دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جای خالی کاراکترهای ملی و مذهبی در جشنواره ملی «اسباب بازی»/ آیا کودکان نیاز به قهرمان دارند؟

جشنواره ملی «اسباب بازی» سومین دوره خود را در حالی روز گذشته به پایان رساند که جالی خالی کاراکترهای ملی و مذهبی به شدت احساس می‌شد.
کد خبر: ۲۵۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ - 20August 2017
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: سومین دوره جشنواره ملی اسباب بازی، 28 مرداد با شعار «من هَم بازی، تو هَم بازی» در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با حضور حدود 40 تولیدکننده اسباب‌بازی داخلی در 100 غرفه عرضه کننده محصولات فرهنگی و اسباب بازی به کار خود خاتمه داد.

جشنواره‌ای که با هدف توجه و تمرکز بر بازی‌های بومی، محلی و تولیدات داخلی شکل گرفته تا ارتباط بین ایده پردازان و تولید کنندگان را شکل دهد و رونق دهنده اقتصاد داخلی این صنعت و تولید داخلی باشد. این جشنواره که در نوع خود یک اتفاق مهم قلمداد می‌شود می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در حوزه تولیدات کودک و نوجوان باشد.

کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های مهم کشور هستند که نسل آینده ما خواهند بود. ظرفیتی که با وجود اهمیت فراوان هنوز در سیاست‌گذار‌ی‌های کلان فرهنگی جدی گرفته نشده‌اند و با تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی خانواده‌ها، از دنیای کودکانه خود دور شده‌اند.

درباره اهمیت توجه و پرداختن به موضوع اسباب بازی همین قدر کافی است که بگوییم اسباب بازی، زبان کودک است و اگر بتوان کار فرهنگی دینی و مفاهیم انقلابی را با این زبان منتقل کنیم، زمینه‌های دینداری و تربیت انقلابی را در کودک نهادینه کرده‌ایم. جدی گرفتن اسباب بازی دینی و مفاهیم مربوط به آن می‌تواند زمینه‌ساز ریشه دار شدن تفکرات کودکانمان باشد. لوازم کاربردی، سرگرمی‌های خلاق، اسباب بازی‌ها، محصولات دیداری و شنیداری همه در کنار یکدیگر از جمله تولیدات این عرصه هستند که با همراهی هم معنا پیدا می‌کنند.
 
جای خالی کاراکترهای ملی مذهبی در جشنواره ملی «اسباب بازی»/ آیا کودکان نیاز به قهرمان دارند؟
نمونه‌هایی از کاراکترهای عروسک‌های داخلی

اسباب بازی مناسب برای کودک باید مولفه‌های زیادی را داشته باشد که بتواند ارتباط خوبی بین کودک و دنیای کودکانه‌ آن‌ها شکل دهد. تمرین گروهی، فعال کردن هوش جمعی، کارگروهی هدفمند و تقویت کار با دوستان می‌تواند اولین هدف‌های یک اسباب بازی مناسب برای بازی باشد.

یک اسباب بازی با این مولفه‌ها می‌تواند برای کودک ایجاد هیجان کند؛ انگیزه برای ادامه بازی باید یکی از ویژگی‌های بازی و سرگمی باشد تا کودک را به ادامه دادن بازی ترغیب کند. تمرکز، مولفه مهم دیگری است که بازی و اسباب بازی باید نسبت به آن بی توجه نباشد. دلیل اهمیت این موضوع این است که کودک ساعت‌ها خود را مشغول بازی می‌کند و تمرکز در کار گروهی بچه‌ها را متوجه فضای بیرونی می‌کند تا دیگران را نیز در کار خود شریک بدانند.

تخلیله شدن انرژی بچه‌ها از دیگر کارکردهای اسباب بازی خوب و مناسب است. بازی و اسباب بازی مناسب کودک باید همراه با تحرک و پویایی باشد تا آن‌ها بتوانند ضمن تخلیله انرژی، خود را در فضای پیرامونی تاثیرگذار بدانند. تحرک کودک در فضای پیرامونی بهترین خاطرات را برای او به همراه خواهد داشت. بچه‌ها باید در بازی، مدیریت و حس توانایی را در خود درک کنند؛ این اتفاق‌ها رخدادهایی است که باید در طراحی بازهای کودکان در نظر گرفته شود.

تکیه بر تولید داخلی در ساخت اسباب بازی‌های بومی و محلی

ساخت اسباب بازی داخلی با تکیه بر پیشینه‌های فرهنگی منطقه‌ای مناطق مختلف ایران نکته قابل توجهی است که می‌توان برای تولید اسباب بازی به آن توجه کرد. فرهنگ غنی ایرانیان در نقاط مختلف ایران زمین با تاکید بر پس‌زمینه دینی و مذهبی می‌تواند رویکرد جدیدی در تولید اسباب بازی باشد.

مفاهیم انقلاب، شخصیت‌ها و چهره‌های ملی و مذهبی، رخدادهای مهم تاریخی و عملیات‌های دفاع مقدس همگی قابلیت دارند تا دستمایه ساخت کاراکتر‌های بازی و اسباب بازی قرار گیرند. تولید عروسک برگرفته از کارکترهای ملی و مذهبی، ساخت بازی‌های فکری از وقایع تاریخی و عملیات‌های دفاع مقدس، ساخت جنگ افزارها و اسباب بازی‌های مهیج به عنوان یک ژانر مهم در اسباب بازی می‌تواند جذابیت زیادی برای کودکان داشته باشد که همگی در فرهنگ بومی قابل بهره برداری هستند تا معرف قهرمانان داخلی برای کودکان باشند.
 
جای خالی کاراکترهای ملی مذهبی در جشنواره ملی «اسباب بازی»/ آیا کودکان نیاز به قهرمان دارند؟
 عروسک دار و سارا نمونه یک عروسک داخلی
 
ایده پردازی و خلق کاراکتر اسباب بازی چیزی نیست که توان و قدرت آن در بین ایرانیان نباشد. استفاده از پیشینه تاریخی کشور، مشاهیر، شخصیت‌ها و قهرمانان ملی و مذهبی همگی می‌تواند دستمایه خوبی باشد. عمده مشکلات تولیدات اسباب بازی داخلی ما در مرحله تولید و استفاده از ابزار و مدیاهای جذاب است که به دلیل عدم وجود زیرساختارها و خط تولید مناسب با مشکلاتی روبرو شده است.

کودک و دنیای پُر از هیجان و خیال او نیازمند جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای است که در فرم و ساختار اسباب بازی نمود پیدا کند. اگر تولید کننده اسباب بازی نسبت به مولفه‌های جذاب یک اسباب بازی برای کودک کم توجهی کند با تمام قوت او در ساختار و فلسفه بازی هیچ‌گاه نمی‌تواند ارتباط خوبی را با کودک برقرار کند و در نهایت اسباب بازی تولید شده او با استقبال روبرو نخواهد شد. این اتفاق مهمترین چالش روبروی تولید کنندگان اسباب بازی در ایران است.

اسباب بازی‌های خارجی و رقابت فرم و محتوا

شرکت‌های اسباب بازی خارجی سهم زیادی از بازار ایران را در دست گرفته‌اند. اسباب بازی‌های خطرناک که بیشتر آن‌ها از طریق قاچاق و بدون هیچ استاندارد و تأییدیه‌ای برای استفاده کودکان ما مورد بهره برداری می‌رسند. اکثر اسباب بازی‌های موجود کاراکترهای برگرفته از بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های تخیلی سینمای هالیوودی است که با تمرکز بر پیشرفت‌های دفاعی و جنگی غرب ساخته می‌شوند.

تانک، ناوهای هواپیمابر، اسلحه و مهمات، هواپیما و جنگنده‌های هوایی و آدم‌ آهنی‌های فیلم‌های تخیلی اکثر کاراکتر اسباب بازی‌های خارجی است که چند سالی است نبض بازار اسباب بازی کشورمان را در دست گرفته و با هدف قرار دادن قوه هیجان کودکان مورد توجه قرار گرفته و سالانه فروش خوبی را به مراه دارد.
 
 جای خالی کاراکترهای ملی مذهبی در جشنواره ملی «اسباب بازی»/ آیا کودکان نیاز به قهرمان دارند؟
نمونه‌ای از اسباب بازی‌های خارجی حاضر در جشنواره ملی «اسباب بازی»

تولید اسباب بازی با رویکرد موضوعی تجهیزات نظامی و اکشن مسئله‌ای است که جا دارد با مطالعه و بررسی کاراکترهای داخلی در دستور تولید قرار گیرد. تولید این گونه اسباب بازی‌ها با هدف شناساندن توانایی‌های نظامی داخلی کشورمان می‌تواند سوژه‌های خوبی برای تولیدکنندگان داخلی این صنعت باشد.
 
کاراکترهای شهدای خلبان از جمله شهیدان بابایی، عباس دوران و  شیرودی و کشوری، ناوچه جوشن نیروی دریایی ارتش و فداکاری‌های داستان فداکاری آن‌ها. قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صدها نمونه دیگر از توانمندی نظامی دستمایه‌های خوب و جذابی برای بازی‌های فکری و شخصیت‌ پردازی کودکانه است که به عنوان قهرمان کودک مطرح شود.
 
سن کودکی بهترین مقطع برای ارتباط گرفتن با شخصیت‌ها و قهرمانان ملی است. قهرمانان ملی کشورمان اگر مورد بهره برداری و شخصیت پردازی درست قرار گیرند می‎‌توانند علاوه بر بازار داخلی، برای کشورهای منطقه نیز جذاب باشد.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار