یادداشت؛

ایران‌هراسی با چاشنی پهپادهای دریایی

آمریکا طی روزهای اخیر در راستای پروژه «ایران‌هراسی» پای پهپادهای دریایی را به این پروژه باز کرده است تا از این رهیافت، تسلط سیاسی و اقتصادی خود را بر کشورهای منطقه افزایش دهد.
کد خبر: ۲۵۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱ - 16August 2017
ایران هراسی با چاشنی پهپادهای دریایی

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ طی روزهای گذشته رسانه‌های آمریکایی چندین بار مدعی شدند که پهپادهای دریایی ایران به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شدند و تهدیدی برای این ناوها به وجود آوردند؛ این ادعای آمریکایی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای نشان از تغییر فاز ایران هراسی آمریکا در خلیج فارس دارد.

آمریکا جوسازی‌های خود را از قایق‌های تندرو به پهپادهای دریایی سپاه تغییر داده است؛ به نظر می‌رسد هدف از این تغییر تاکتیک متوجه ساختن برخی از تحریم‌ها به سوی پهپادهای ایرانی است؛ چرا که ایران جزو قدرت‌های برتر پهپادی دنیا است. همچنین هدف قرار دادن اشراف و رصد اطلاعاتی سپاه در خلیج فارس، انگیزه دیگر این تغییر تاکتیک است.

اما در نگاه کلی‌تر راهبرد ایران هراسی با چند هدف در دستور کار آمریکا قرار دارد. آنان با معرفی کردن ایران به عنوان تهدید در منطقه غرب آسیا، به دنبال دوشیدن کشورهای منطقه هستند و به عبارت دیگر آمریکا از این رهیافت به دنبال عبور از رکود اقتصادی خود و استرداد چندین برابری پول نفت است.

آمریکا با اتخاذ راهبرد ایران هراسی علاوه بر برقراری سلطه اقتصادی بر کشورهای عربی منطقه، به دنبال سلطه سیاسی نیز است و این سلطه با حضور نیروهایش در خلیح فارس تامین می‌شود. لذا حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس نیازمند توجیه‌ای برای افکار عمومی است که این امر با ماجراجو نشان دادن ایران و به خصوص سپاه محقق می‌شود.

«سپاه» طی سال‌های اخیر به کلمه کلیدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبدیل شده است. پس از موضوع هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و نیروی قدس سپاه از مهمترین محورهای ایران هراسی و در نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه ایران و سپاه بوده است.

این تحریم‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای آمریکا با هدف تنگ کردن عرصه بر سپاه در خلیج فارس و یا به راه انداختن جنگی در خلیج فارس اعمال می‌شود. جنگ در خلیج فارس بازار فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا را داغ می‌کند؛ اما سپاه در پاسخ به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرده است که در صورت تکرار این تحریم‌ها آمریکا باید پایگاه‌های خود را از تیررس موشک‌های ایرانی در خلیج فارس خارج کند. همچنین اگر آمریکا جنگی در خلیج فارس به راه بیاندازند، این جنگ، جنگی سیال خواهد بود که دامنه‌ی آن موجب نابودی رژیم صهیونیستی و زوال قدرت آمریکا در منطقه خواهد شد.

سیاست ایران در رابطه با امنیت خلیج فارس این است که اگر خلیج فارس برای ایران ناامن شود، این منطقه دیگر برای هیچکس امن نخواهد بود. ایران در سال‌های 66 و 67 این سیاست خود را در عرصه عمل نشان داد؛ به طوری که با ناامن کردن مسیر عبور کشتی‌های کویتی که پرچم آمریکا را آویزان کرده بودند، طعم تحقیر شدن را به آمریکایی‌ها چشاند.

بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز متوجه نیروی قدس سپاه است. آنان به دنبال این هستند که نیروی قدس را تروریسم و حامی تروریسم معرفی کنند و بخشی از شکست‌های خود در میدان نبرد در سوریه و عراق را با این تحریم‌ها جبران کنند؛ اما بارها از سوی مسئولان ارشد نظام اعلام شده است که نیروی قدس سپاه خط قرمز نظام است.

با این حال آمریکا با ایران هراسی به دنبال استمرار سلطه سیاسی و اقتصادی خود در منطقه است؛ این همان راهبردی است که دولت آمریکا در شرق آسیا دنبال می‌کند و با به راه انداختن درگیری‌های لفظی با کره شمالی به دنبال تسلط بر کشورهای آن منطقه به خصوص کره جنوبی و ژاپن است. اهدای سامانه ضد موشکی تاد به کره جنوبی و درخواست پرداخت پول آن! به خوبی نشان دهنده اهداف آمریکاست.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار