مردم جهان آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی می‌دانند

بر اساس آخرین نظرسنجی که در سطح بین‌المللی و توسط سازمان‌های معتبر انجام گرفته است، مردم جهان آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی می‌دانند.
کد خبر: ۲۵۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ - 20August 2017
مردم جهان آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی می دانندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آمریکا همواره از نگاه ملت های منطقه غرب آسیا عامل ناامنی و دخالت در امور سایر کشورها محسوب می شده است. نگاهی که البته به منطقه ما محدود نمی شود و تعداد قابل توجهی از مردم جهان از کشورهای مختلف بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه آمریکایی، ایالات متحده را جدی ترین تهدید علیه امنیت جهان می دانند.
 
اریک زوئس تحلیلگر ارشد رسانه های معتبر جهان در آخرین یادداشت خود که آن را در «فرهنگ استراتژیک» منتشر کرده است، آخرین نظر سنجی ای را که نشان دهنده ناامیدی مردم جهان از آمریکاست را تحلیل کرده و به ابعاد مختلف آن پرداخته است. وی همچنین توضیح داده که چرا این بی اعتمادی نسبت به سیاست های آمریکا در جهان به طور فزاینده ای در حال افزایش است.

بر اساس آخرین نظر سنجی هایی که در سطح بین المللی و به دست سازمان های معتبر انجام گرفته است، مردم جهان آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی می دانند. اما به راستی این اولین باری نیست که چنین نظر سنجی ای برگزار می شود، شاید اولین و جدی ترین سوالی که از مردم جهان در رابطه با ایالات متحده پرسیده شده، این است.
 
در آن زمان یعنی سال 2013 نظر سنجی سازمان گالوپ نشان داد که مردم جهان در 65 کشور،  آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی می دانند، این گزارش را نیو یورک پست در پنج ژوئن سال 2014 منتشر کرد. چندی قبل از آن یعنی در تاریخ 30 دسامبر 2013 بی بی سی در گزارشی نوشت: امسال برای اولین بار سازمان گالوپ پذیرفت تا سه سوال نظر سنجی را از بین نقطه نظرات شنوندگان رادیو چهار بی بی سی برگزیند.

یکی از این سه سوال که به دست شنوندگان رادیو چهار بی بی سی طرح شد این بود که «کدام کشور را بزرگترین تهدید علیه امنیت جهان می دانید؟» در مجموع 67 هزار و 806 نفر از 65 کشور جهان در این نظر سنجی شرکت کردند، 24 درصد از مردم جهان با اختلاف قابل توجهی بر این باور بودند که آمریکا بزرگترین تهدید جهان است.
 
کشور بعد از آمریکا تنها هشت درصد آرا را به خود اختصاص داده بود که این تفاوت 16 درصدی خود جالب توجه بود. نتایج این نظرسنجی اما همچون دیگر اتفاقاتی که اگر خوشایند آمریکا نباشد سانسور می شود، از برابر دیدگان جهان کنار زده شد به نحوی که کمتر کسی از نتایج آن با خبر شد. آن ها به نوعی اکنون حتی این اطلاعات را حذف کرده اند.
 
کارشناسان امیدوار بودند که این سوال هر ساله در نظر سنجی این موسسه تکرار شود تا تغییرات آن را متوجه شوند و مورد تحقیق قرار دهند که البته هیچگاه این اتفاق نیفتاد و این سوال دیگر تکرار نشد. اکنون اما با گذشت چندین سال مرکز تحقیقات پیو در اول آگوست سال 2017 نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرد که سوال مشابه ای در آن دیده می شد.
 
سوالی که این مرکز تحقیقات آمریکایی از مردم 30 کشور جهان پرسیده بود این بود که «قدرت آمریکا و تاثیر این کشور را  چه میزان تهدید علیه صلح دنیا می دانید. تهدیدی جدی، تهدیدی اندک و یا اصلا آن را تهدید نمی دانید؟» موسسه تحقیقاتی پیو پاسخ های این سوال را محدود کرده بود و آن را در قالب گزینه به کاربران پیشنهاد داده بود. نام کشورهای آمریکا، روسیه و چین در بین گزینه ها بود. 35 درصد از پاسخ دهندگان به این نظر سنجی آمریکا را مهمترین تهدید علیه امنیت جهانی دانسته اند، روسیه و چین هرکدام با 31 درصد در رتبه بعدی تهدید کننده ترین کشور قرار گرفتند.
 
نکته جالب در این نظر سنجی آنکه مرکز تحقیقاتی پیو برای آنکه نتایج بهتری نسبت به نظر جهانیان درباره آمریکا بگیرد و بی آبرویی نظرسنجی قبلی را به نحوی پاک کند، این نظرسنجی را در 30 کشوری برگزار کرد که رابطه خوب و صمیمی ای با آمریکا دارند و کشورهایی را که دچار اختلافاتی با ایالات متحده هستند را به کشورهای سوال شونده اضافه نکرده بود. حال با این تفاسیر همچنان بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که آمریکا عامل اصلی تهدید در جهان است. نزدیکی به آمریکا و گره خوردن منافع کشورها با ایالات متحده مانعی برای کتمان حقیقت نبود.

بنابراین به درستی می توان نتیجه گرفت که اگر نظرسنجی مشابه اکنون در سطح جهان و از همه مردم دنیا در رابطه با آمریکا پرسیده شود انگشتان اتهام بیشتری نسبت به سال 2013 به سوی آمریکا نشانه خواهد رفت. اما به راستی دنیا چرا آمریکا را عامل اصلی هرج و مرج در دنیا می داند؟ جهان از سال 2001 به بعد همواره آمریکا را در حال اشغالگری کشور دیگری یافته است. عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و تازه ترین آنها اوکراین از جمله کشورهایی بوده اند که اشغالگری آمریکا را تجربه کرده اند. کشور بعدی که باید مورد حمله قرار گیرد کدام است؟ ونزوئلا و شاید هم روسیه؟

سال 2013 و در جریان نظر سنجی گالوپ 13 درصد از مردم آمریکا کشور خود را عامل بی ثباتی در جهان یافتند. یکی از آخرین نمونه های روشن مداخله آمریکا در امور سایر کشورها را باید دخالت مستقیم ایالات متحده در اوکراین دانست، مکانی که غربی ها به بهانه انقلاب دموکراتیک پای در آن نهادند اما در واقعیت نقطه پایانی برای دموکراسی در اوکراین بودند.
 
آمریکایی ها از سوی دیگر همچنان هزینه های نظامی خود را افزایش می دهند با آنکه در شرایط کنونی بودجه نظامی آن ها سه برابر چین و 9 برابر روسیه است. آیا اربابان بنگاه های نظامی، دولت آمریکا و رسانه های این کشور را تصاحب کردند؟ آیا آنها در آستانه تصاحب دموکراسی در آمریکا هستند؟! 
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار