت پس از احداث از سپاه تحویل بگیرد؛ ساخت خانه بهداشت و خانه عالم و غیره هم با همین اهداف صورت می‌گیرد.

دفاع پرس: آیا امکان دارد مدارس و مراکز بهداشتی و خانه عالم ساخته شوند ولی نیروی انسانی آن از سوی دولت تامین نشود؟
 
در بخش مدارس و خانه‌های بهداشت بعد از ساخت، نیروی انسانی آن هم تامین می‌شود ولی برای سازمان تبلیغات که خانه‌های عالم می‌سازیم، بعضا نتوانستند عالم آن را تامین کنند.
 
نگاه قرارگاه سازندگی به مردم است/ آیا توتال هم نگاهش به مردم است؟

دفاع پرس: باتوجه به اینکه فعالیت‌های عمرانی سپاه با هماهنگی دولت صورت می‌گیرد چرا هر از گاهی شاهد هجمه‌هایی علیه سپاه به ویژه در بخش سازندگی هستیم؟
 
ما قرارگاه سازندگی داریم که هم ستاره خلیج فارس می‌سازد و پول آن را نمی‌گیرد و هم برای مردم مناطق محروم خانه و مدرسه و مرکز بهداشتی احداث می‌کند اما در قراردادی که با توتال فرانسه بسته شده آیا برای مردم این کارها انجام می‌دهد که آن‌ها را به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ترجیح دادند؟
 
قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) نگاهش به مردم ایران است یعنی ضمن اینکه برای مردم کار می‌کند کسب رضایت آن‌ها را هم مهم می‌داند و آن را برای خود ملاک می‌داند.
 
دفاع پرس: تعامل شما با بسیج سازندگی چگونه است؟
 
تعامل بسیار خوبی داریم؛ در واقع کارهای این قرارگاه توسط بسیج سازندگی اجرایی می‌شود.
 
سپاه تمام نیروهایش را برای حمله به فقر بسیج کرده است/ اجرای بیش از 36 هزار پروژه عمرانی در کشور 
 
استان‌های مرزی در اولویت محرومیت‌ زدایی
 
دفاع پرس: عنوان کردید که در حال انعقاد قراردادهای جدیدی برای محرومیت زدایی هستید؛ این فعالیت‌ها در کدام استان‌ها صورت می‌گیرد؟
 
استان‌های شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های مرزی و حساس و صعب العبور در اولویت هستند و سایر مناطق در اولویت‌های بعدی قرار دارند.
 
در اینجا باید این نکته را هم یادآوری کنم که اگر این کارهای محرومیت زدایی را انجام ندهیم سلامت کل جامعه به مخاطره می‌افتد؛ به عبارت دیگر اینکه یک نفر فاصله روستا و شهر را می‌بیند باعث خمودگی و دلسردی می‌شود؛ فاصله طبقاتی ظلم و ستم را هم به همراه دارد لذا این فاصله هر چه زیادتر شود فاصله مردم با نظام نیز افزایش می‌یابد و علاوه بر این دشمنان داخلی و خارجی هم افزایش می‌یابند؛ پس محرومیت زدایی می‌تواند این فاصله‌ها را کاهش دهد.

بنابراین محرومیت زدایی اصلی است که همه باید آن را رعایت کنند؛ در شرایطی که محرومیت به ما حمله کرده باید از همه جناح‌ها به آن حمله کنیم.

دفاع پرس: به عنوان آخرین سوال آیا فعالیت‌هایی که امروز در حوزه محرومیت زدایی صورت می‌گیرد را می توان آن را ریشه در دفاع مقدس دانست؟
 
کارهایی که امروز در حوزه محرومیت زدایی صورت می‌گیرد در واقع ریشه در دفاع مقدس دارد؛ زیرا همه کسانی که در آن دوران عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس و کربلای پنج را انجام دادند اکنون نیز مشغول عملیات‌های بیت المقدس مردم داری، کربلای پنج مردم یاری و فتح المبین مردم دوستی هستند.
 
مردم حماسه‌ای که در دفاع مقدس توسط رزمندگان صورت گرفت را هرگز فراموش نمی‌کنند علاوه براین فراموش نباید بکنند که اکنون نیز رزمندگان دوران دفاع مقدس در کنارشان حضور دارند.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها