ناگفته‌هایی از کارکنان «راویان پدافند» بازگو شد

انتشارات نجوای قلم کتاب «راویان پدافند» شامل خاطرات کارکنان منطقه پدافند هوایی تهران در دوران دفاع مقدس را منتشر کرد.
کد خبر: ۲۵۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ - 17August 2017
ناگفته‌هایی از کارکنان «راویان پدافند» بازگو شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، خاطرات کارکنان منطقه پدافند هوایی تهران در دوران دفاع مقدس در کتابی با عنوان «راویان پدافند» به قلم سعید سعیدی به رشته تحریر درآمده و از طرف انتشارات نجوای قلم چاپ و روانه بازار کتاب شده است.
 
تقریبا از سال 1342 و با خرید رادارها و سامانه‌های توپخانه‌ای، پدافند هوایی به عنوان یکی از ارکان نیروی هوایی تشکیل و از سال 1347 خرید سامانه‌های موشکی آغاز شد و تا زمان پیروزی انقلاب پدافند در حال شکل گرفتن بود. پدافند در آن زمان در وضعیت خوبی قرار داشت و اکثر کارکنان آن در کشورهای پیشرفته دوره دیده بودند، اما تجربه جنگ آزمایی را نداشتند.
 
در دوران 8 سال دفاع مقدس، در تمامی عملیات‌ها نقش پدافند هوایی، نقش غیر قابل انکاری بود. در زمان حمله هوایی دشمن بعثی در 8 سال جنگ تحمیلی وقتی همه به جان‌پناه می‌رفتند‌‌، تا حمله هوایی تمام شود، ولی مردان پدافند هوایی کسانی بودند و هستند که باید مقابل تهاجم هواپیمایی دشمن، بایستند و دفاع کنند.
 
اما امروز به جرأت می‌توان ادعا کرد که تاثیر و نقش پدافند هوایی با گذشته بسیار متفاوت شده است. روز به روز بر اثرگذاری پدافند هوایی در ایجاد دفاع هوایی موثر افزوده می‌شود. در همین زمینه فرمانده کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای (مدضلع العالی) در فرمایشات خود فرمودند: «اگر حادثه‌ای برای کشور پیش بیاید اولین مرکزی که باید اقدام کند پدافند هوایی است.»
 
این کتاب در راستای نشان دادن اهمیت پدافند هوایی و گوشه‌ای از زحماتی که در این حوزه کشیده شده و رنجی که کارکنان آن متحمل شده‌اند نگاشته شده است و شامل خاطرات کارکنان زحمتکش و غیور پدافند هوایی در منطقه پدافند هوایی تهران است که جمع‌آوری و تدوین شده است و سعی دارد ناگفته‌ها و رشادت‌های این قسمت از دفاع که کمتر به آن پرداخته شده را به نسل جوان منتقل کند.
 
«راویان پدافند» در 22 بخش، بیست و دو خاطره از کارکنان زحمتکش و غیور پدافند هوایی را روایت می‌کند که اسامی و مسئولیت نظامی راوی هر خاطره در انتهای آن روایت ذکر شده است که عموما سرهنگ و  سروان بازنشسته‌اند که در زمان هشت سال دفاع مقدس در این حوزه مسئولیت داشته‌اند و تمامی این اتفاقات را به چشم دیده و تجربه کرده‌اند. در انتهای کتاب نیز سه سروده از سروان بازنشسته جلیل دوستی با عناوین «همت شیران»، «عاشقان سحر» و «ولایتمدار» چاپ شده و تصاویر راویان خاطرات کتاب در زمان جنگ و حین عملیات‌ها ضمیمه اثر شده است.
 
در بخشی از خاطرات عباس جاسم‌زاده می‌خوانیم: «ناگهان صدای آژیر در دل پتروشیمی و سطح آب به طور مهیبی پیچیده شد، این یعنی اینکه بلافاصله شما با هواپیمای دشمن درگیر می‌شوید یا حتما آن را رویت داری که متاسفانه آن را در تعقیب قایق دیدیم، ناگهان همه چیز ایستاد، به سختی نفس می‌کشیدم، تنها چیزی که می‌شد دید فقط سه چیز بود که نگاه‌ها بر روی آنها قفل شده بود: هواپیما، قایق و توپ‌ها.
 
در یک لحظه توپ‌ها آرامش پنهان جزیره را بهم ریختند، توپ‌های مرینوس نهایت سعی خودشان را می‌‌کردند اما چنان سطح پرواز هواپیما پایین بود که گویی روی آب اسکی می‌کرد، در نهایت قایق مسیر خودش را عوض کرد و هواپیما هم ناجوانمردانه  به سمت او شلیک کرد، چیزی دیده نمی‌شد و ناگهان قایق را واژگون در آب دیدیم و همینطور نفرات را...»
 
کتاب «راویان پدافند» به قلم سعید سعیدی در 188 صفحه با شمارگان 200 نسخه و بهای 11000 تومان، توسط انتشارات نجوای قلم منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار