حمایت نیروی انتظامی از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه اجتماعی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی بر توجه بیشتر صاحبان قلم و اندیشه و اصحاب رسانه و پژوهشگران مختلف به رفتارها و کنش های مطلوب اجتماعی تاکید کرد و از حمایت ناجا از پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه ها خبر داد.
کد خبر: ۲۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸ - 16August 2014

حمایت نیروی انتظامی از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه اجتماعی

به گزارش دفاع پرس ، سردار "سعید منتظرالمهدی" معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشت خود آورده است:

با اندکی جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی و در مراکز علمی- تحقیقاتی به حجم انبوهی از داده و اطلاعات دست می یابیم که در زمینه کژکارکردی های اجتماعی از جمله انواع کجروی ها، انحرافات، آسیب ها و جرایم اجتماعی و نیز رفتارهای نامطلوب و آزاردهنده میان فردی نظیر خشونت، بی اعتمادی و بی اعتنایی به سرنوشت همنوعان، تهیه، تدوین و ثبت شده است.

وی تصریح کرد: اما چنانچه با مداقه و تأمل بسنده در همان پایگاه ها و مراکز و حتی در میان شمارگان فراوان کتاب های به مطبعه سپرده شده به جستجو پیرامون رفتارهای مطلوب اجتماعی مثل نوع دوستی، کمک به دیگران درشرایط اضطراری، احساس مسوولیت، بخشش و اغماض و تساهل بپردازیم، تنها به حجم محدود و قلیل یافته پژوهشی، مقاله علمی و اثر نغز و مستند مکتوب برمی خوریم.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در بخش دیگری از این یادداشت افزود: بی گمان این تفاوت بارز و نمایان در حجم اطلاعات مربوط به دو قلمرو مذکور یعنی رفتارهای نامطلوب و مطلوب اجتماعی ، بلافاصله ذهن هر یک از ما را با چند پرسش مهم روبه رو می کند.
 
منتظرالمهدی اضافه کرد: این پرسش ها مطرح می شود که آیا این تفاوت ناشی از کم توجهی اندیشمندان متقدم به کنش های مطلوب و فزون توجه آنان به بدکارکردی های اجتماعی بوده است؟
 
آیا شیوع زیاد رفتارهای نوع اول و شیوع کمتر کنش های دسته دوم سهم و نقشی در این تفاوت توجه داشته است؟آیا تفاوت در دامنه تاثیر این دو گروه رفتار اجتماعی موجب توجه متفاوت به آن دو شده است؟
 
وی ادامه داد: توجه در آرای اندیشمندان و نظریه پردازان نام آور و بزرگی از جمله ˈآدام اسمیتˈ اقتصاددان، گامیل دورکیمˈ جامعه شناس و ˈژان پیاژهˈ روان شناس که نظریات آنان سهم و نقش فراوان و بی بدیلی برای جهت دهی پژوهش های یک سده اخیر داشته اند، هر یک توجه ویژه ای به ˈرفتارهای اخلاقیˈ و ˈکنش های مطلوب اجتماعیˈ داشته اند و آثار نغز و عمیقی در این خصوص به نگارش در آورده اند.
 
وی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است، اندیشمندان متقدم تر، به ویژه اندیشمندان مسلمانی همچون امام محمد غزالی، سعدی شیرازی، مولانا، شهید اول و شهید ثانی و ابن رشد نیز تمام تلاش و توجه خود را معطوف نظریه پردازای در مورد روش ها و ساز و کارهای بسط و توسعه رفتارهای مطلوب اجتماعی (اخلاقیات) کرده اند.
 
به گفته وی، کم توجهی محققان و مولفان معاصر به رفتارهای مطلوب اجتماعی را نمی توان در سنت پیشینیان جستجو کرد و لاجرم باید علت را در جای دیگر جست.
 
منتظرالمهدی اضافه کرد: تامل در اعداد و ارقام مربوط به کنش های نوع دوستانه مردم جهان، چنین می نمایاند که ˈکمیتˈ این گونه رفتارها، حتی اگر کمتر از کمیت رفتارهای اجتماعی نامطلوب باشد، اما باز هم از فراوانی بالایی برخوردار است. از آن گذشته، آنچه رفتارهای مطلوب اجتماعی را در خور اهمیت می سازد ˈکیفیتˈ آنها است و نه کمیت و پسامد آنها، چه بسا یک کنش مطلوب اجتماعی آنچنان اثرات ژرفی را بر زندگی جمعی از آدمیان بر جای می گذارد که ردپای آن را تا سالیان متمادی می توان مشاهده کرد.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی اظهارداشت: این عامل یعنی کمیت وقوع کنش های کژسازگارانه و نامطلوب هرگز نمی تواند توجیه مناسبی برای کم توجهی صاحبان قلم و اندیشه به کنش های مطلوب و فزون توجهی آنان به کنش های نامطلوب باشد.
 
منتظرالمهدی افزود: هر دونوع کنش بر زندگی یکایک ما ساکنان کره خاکی تاثیر می گذارد، یعنی همان گونه که وقوع یک قتل، یا یک تجاوز به عنف، در دورترین جای دنیا می تواند یکایک ما را متاثر و متالم سازد، نجات جان کودکی که در زیر آوار حاصل از بمباران یک رژیم نژادپرست گرفتار شده است نیز می تواند هر یک از ما را خرسند و خوشحال سازد. ارزش و اهمیت کنش های مطلوب، از حیث شمول تاثیر، اغلب بیش از کنش های نامطلوب است؛ از همین رو، به تعبیر کتاب انسان ساز و اخلاق پرور قرآن، نجات جان یک انسان (به عنوان نمونه ای از رفتار اجتماعی مطلوب) همانند نجات جان شمار فراوانی از آدمیان است.
 
وی در یادداشت خود ادامه داده است: از مهمترین دلایل توجه اهل قلم و اندیشه، بویژه اصحاب رسانه به کنش های کژروانه و نامطلوب، آن است که این گونه کنش ها از ˈبار هیجانیˈ بیشتری برخوردارند و لاجرم سریع تر مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرند.به زعم روان شناسان اجتماعی موضوعات و پدیده هایی که از بار هیجانی منفی برخوردارند، به سبب آنکه بیش از سایر موضوعات با ˈامنیتˈ مردم ارتباط می یابند، اطلاعات مربوط به آنها زودتر در نظام شناختی پردازش می شوند و در نتیجه سریع تر دریافت و ادراک می شوند.
 
وی گفت: به نظر می رسد دسترسی به اطلاعات مربوط به رفتارهای نامطلوب اجتماعی اندکی سهل تر از دسترسی به اطلاعادت مربوط به رفتارهای مثبت است.
 
منتظرالمهدی اظهار داشت: برخی محققان و صاحبان قلم ممکن است برای به سرانجام رساندن سریع تر آثار خود اعم از مقاله، کتاب، پژوهش گزارش ،سراغ رفتارهای نامطلوب اجتماعی بروند. گرچه اصحاب قلم ،رسانه ،محققان و اندیشمندان، رفتارهای منفی و نامطلوب اجتماعی را بیش از رفتارهای مطلوب در کانون توجه پژوهش و مداقه خود قرار می دهند، اما برای بسط و توسعه رفتارهای مطلوب اجتماعی ناگزیر این گونه رفتارها نیز، هم باید مورد کاوش و مداقه روشمند قرار گیرند و هم باید اطلاعات افزون تری در مورد آن ها چاپ و منتشر شود.
 
وی در پایان این یادداشت تاکید کرده است: نیروی انتظامی آماده است از پژوهشگران و اندیشمندانی که این قلمروها را مورد تامل قرار می دهند، حمایت کند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار