معرفی کتاب؛

کتاب «سربدار» نگاهی به زندگی سردار شهید محمد فرومندی دارد

«سربدار» زندگینامه داستانی شهید «محمد فرومندی» جانشین فرمانده لشکر 5 نصر است که در 258 صفحه به قلم داوود امیریان به رشته تحریر در آمده است.
کد خبر: ۲۵۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ - 19August 2017
به گزارش دفاع پرس از مشهد، کتاب «سربدار» نگاهی به زندگینامه داستانی شهید «محمّد فرومندی» دارد. محمد فرومندی در روز نهم خرداد سال 1336 در یکی از روستاهای شهر اسفراین، واقع در استان خراسان شمالی، به دنیا آمد.
 
در ﺳﺎل 1358، پس از ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺳﭙﺎه ﺳﺒﺰوار، ﻋﻀﻮ ﺳﭙﺎه ﺷﺪ و در نخستین ﻣﺄﻣﻮریت خود، راهی ﻛﺮدستان ﺷﺪ. وی در سال 1360 به فرماندهی سپاه سبزوار منصوب شد و تا اواخر سال ۱۳۶۱ در این سمت به خدمت مشغول بود. در اواخر سال ۱۳۶۱ به جبهه اعزام شد و در مرحله دوم عملیات مسلم‌بن‌عقیل، در ارتفاعات «مندلی»، شرکت کرد.
 
پس از آن نیز در همه عملیات‌های لشکر 5 نصر شرکت کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به عملیات‌های «خیبر»، «بدر»، «والفجر 3»، «والفجر 8» ، «کربلای 1» ،«کربلای 4» و «کربلای 5» اشاره کرد. آخرین مسئولیت وی پیش از شهادت، قائم مقامی لشکر 5 نصر بود. محمد فرومندی، سرانجام در روز بیستم دی‌ماه 1365 در منطقه پاسگاه زید به شهادت رسید.

سربدار در 10 فصل نگارش شده است.

کتاب «سربدار» نگاهی به زندگی سردار شهید محمد فرومندی دارد

بخشی از کتاب

«... محمد: نمی‌خواستم مزاحمتان بشوم. دوست نداشتم با حرف‌هایم سرتان را درد بیاورم اما آمدم کمی با شما درد دل کنم. دیشب با مسئولین لشکر جلسه داشتیم. درباره عملیات کربلای چهار صحبت شد. درباره دلایل شکستمان در این عملیات بحث کردیم.

...برادرا! ما مغرور شده بودیم. ...الآن بنگاه‌های تبلیغاتی دشمن هیاهو می‌کنند که سپاه صد هزار نفری محمد ایرانی‌ها را تار و مار کردیم، کشتیم و اسیرشان کردیم. اما آن‌ها نمی‌دانند که سپاه محمد هنوز زنده است. نمی‌دانند که تک‌تک ما سپاه محمد هستیم.

...غریو تکبیر رزمندگان بلند می‌شود. به هیجان آمده‌اند و چهره‌های خمودشان باز، و برق غرور در نگاهشان پیداست.

...ما عهدی با امام خمینی بسته‌ایم که تا پای جانمان پای آن می‌ایستیم. حرجی بر آنان که خسته‌اند و می‌خواهند بروند نیست اما اگر بمانیم یک عاشورای دیگر خلق می‌کنیم و حسین‌وار به جنگ دشمن می‌رویم.

...لحظاتی بعد، محمد روی دست‌ها بلند می‌شود. رزمندگان هنوز شعار می‌دهند و محمد گریه می‌کند.»

چاپ یکم این کتاب در سال 1395و در شمارگان 1100 نسخه و در قطع رقعی، توسط نشر ستاره‌ها به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار