ادعای رویترز درباره ارسال محموله‌های شیمیایی به سوریه توسط کره‌شمالی

یک خبرگزاری غربی به نقل از گزارش محرمانه سازمان ملل مدعی شد که کره شمالی محموله‌هایی را برای یک آژانس دولتی سوریه که مسئول برنامه تسلیحات شیمیایی است، ارسال کرده است.
کد خبر: ۲۵۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ - 22August 2017
ادعای رویترز درباره ارسال محموله‌های شیمیایی به سوریه توسط کره‌شمالی
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از رویترز، گزارش محرمانه سازمان ملل درباره نقض تحریم‌های کره شمالی نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ محموله‌هایی را برای یک آژانس دولتی سوریه ارسال کرده است، این آژانس مسئول برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه بوده است. این محموله‌ها طی شش ماه گذشته رهگیری و شناسایی شده است.

این گزارش که توسط گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل تهیه شده است، اوایل ماه جاری با شورای امنیت ارائه شده و رویترز دوشنبه آن را مشاهده کرده است. در این گزارش اشاره‌ای به جزییات بیشتر درباره زمان، مکان تحویل یا اینکه محموله‌ها شامل چه موادی بوده، نشده است.

در گزارش 37 صفحه‌ای کارشناسان سازمان ملل آمده است: این گروه در حال تحقیق درباره همکاری سوریه و کره شمالی در زمینه مواد شیمیایی ممنوع گزارش شده، موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف است.

این گزارش افزود: 2 عضو شورای امنیت محموله‌های ارسال شده برای سوریه را شناسایی کرده‌اند. یک عضو دیگر شورای امنیت نیز به این گروه تحقیقاتی اطلاع داده است که دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ارسال این کالاها بخشی از ارتباطات بین سوریه و شرکت توسعه تجارت معدنی کره شمالی است.

این شرکت کره شمالی در سال 2009 میلادی توسط شورای امنیت در فهرست سیاه قرار داده شده است. شورای امنیت این شرکت را یکی از فعالان اصلی در زمینه تجارت و صادرات تسلیحات و قطعات مربوط به موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف معرفی کرده است. در مارس 2016 میلادی نیز شورای امنیت 2 مقام شرکت توسعه تجارت معدنی کره شمالی در سوریه را در فهرست سیاه قرار داد.

کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند: فعالیت‌های بین سوریه و کره شمالی که آن‌ها در حال تحقیق درباره آن‌ها هستند، شامل همکاری در زمینه برنامه موشک‌های اسکاد سوریه و تعمیر و نگهداری سامانه دفاع موشکی سطح به هوای سوریه است.

دفاتر نمایندگی سوریه و کره شمالی در سازمان ملل هنوز نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار