معرفی کتاب؛

همراه با خاطرات آزادگان در «زخم‌ها دهان باز می‌کنند»

«زخم‌ها دهان باز می‌کنند» به قلم «عالیه محرابی» در 184 صفحه توسط انتشارات «مفاخر» و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد منتشر شده است.
کد خبر: ۲۵۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ - 19August 2017

همراه با خاطرات آزادگان در «زخم ها دهان باز می کنند»به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، کتاب «زخم‌ها دهان باز می‌کنند» عنوان کتابی از «عالیه محرابی» است که مجموعه خاطرات آزاده «محمدحسین ابوالحسنی» را در بر گرفته است.

عالیه محرابی در پیش‌گفتار این کتاب آورده است: «سکوت کن!! صدایشان را می‌شنوی!! زخم‌ها دهان باز می‌کنند، سکوت استخوان‌های بغض را می‌شکند. پای هر زخمی که بنشینی، حرف‌های عجیبی برای گفتن دارد. حرف‌هایی که هیچ ادبیاتی نتوانست در قالب‌های کوچک خویش بگنجاندشان و این گونه ادبیات جنگ متولد شد تا گلوی زخم‌ها را فریاد کند.

ادبیات دفاع مقدس، گلوگاه فریادها و زخم‌هاست. خاطرات آن‌ها که رفتند و تنها پلاک‌شان برگشت و آن‌ها که بلوغ زخم را در لحظه‌های اسارت به تجزیه نشستند.

این کتاب، خاطرات آزاده‌ای است از قبیله غیرت، برخاسته از دامن پرمهر کویر که در سال 1339 در محله «علی بیگ» شهرستان اردکان در استان یزد متولد شد. خانواده‌ای متوسط با 7 خواهر و برادر.

در رشته مکانیک ادامه تحصیل داد و هم‌زمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در تظاهرات و پیوستن به مردم و شرکت در دیگر برنامه‌های انقلاب از دیگر دوستانش پیشی گرفت.

آزاده سرافراز ابوالحسنی در تمام طول آشوب‌های میهن اسلامی‌مان حضور پر رنگ و روشن دارد، از قائله سال 58 و 59 کردستان گرفته تا جنگ تحمیلی.

وی در تیرماه سال 1367 با مسئولیت واحد بسیج تیپ الغدیر یزد در منطقه جنوب به اسارت دشمن بعثی در می‌آید و 26 ماه رنج اسارت را بردوش می‌کشد.

او از جمله اسرایی بود که نام و نشانی از او به صلیب سرخ گزارش نشد و این چنین در فهرست مفقودین جای گرفت. این اسرا در اردوگاهی، پنهان از چشم سازمان‌های بین‌المللی، تحت شدیدترین شکنجه و آزارها قرار می‌گرفتند. اسرایی که تا زمان رهایی از قید و بند دشمن، در هیچ کجا نامی از آن‌ها برده نشد و هیچ کس از سرنوشت آنها با خبر نبود».

کتاب پیش رو، خاطرات آزاده گرامی، «محمدحسین ابوالحسنی» را به تصویر کشیده است؛ هرچند که وسعت آزادگی‌اش در جغرافیای واژه‌ها نمی‌گنجد.

در بندهایی از کتاب می‌خوانیم: « خسته و مبهوت به امتداد خط سپید چشم دوخته بودم که ناگهان صدای مهیب انفجاری تمام دشت را در بر گرفت، موج انفجار مرا از زمین جدا و به چند متر آن طرف‌تر، در وسط میدان پرتاب کرد. صدای فریاد و ناله یک سرباز عراقی مرا به خود آورد؛ پای قطع شده او درست در کنار من بر زمین افتاده بود و خود، آن سوتر فریاد می‌کشید. سربازی دیگر هم وحشت زده و بی‌حرکت، خیره خیره به دوستش نگاه می‌کرد».

«زخم‌ها دهان باز می‌کنند» به قلم «عالیه محرابی» در 184 صفحه توسط انتشارات «مفاخر» به قیمت 25 هزار ریال و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد منتشر شده است.

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار