تروریسم متولد اختلالات روانی است

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور گفت: تروریسم متولد اختلالات روانی است.
کد خبر: ۲۵۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ - 20August 2017
تروریسم متولد اختلالات روانی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در نشست تخصصی علمی که با موضوع «تبیین روان‌شناختی» پدیده تروریسم در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد دکتر سعید عبدالملکی عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه  پیام نور با بیان اینکه تعریف علمی تروریست یعنی شیوه ایجاد رعب و وحشت در جامعه گفت: عملیات تروریستی بر سه پایه استوار است.

وی با بیان اینکه پایه اول در عملیاتهای تروریستی جلب افکار عمومی است، گفت: از پایه‌های دیگر آن ایجاد هراس و شباهت داشتن به صحنه نمایش و تئاتر است با این تفاوت که در عملیات تروریستی همه چیز واقعی است.

عبدالملکی در مورد اینکه آیا تروریستها دچار اختلالات روانی می‌شوند که دست به اقدامات تروریستی می‌زنند یا به‌لحاظ روان‌شناسی افراد سالمی هستند، گفت: در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی با بیان اینکه اختلالات روانی برای افرادی است که در کارکرد روزانه آنها خلل ایجاد شده باشد معتقدند که هر تروریستی لزوماً دچار اختلالات روانی نیست اما برخی دیگر با بیان اینکه بحث سلامت روانی فقط مربوط به اختلالات روزانه نیست معتقدند عمل تروریستها ناشی از گره‌های حل‌نشده روانی است که مثلاً تجربه‌های دوران کودکی آنها تلخ بوده است که در حافظه ناهشیار آنها باقی مانده است و به همین جهت به‌لحاظ روان‌شناختی مشکل عمیق و مزمن دارند.

این استاد دانشگاه پیام نور با طرح این پرسش که چه مشکلات روانی ممکن است باعث ایجاد یک عملیات تروریستی شود، گفت: اولین بیماری در این زمینه «اسکیزوفرنی» است که فرد قطع ارتباط با واقعیت می‌کند و از اینکه در دنیای واقعی چه می‌گذرد بی‌خبر است.

وی اختلال دیگری را که ممکن است باعث ایجاد عملیات تروریستی بشود «پاراکیونا» عنوان کرد و گفت: این اختلال روانی زیرمجموعه اسکیزوفرنی است که اگرچه از واقعیت درکی دارد اما تعبیر اشتباهی از آن دارد.

عبدالملکی اختلال دیگر را خودبزرگ‌بینی عنوان کرد و افزود: عقده حقارت فرد در کودکی باعث می‌شود که تفسیر فرد از جهان هستی بر مبنای خود باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار