سبک زندگی «حججی‌ها»

چندین روز است که جامعه ایرانی و برخی جوامع بین‌المللی تحت تاثیر شهادت غریبانه اما حماسه‌آفرین شهید مدافع حرم، «محسن حججی» قرار گرفته‌اند و این موج در اشکال مختلف و متنوع، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۵۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 16August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، چندین روز است که جامعه ایرانی و برخی جوامع بین‌المللی تحت تاثیر شهادت غریبانه اما حماسه آفرین شهید مدافع حرم، «محسن حججی» قرار گرفته‌اند و این موج در اشکال مختلف و متنوع، همچنان ادامه دارد. شناخت دلایل این تاثیرگذاری در جامعه نیازمند بررسی‌های بیشتر و ژرف‌تری است، اما آنچه که هم‌اکنون قابل ارزیابی است، به سبک زندگی این شهید جوان بازمی‌گردد که توانایی الگوشدن در فضای عمومی مردم کشورمان را دارد.

تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از شهید حججی و در ادامه، وصیتنامه‌های صوتی او خطاب به همسر و فرزندش رمزگشای سبک زندگی او است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

شهیدمحسن حججی برای موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل بود به نحوی که علاوه‌بر مطالعات شخصی، تلاش وافری داشت تا دیگران را نیز به این وادی مهم دعوت کند. همکاری خودجوش او با یک خبرگزاری معتبر کشور منجر به معرفی کتب به صورت منظم و هفتگی در این رسانه رسمی شده بود. همچنین، در مواجهه با افراد مختلف به‌ویژه جوانان، توصیه به کتابخوانی و پیشقدم شدن در اهدای کتاب از ویژگی‌های بارز و ثابت وی بوده است.

توجه به خانواده، آیین همسرداری، التفات به فرزندآوری و ابراز محبت به فرزند، حفظ حرمت بزرگ‌ترها و به‌ویژه پدر و مادر از دیگر وجوه برجسته در زندگی این شهید مدافع حرم است. این مصادیق را به راحتی می‌توان در فایل‌های تکثیرشده، مشاهده کرد. لحن گرم، صمیمی، عاشقانه و توام با دلسوزی خطاب به همسر قهرمانش، فرزندآوری در اوایل زندگی زناشویی و وصیت اختصاصی زیبا، تاثیرگذار، آینده‌نگر و سرشار از مهر و عاطفه خطاب به فرزند خردسالش، وداع دیدنی با خانواده که با پا‌بوسی و دست‌بوسی از پدر و مادر همراه بود، همگی بیانگر این واقعیت است که توجه به موضوع بی‌بدیل خانواده و رعایت حقوق جداگانه‌ همسر، فرزند، پدر و مادر از یکسو و همراهی مجموعه‌ خانواده با اهداف مقدس و متعالی یک فرد، می‌تواند او و جامعه‌اش را به سمت پیشرفت و ترقی هدایت کند.
 
بی‌شک، زندگی اجتماعی در دنیای امروز، یک زنجیره به‌هم پیوسته و غیرقابل گسست میان یکایک اعضای جامعه با یکدیگر است. این واقعیت، ضرورت توجه مضاعف به دیگران را جدی‌تر می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که شهیدمحسن حججی، دوشادوش سایر مجاهدان در اردوهای جهادی، عزیمت به مناطق محروم و تلاش برای کمک به مستضعفان را به‌عنوان یک اولویت قطعی برای خود درنظر گرفته بود. تا جایی که حتی بخشی از حقوق مالی خود را نیز به این امر اختصاص داده بود. در نگاه حججی‌ها، رشد تنهایی و بدون توجه به دیگران در جامعه، یک کمدی تلخ و دراماتیک است که به مثابه دست و پای ناهمگون یک انسان، موجب تزاحم و عدم آسایش و پیشرفت آن فرد می‌شود.
 
یکی از موضوعات قابل توجه در سبک زندگی شهید مدافع حرم، توجه ویژه او به موضوع بندگی و عبادت و توسل به اهل بیت(علیهم السلام) است. وی با حضور در مناسک مذهبی و هیات‌ها، هم به خودسازی مشغول بود و هم این کمپین حقیقی اجتماعی را تقویت می‌کرد. دست‌نوشته‌های وی برای دوستانش، مملو از آیات و احادیث و حکمت‌های مختلف است که همگی، بیانگر مبانی فکری و اندیشه‌ای شهید حججی در بحث بسیار مهم بندگی و عبودیت به حساب می‌آید.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه شهید حججی، توجه به نقش رسانه و فعالیت در این زمینه است به نحوی که شخصا، کانالی در فضای مجازی راه‌اندازی کرده و جهت افزایش کیفیت محتوای آن، پژوهش و مطالعه داشته است. وی می‌دانست که رسانه، به‌ویژه در حوزه فضای مجازی، چه تاثیر انکارناپذیری در افکار عمومی دارد و به همین منظور، در کنار سایر دغدغه‌ها، بخشی از زمان و انرژی خود را به این امر اختصاص داد.

آنچه که در جمع‎بندی می‌توان ارائه کرد، این است که موج فراگیر ناشی از شهادت غریبانه اما حماسه‌ساز شهید محسن حججی صرفا در تصویر اسارت و شهادت او خلاصه نمی‌شود؛ اینها، تنها نقطه آغاز این عمومیت کم‌سابقه است. تاثیر شگرف شهید مدافع حرم جوان ما در جامعه ایرانی و سایر جوامع بین‌المللی، در واقع ناشی از یک سبک زندگی خالصانه، اسلامی، انقلابی و ایرانی است که در دوران حیات، موجبات خدمات گسترده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به هموطنان خود را فراهم آورده بود و شهادتش، موجی از بیداری را با خود همراه ساخت.

این سبک زندگی، قابلیت الگوشدن، تکثیر و نشر دارد.

منبع: فرهیختگان
نظر شما
پربیننده ها