سرلشکر باقری:

ایران و ترکیه مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق هستند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و ترکیه در مورد تصمیم به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، دیدگاه مشترکی دارند.
کد خبر: ۲۵۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ - 17August 2017
ایران و ترکیه مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق هستندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سرلشکر باقری عصر روز چهارشنبه بعد از دیدار با رییس جمهوری و مقامات نظامی و امنیتی ترکیه اظهار داشت: در جریان این سفر در خصوص مسائل منطقه ای مهم از جمله تصمیم همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در اوایل مهرماه با مقامات ترکیه مذاکراتی داشتیم.

وی بیان کرد: در این دیدار دو طرف ایرانی و ترکیه ای تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.

سرلشکر باقری با بیان این که برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، هم عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد، گفت: به همین علت مقامات دو کشور تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جریان دیدار با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز و کاری که در آستانه دنبال می شود و بر اساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می شود، فرایند صلح سوریه دنبال شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرایند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.

سرلشکر باقری افزود: سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب اتفاق نیفتاده بود که با دعوت مقامات ترکیه و موافقت مقام معظم رهبری قرار شد که این دیدار صورت بگیرد و در این دو روز در آنکارا با مقامات نظامی و امنیتی و رئیس جمهوری ترکیه ملاقات کردیم و بحث های خوبی انجام شد و در خصوص همکاری های نظامی، مسائل امنیتی و امنیت مرزهای مشترک دو کشور موافقت های خوبی صورت گرفت.

وی در تشریح نتایج عملی سفر گفت: در مورد مسائل نظامی بین دو طرف موافقت شد که همکاری آموزشی با هم داشته باشیم و تبادل دانشجو صورت گرفته و دوره های آموزشی مشترک برگزار شود.

سرلشکر باقری همچنین تصمیم بر رفت و آمد ناوگروه های دو طرف به کشورهای یکدیگر، اعزام ناظر به رزمایش های دو کشور و نیز هر گونه اقدامات لازم برای همکاری های نظامی را از جمله نتایج این سفر ذکر کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان اضافه کرد: من از رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برای سفر به تهران دعوت کردم تا همکاری ها تداوم پیدا کند.
وی بیان کرد: در مورد امنیت مناطق مرزی مشترک نیز اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شد که ایران ظرف سال های گذشته اقدامات بسیار کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد.

وی با اشاره به این که طرف ترکیه ای هم اقداماتی را برای انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده است، افزود: قرار شد با هماهنگی دو طرف این اقدامات ادامه پیدا کرده و تکمیل شود و مرز نمونه ای با آرامش بین دو کشور برقرار باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در جریان این سفر همچنین قرار شد در مورد مقابله با تروریسم در انواع مختلف هم تبادل اطلاعات و هم همکاری های عملیاتی ـ آموزشی و تبادل تجربیات انجام شود که حتما در آرامش و ثبات منطقه تاثیر خواهد داشت.

سرلشکر باقری همچنین گفت: رئیس جمهوری ترکیه هم اعلام کرد که به زودی به تهران سفر خواهد کرد و کمیسیون راهبردی مشترک بین دو کشور با حضور مقامات دو کشور برگزار خواهد شد که هدف آن توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنین نظامی دو کشور است که در فاصله اندکی انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در مجموع سفر بسیار موفقی بود که بسیاری از مسائل مهم در ابعاد نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور مهم منطقه در این سفر پایه گذاری شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه برای انجام سفر رسمی سه روزه به دعوت خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه به آنکارا سفر کرده است، علاوه بر دیدار و مذاکره با مقامات نظامی کشور میزبان، روز چهارشنبه با نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این سفر سردار سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سردار سرتیپ قاسم رضایی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیز تعدادی از مقامات ارشد نظامی ایران، سرلشگر باقری را همراهی می کنند.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه پایان می یابد.
 
منبع: ایرنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار