حجت الاسلام پورمحمدی:

حقوق شهروندی در دادرسی‌ها کم‌رنگ شده است

وزیر دادگستری در دولت یازدهم با تاکید بر مسئله حقوق شهروندی گفت: متاسفانه در دادرسی‌هایمان، حقوق شهروندی کم‌رنگ شده است.
کد خبر: ۲۵۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ - 22August 2017
حقوق شهروندی در دادرسی‌ها کمرنگ شده است
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی پورمحمدی» وزیر سابق دادگستری در مراسم تودیع خود از وزارت دادگستری و معرفی «سید علیرضا آوایی» به عنوان وزیر جدید دادگستری که با حضور معاون اول قوه قضائیه و مسئولان عالی قضایی برگزار شد، اظهار داشت: طی دوران فعالیتم هر جا بودم سعی کردم کارم را به صورت جدی، مبتکرانه و در قالبی نو انجام دهم و دستاوردی قابل ارائه پس از پایان هر دوره داشته باشم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم تعزیرات و وزارت دادگستری با یک رویکرد متفاوت در دوره گذشته کار کرد و به رغم وجود موانعی مانند بین قوایی بودن، تاثیرات بسیار خوبی داشت و سعی کرد در دولت و قوه قضائیه منشاء اثر باشد و فکر می‌کنم شهادت افکار عمومی گواه بر این مسئله باشد.

وزیر دادگستری در دولت یازدهم افزود: تعزیرات را بیشتر به جامعه شناساندیم و نیاز جامعه به این سازمان تعریف شد و رسانه‌ها تلاش زیادی برای معرفی بهتر تعزیرات انجام دادند و اتفاقات خوبی افتاد که البته در حد مطلوب نیست. در حوزه وزارت دادگستری در بخش ضد فساد به تعریف‌های روشن‌تر و شفاف‌‌تری رسیدیم و کارهای زیادی در این عرصه شد و گزارش‌های بین المللی و داخلی تولید شد و در مجموع یک سازماندهی جدید را ارائه کردیم و امیدواریم دوستان با جدیت بیشتری پیگیری کنند.  

پورمحمدی درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه حقوق کودک گفت: در کشور 23 میلیون نفر، افراد زیر 18 سال داریم. سعی کردیم سندی در این رابطه تولید شود و برای بیش از 30 دستگاه، شرح وظایف تعریف و ابلاغ شد. کمیته متناظر تشکیل شد و استانداری‌ها هم تلاش و همکاری خوبی کردند. در حوزه بین‌الملل یک رویکرد بهتر و قوی‌تری داشتیم و خوشبختانه ارتباطات حقوقی و قضایی کشور، ارتقا قابل قبولی پیدا کرد. در طول چهار سال گذشته همکارانم در وزارت دادگستری، تلاش بسیار زیادی انجام دادند که وظیفه دارم از دوستان و همکارانم در وزارت دادگستری و تعزیرات سپاسگزاری کنم.

وی ادامه داد: دو مطلب را رئیس‌جمهور در بحث‌های مختلف مطرح کرد و رهبر معظم انقلاب هم به مناسبت‌های مختلف دو نکته را مطرح کردند. رهبر انقلاب در دیدار مسئولان عالی قضایی گفتند، مهم‌ترین مسئله احیای حقوق عامه است و از قوه قضائیه خواستند این موضوع را در اولویت قرار دهند. رئیس‌جمهور سالیان سال بحث حقوق شهروندی را مطرح کردند و ایران هم منشور حقوق شهروندی را منتشر کرد. در واقعیت، آموزه‌های دینی ما بیش از هر چیز به رعایت حق و حقوق مردم تاکید دارد و قانون اساسی و قرآن و روایات مملو از رعایت حقوق اعم از حق الله و حق الناس است. اگر تعبیر کنیم که اسلام عزیز ما در رأس و شاخص برای رعایت حقوق و حق‌مداری است، سخنی دقیق و درست گفته‌ایم. امروز تابلوی اصلی نظام اسلامی باید رعایت حقوق مردم باشد و حقوق بشر باید از ما رعایت حقوق مردم را یاد بگیرد.

وزیر سابق دادگستری اظهار داشت: در جلسه آخر دولت هم گفتم باید در بحث حقوق شهروندی، پیشتاز از دیگران باشیم و آن را اجرا کنیم و دیگران به ما یاد، ندهند زیرا چنین جایگاه و وزنی را ندارند. متاسفانه با آنچه در قانون اساسی تصویب کردیم، فاصله زیادی داریم. در دادرسی‌هایمان، یک مقدار حقوق شهروندی کم رنگ شده است و این رسالتی است که باید به خوبی انجام دهیم. امروز نزدیک 40 سال از عمر شریف این نظام می‌گذرد و حضور مردم در عرصه‌های مختلف موجب مباهات است و باید به این ملت افتخار کنیم. باید سربازی برای این نظام را بزرگترین افتخار بدانیم و بنده از اینکه این افتخار از ابتدای انقلاب نصیبم شده، خدا را شاکرم که من را سرباز این نظام قرار داده است و از خدا می‌خواهم این لباس را تا پایان عمر بر تن داشته باشم.

پورمحمدی گفت: این روزها خیلی راحت می‌گذرد. خداوند می‌فرماید اگر مومن هستید، نه بترسید و نه غمگین باشید. این صفت برای مومنین، اولیاء خدا و شهدا آمده است. این روزها بین همه می‌چرخد. تغییر و تبدل، از سنت‌های خوب الهی است. امیداریم در امتحانات الهی سربلند باشیم.

وی افزود: خبرنگاری از من سئوال کرد که به خودت چه نمره‌ای می‌دهی؟ گفتم نمره خوبی نمی‌دهم و بدهکار مردم هستم. هر چقدر هم که خلاق و مبتکر باشیم به مردم بدهکار هستیم و به لطف خدا و گذشت مردم نیازمندیم.

وزیر سابق دادگستری اظهار داشت: آقای آوایی در ابتدای انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، در جلسه‌ای، به رئیس قوه قضائیه گفتند که آبروی ما را حفظ کنید و سالم‌سازی و پاک سازی را اعمال کنید تا حیثیت و آبروی ما در جامعه باقی بماند. این موضوع، نکته بسیار اساسی است؛ در دستگاه قضا و تعزیرات، وجود یک قاضی و کارمند مشکل‌ساز هم، برایش مسئله‌ساز است.

پورمحمدی در پایان گفت: به آقای آوایی می‌گویم که آن روز حرف خوبی زدید و این حرف برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست. ما ناچاریم برای سلامت دستگاه اداری و قضایی نسبت به همکاران خودمان با وسواس برخورد کنیم. فساد نگرانی‌های فراوانی را در جامعه تولید می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار