سرلشکر باقری در جمع خبرنگاران:

جغرافیای سیاسی عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند/ رایزنی ایران و ترکیه برای برقراری امنیت پایدار در سوریه و تقویت روند مذاکرات آستانه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه از جمله عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند، گفت: در صورت هرگونه تغییری، تنش‌ها و درگیری‌ها آغاز و ناامنی به سرعت به کشورهای همجوار سرایت می‌کند؛ که این قابل پذیرش نیست.
کد خبر: ۲۵۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ - 21August 2017
جغرافیای سیاسی عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از فرماندهی مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مساله احتمال وقوع همه پرسی استقلال در شمال عراق در مذاکرات دو جانبه بین ایران و ترکیه مورد بحث قرار گرفت که کاملا هم نظر هستیم و اشتراک نظر کاملی بین دو کشور وجود دارد که جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه از جمله عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند و هرگونه مباحثی درباره اختلافات کردستان و حاکمیت مرکزی (بغداد) باید در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد.
 
وی افزود: تغییر جغرافیای منطقه با توجه به اختلافاتی که بین کردها و دولت مرکزی در خصوص کرکوک و سایر مناطق وجود دارد، می‌تواند موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در عراق باشد که این تنش‌ها به هیچ وجه در داخل جغرافیای عراق محدود نخواهد شد و ناامنی به سرعت به کشورهای همجوار سرایت می‌کند؛ که این قابل پذیرش نیست.
 
سرلشکر باقری در خصوص جلسه امروز خود در فرماندهی مرزبانی ناجا تصریح کرد: امروز در جلسه‌ای که برگزار شد، مجموعه معاونت‌های ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی و معاونان نیروی انتظامی، فرماندهان و معاونان مرزبانی و فرماندهان مرزبانی استان‌های مهم کشور حضور داشتند که در این جلسه مباحث کاملی درباره تقویت مرزبانی مطرح شد. با تصمیماتی که اخذ شده تقویت مناسبی به لحاظ کمی و کیفی در مرزبانی جمهوری اسلامی ایران اتفاق خواهد افتاد؛ هم در بعد نیروی انسانی پایور و هم در بعد نیروی انسانی وظیفه و هم در خصوص مسائل مربوط به قوانین و مقررات زیرساخت‌ها، تاسیسات و ابنیه. همچنین در خصوص مسائل مرتبط با تجهیزات، مهمات و تسلیحات و در تمامی ابعادی که نیاز به تصمیم گیری بود در این جلسه بحث و بررسی شد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مسئولیت و ماموریت مرزبانی در میان نیروهای مسلح بسیار حساس و قابل توجه است و به همین جهت امتیازاتی را برای کارکنان این بخش از نیروی انتظامی در نظر گرفتیم. در این رابطه در حوزه اعتبارات، تامین تجهیزات و تاسیسات و ارائه خانه‌های سازمانی، مرزبانی در اولویت قرار می‌گیرد. ان‌شاالله این خدمت کوچکی برای کارکنان خدوم مرزبانی که در سراسر مرزهای کشور و در فاصله دورافتاده با بیشترین خطرات مواجه‌ هستند، باشد.
 
وی افزود: امنیت امروز کشور مرهون تلاش‌های مرزبانان غیور است.
 
سرلشکر باقری در ادامه به سفر چند روزه خود به ترکیه اشاره کرد و گفت: در این سفر با رئیس ستاد ارتش ترکیه در خصوص مسائل مرزی مشترک بحث و گفت‌وگو کردیم. بحمدالله توافقات خوبی بین دو کشور صورت گرفت. ترکیه توجه خود را به مرزهای مشترک افزایش می‌دهد. ترکیه در بحث انسداد مرز و بستن مسیر قاچاقچیان هم از جهت انسانی و هم از لحاظ مهندسی فعالیت‌هایی را آغاز کرده که ما از آن استقبال می‌کنیم. همچنین از اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این رابطه از سال‌های گذشته تاکنون انجام داده است، گزارشی به ترکیه ارائه دادیم.
 
وی ادامه داد: اقدامات ایران و ترکیه در حوزه مرزهای مشترک، مکمل یکدیگر خواهد بود و در راستای برقراری امنیت بهتر، مقابله با قاچاق مواد مخدر، انسان، سلاح و... که مشکلات امنیتی و اجتماعی برای دو کشور در پی دارد، تلاش خواهیم کرد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در بحث مقابله با تروریسم در مرزهای مشترک و جلوگیری از عبور تروریست‌ها که بعضا اتفاق می‌افتد و ناامنی‌هایی را ایجاد می‌کنند، توافقات بسیار خوبی صورت گرفت. ان‌شاالله رئیس ستاد ارتش ترکیه برای تکمیل مذاکرات و جمع بندی مباحث به زودی به ایران سفر خواهد کرد و در این سفر مسائل مورد توجه، نهایی و کامل خواهند شد.
 
سرلشکر باقری در پایان اظهار داشت: در سفر به ترکیه، در خصوص امنیت منطقه نیز صحبت‌های مفید و کاملی انجام شد؛ یکی از این محورها درباره سوریه و عراق و نقش ایران و ترکیه در برقراری آرامش و امنیت در سوریه و تقویت روند مذاکرات آستانه توسط نیروهای مسلح دو کشور بود. درباره منطقه «ادلب» نیز که این روزها امنیت در حال برقرار شدن است و همچنین استقرار کامل حاکمیت قانونی دولت سوریه در مناطق مختلف به خصوص در شمال سوریه که متجاوزان آمریکایی بدون کسب مجوز از دولت قانونی سوریه در آنجا حضور پیدا کردند، صحبت‌هایی صورت گرفت و تاکید بر این بود که حاکمیت سوریه در آن منطقه اعاده شود؛ در این مورد توافقات خوبی صورت گرفت که ان‌شالله به مرور عملی خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها