چیستی کثرت‌گرایی دینی از نگاه امام علی (ع)

کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» ضمن بیان مفهوم و گونه‌های کثرت‌گرایی دینی، مهم‌ترین انواع آن از منظر امام علی (ع) را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۲۵۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ - 21August 2017
چیستی کثرت‌گرایی دینی از نگاه امام علی (ع)به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «کثرت‌گرایی دینی» یکی از مسائل نوظهور عرصه کلام و دین‌شناسی است که در پاسخ به چرایی تکثر ادیان و مذاهب و در توجیه تعارضات موجود میان آموزه‌های ادیان، پدید آمده و شاخه‌های مختلفی پیدا کرده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از کثرت‌گرایی در حقانیت، ‌کثرت‌‌گرایی در رفتار، کثرت‌گرایی در نجات. «کثرت‌گرایی دینی» نظریه‌ای است که همه ادیان موجود را برخوردار از حقانیت یکسان و راه‌های رسیدن به نجات و رستگاری می‌داند و به زندگی مسالمت‌آمیز و محترم شمردن همه عقاید توصیه می‌کند.
 
کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» نوشته «رحمت‌الله روحی» در چهار فصل «کثرت‌گرایی دینی»، «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در حقانیت»، «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در رفتار» و «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در نجات» را بررسی کرده است.
 
 قسمتی از متن کتاب:
 
«کثرت‌گرایان وحی بر پیامبر را از نوع تجربه دینی و شهود عارفان می‌دانند. بنابراین تحلیل، پیامبران با خدا مواجهه‌ای داشته و تفسیر خود را از آن مواجهه در قالب الفاظی برای دیگران بیان کرده‌اند و کتاب‌های مقدس حاصل این تجارب و تفاسیر هستند. بنابر این رویکرد، حداقل، الفاظ و ترکیبات وحی بیان شده به مردم، غیرالهی خواهد بود؛ چنان‌که برخی از طرفداران این رویکرد تصریح می‌کنند، الفاظ و تعبیرات قرآن از شخص رسول اکرم است نه اینکه از طرف خدای متعال نازل شده باشد. تنها تفاوتی که پلورالیست‌‌ها قائلند این است که پیامبران در حیطه و حصار تجربه شخصی باقی نمی‌مانند و با آن دلخوش نمی‌دارند و عمر خود را در ذوق‌ها و مواجید درونی سپری نمی‌کنند، بلکه بر اثر حلول و حصول این تجربه، ماموریت جدیدی احساس می‌کنند و انسان تازه‌ای می‌شوند.»
 
«کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» در 221 صفحه به قلم «رحمت الله روحی» نوشته شده و در 1000 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات «دانش آزاد» منتشر شده است. 
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار