دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس:

کنگره شعر کتاب دفاع مقدس گامی موثر برای ترویج کتاب در جامعه است

جواد محمدزمانی گفت: ما وظیفه داریم دِین خود را نسبت به دفاع مقدس به عنوان بخشی ماندگار از تاریخ انقلاب اسلامی ادا کنیم. بر این اساس برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس عرصه‌ای برای ادای دِین شاعران دفاع مقدس زیر چتر کتاب است.
کد خبر: ۲۵۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ - 21August 2017
کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، گامی موثر برای ترویج کتاب در جامعه است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی» با اشاره به اهداف برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، اظهار داشت: کنگره‌های شعری در کشور، معمولا با محوریت‌های مختلفی برگزار می‌شوند؛ گاهی یک شخصیت و گاهی یک موضوع محور این کنگره‌های هستند که شاعران بر این اساس آثاری را تولید می‌کنند. اما کتاب محور بودن یک کنگره شعر، موضوعی بدیع است که ما در این حرکت فرهنگی به دنبال آن هستیم.

وی افزود: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی این است که ما از طریق برگزاری این گونه کنگره‌ها میان اهالی فرهنگ، هنر و ادب با کتاب‌های ارزشمند، پیوندی عمیق‌تر برقرار کنیم. این حرکت باعث می‌شود که الهام‌بخش تولیدات جامعه ادبی ما یک کتاب فاخر باشد. به همین دلیل کتاب محور بودن این کنگره گامی موثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی و بها دادن به کتاب در جامعه است.

محمدزمانی درباره دلایل انتخاب کتاب «وقتی مهتاب گم شد» برای برگزاری نخستین دوره این کنگره شعر نیز توضیح داد: دفاع مقدس ما با ارزش‌های فراوان خود، بخشی ماندگار از تاریخ انقلاب اسلامی است و همه ما وظیفه داریم دِین خود را نسبت به این موضوع ادا کنیم. بر این اساس برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس عرصه‌ای برای ادای دِین شاعران دفاع مقدس زیر چتر کتاب است.

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس ادامه داد: موضوع حفظ خاطرات و ارزش‌های دفاع مقدس همواره اهمیت فراوانی داشته است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده اند و در آن پیش قدم شده اند. ایشان همواره کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس را مطالعه می‌کنند و نگاه‌ خود نسبت به آن کتاب و مطالب آن را در قالب یادداشتی در انتها این کتاب‌ها می‌نویسند.

وی با اشاره به تقریظ رهبری بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» عنوان کرد: این کتاب دارای مطالب عمیق و ارزنده‌ است و مقام معظم رهبری نیز در همان سال‌هایی که از تقریظ ایشان بر این کتاب رونمایی شد، دیداری با نویسنده کتاب داشتند که در آن دیدار مطالب مهمی را فرمودند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در آن دیدار به مرتضی امیری اسفندقه، شاعر فرهیخته انقلاب فرمودند که شما اگر این کتاب را مطالعه کنید می‌توانید با مضامین آن ۱۰ غزل بسرائید. یعنی این کتاب این قابلیت را دارد که شما از آن برای سرودن غزل الهام بگیرید. بر این اساس تصمیم گرفتیم با الهام از این اثر، شاعران کتاب را مطالعه کنند و بر اساس آن آثاری ماندگار خلق کنند.

محمدزمانی درباره بخش‌های پیش‌بینی شده در این کنگره شعر نیز توضیح داد: ما محدودیتی در تعداد و قالب‌های آثار نداریم و در واقع دست شاعران را برای ارسال آثار مختلف باز گذاشتیم و آن گونه که در فراخوان آوردیم شاعران می توانند در تمام قالب‌های  کلاسیک شعر مانند غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی و ...، شعر آزاد اعم از نیمایی، سپید و...، ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی، شعر کودک و نوجوان و یا کوتاه نوشت و پیامک ادبی، شرکت کنند.

وی همچنین درباره بخش ویژه این کنگره شعر که به استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری اختصاص دارد، گفت: شاعران آئینی در دیدار خود با مقام معظم رهبری در پنجم اسفندماه سال گذشته، وقتی درخواست کردند که معظم‌له مانند سال ۹۰ مطروحه‌ای بفرمایند تا شعرا بر اساس آن شعر بسرایند، ایشان فرمودند «من در تقریظم بر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» ۲ بیت شعر نوشتم که آن را می‌توانید به عنوان مطروحه استقبال کنید». بر این اساس ما بخش ویژه‌ای در این کنگره برای استقبال از این مطروحه با موضوع دفاع مقدس و مباحث پیرامونی آن پیش بینی کردیم.

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، ۲۰ شهریور ماه را پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره عنوان کرد و درباره زمان برگزاری این کنگره نیز توضیح داد: این کنگره در مهرماه سال جاری و همزمان با سالگروز شهات سردار حسین همدانی برگزار خواهد شد. از آنجا که سردار حسین همدانی یکی از شهدای عزیز مدافع حرم و از فرماندهان تاثیرگذار دفاع مقدس و پس از آن بودند، تلاش داریم این کنگره تجلیلی ازشخصیت  و خدمات این سردار والا مقام در عرصه دفاع مقدس و دفاع از حرم باشد.

جواد محمدزمانی ضمن تقدیر از همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری این کنگره عنوان کرد: عنایت ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به موضوع دفاع مقدس باعث شد تا ایشان از ابتدای طرح این موضوع استقبال گرمی از برگزاری این کنگره داشته باشند. از همه شاعران نیز دعوت می‌کنم که به این عرصه به عنوان یکی از عرصه‌های ارزشمند دفاع مقدس نگاه کنند و آثار خود را از طریق پست الکترونیکی mahtabesheer@iranpl.ir به دبیرخانه این کنگره ارسال ‌کنند.

به گفته محمدزمانی نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در مهرماه با معرفی ۱۰ اثر برگزیده در بخش اصلی و ۳ اثر برگزیده در بخش ویژه به کار خود پایان خواهد داد و آثار برگزیده نیز در قالب کتاب این کنگره منتشر خواهد شد.
 
انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار