موشک بالستیک جدید چین، فصل جدیدی در بازدارندگی هسته‌ای

چین در حال توسعه و تولید یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای جدید موسوم به «جولانگ ۳» است.
کد خبر: ۲۵۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ - 19August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رسانه‌های خبری چینی از توسعه و تولید نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای موسوم به «جولانگ 3» خبر می‌دهند که از دریا شلیک می‌شود.

توسعه و تولید این موشک در ابتدا چند سال قبل اعلام شده بود. به نظر می رسد تولید این موشک بخشی از پروژه زیردریایی هسته‌ای پیشرفته موسوم به 096 است.

اوایل ماه جاری وبسایت های چینی تصاویری را منتشر کردند که نشانگر پروژه زیردریایی 032 بود، بزرگترین زیردریایی با سوخت متعارف در جهان که در حال آزمایش های فنی بوده است.

هم اکنون ارتش چین 4 فروند زیردریایی 094 با ظرفیت 4 گیگاوات برق هسته‌ای و مجهز به موشک در اختیار دارد. این زیردریایی ها موشک های جولانگ 2 را حمل می کند.

واسیلی کاشین تحلیلگر نظامی در موسسه مطالعات شرق دور در دانشکده علوم روسیه درباره نقش احتمالی موشک جولانگ 3 برای منافع راهبردی چین صحبت کرده است. وی تاکید کرد: توسعه موشک های جدید قاره پیما توسط چین نشان می دهد که پتانسیل فعلی پکن برای بازدارندگی هسته ای، کافی نبوده است.

وی تصریح کرد: گرچه موشک جولانگ 2 بردی حدود 7400 تا 8000 کیلومتر دارد، ولی قابلیت این موشک ها برای مقابله با آمریکا محدود است. زیردریایی های هسته ای چین در دریای جنوبی چین عملیات انجام می دهد. این زیردریایی ها در صورت خروج از آبهای سرزمینی چین، احتمالا به خاطر فعالیت نیروی دریایی آمریکا و ژاپن با مشکلاتی روبرو خواهند شد. در صورت وقوع جنگ نظامی، موشک های جولانگ 2 قادر به رسیدن به خاک آمریکا نخواهد بود.

این تحلیلگر نظامی افزود: این موشک ها می تواند علیه متحدان آمریکا در آسیا مورد استفاده قرار گیرد ولی قدرت بازدارندگی آنها پایین است. چین به منظور افزایش قدرت نیروهای راهبردی هسته‌ای خود در دریا، نیاز به موشکی با بردی بیش از 11 تا 13 هزار کیلومتر دارد.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار