ابوترابی:

آزادگان هنر مقاومت را به امت اسلام آموختند/ ایثارگران معنای کامل «امت وسط» در جامعه هستند

حجت‌الاسلام «سید محمد حسن ابوترابی» استقامت امروز حزب‌الله و مردان، زنان و جوانان دلیر عراق، سوریه و یمن را الهام گرفته از استقامت و مقاومت رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس خواند و گفت: آزادگان هنر چگونه زیستن و هنر مقاومت را به امت اسلام آموختند.
کد خبر: ۲۵۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ - 16August 2017

آزادگان هنر مقاومت را به امت اسلام آموختند/ به گزارش خبرنگار دفاع پرس، حجت‌الاسلام «سید محمد حسن ابوترابی» نایب رئیس مجلس نهم شورای اسلامی، در مراسم تقدیر از ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقدیر از ایثارگران ساعی و پرتلاش که امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهدای مدافع حرم به ویژه شهید «محسن حججی»، با اشاره به آیه 143 سوره بقره اظهار داشت: خداوند می‌فرمایند «جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا. ما شما را امت وسط قرار دادیم»، بر همین اساس، امت اسلامی نهایتاً امت وسط خواهند بود و راه را برای سعادت بشر هموار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای امت وسط، حداقل دو مبنا را می‌توان لحاظ کرد، افزود: نخست اینکه امت وسط، امتی است که مسیر اعتدال را می‌پیماید و از افراط و تفریط منزه است. دوم اینکه امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند که امت وسط براساس عقل و شرع، به گونه‌ای حرکت می‌کند که از همه ظرفیت‌ها و فعالیت‌ها به خوبی بهره ببرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: در آموزه‌های دینی، غرائض، بستری برای تعالی و تکامل انسان است، یک انسانی که عقل پرورده شده، با علم و ایمان، مدیریت جان و روح خود را در دست دارد، این انسان در راهی حرکت می‌کند که آن راه، راه سعادت و راه وسط است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی (ره) معنای دیگری را برای امت وسط مطرح کرده است، بیان داشت: امت وسط، امت فیض و واسطه بین خدا و خلق هستند، اگر امت وسط نباشند، رحمت الهی جامعه بشری را در بر نمی‌گیرد، لذا به برکت وجود آنان است که خداوند متعال برکت خود را نازل می‌کند. آن‌ها در سایه قرب خدا، نور را از مبدأ می‌گیرند و به جامعه بشری افاضه می‌کنند که این دستاورد، حرکت در راه شرع یا همان راه وسط است.

وی با بیان اینکه ایثارگران، شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان، پیشگامان و معنای کامل امت وسط در جامعه امروز هستند، افزود: اسارت و دفاع مقدس به معنای واقعی کلمه، نماد این ارزش‌ها است. اسارت، واقعاً نماد چگونه زیستن، چگونه رفتن، چگونه شلاق خوردن، چگونه دوست داشتن، چگونه دعوت کردن و چگونه عشق ورزیدن است، اسارت نماد چگونه گذشت کردن است، نماد چگونه در اختیار دیگران بودن است. اسارت نماد چگونه انقلابی بودن، چگونه با امام بودن و چگونه با رهری ماندن است. همه این نمادها در اسارت تجلی دارد.

وی با بیان اینکه اسارت نماد چگونه جهنم را به بهشت تبدیل کردن است، خاطرنشان کرد: قطعاً جهنمی سخت‌تر از زندان‌های صدام نمی‌بینید، اما آزادگان این هنر را داشتند که این جهنم را به بهشت تبدیل کنند، مرحوم «سید علی اکبر ابوترابی» می‌فرمودند که اسارت قطعه‌ای از بهشت است. اسارت بهشت عبادت، خدمت، ایثار، اسقامت و عبادت است.

حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: اسرای در اردوگاه، سید آزادگان (سید علی اکبر ابوترابی) را در زمان اسارت در حالات مختلفی در دل شب دیده بودند، یکی وی را هنگامی دیده بود که وقتی آزادگان خواب هستند، به پای آن‌ها بوسه می‌زند.

نایب رئیس مجلس نهم شورای اسلامی، اسارت را نماد «استقامت» دانست و خاطرنشان کرد: در استقامت آزادگان هرچه که بگوییم ناچیز است، قدم‌های استوار، زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها هیچ‌گاه نلرزید.

وی همچنین اسارت را نماد «درس خواندن» و قرآن حفظ کردن دانست و افزود: اسرا، قریب به اتفاق سخنرانی‌های سید آزادگان را روی کاغذ‌های سیگار نوشتند و با خودشان به ایران آوردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: اسارت نماد چگونه انقلابی بودن و انقلابی ماندن است، مرحوم سید علی اکبر ابوترابی می‌فرمود که یکی از نمایندگان صلیب سرخ می‌گوید: «شما در این اردوگاه، یک جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده‌اید که فقط پرچم ایران ندارد. این‌جا انقلاب اسلامی با همه ارزش‌ها و شعارهایش وجود دارد.»

وی استقامت امروز حزب‌الله و مردان، زنان و جوانان دلیر عراق، سوریه و یمن را الهام گرفته از استقامت و مقاومت رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس خواند و تأکید کرد: آزادگان هنر چگونه زیستن و هنر مقاومت را به امت اسلام آموختند.

 انتهای پیام/113
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار