«فرزند گیلان، یاور بهشتی» به بازار نشر آمد

زندگی و فعالیت‌های شهید حسن عضدی در کتابی با عنوان «فرزند گیلان، یاور بهشتی» از سوی انتشارات حرف نو منتشر شد.
کد خبر: ۲۵۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ - 22August 2017
«فرزند گیلان، یاور بهشتی» به بازار نشر آمدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روایتی از زندگی و فعالیت‌های شهید حسن عضدی نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان قانون که در حادثه هفتم تیرماه و در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری به همراه شهید بهشتی و دیگر یارانش به شهادت رسید، در کتابی با عنوان «فرزند گیلان، یاور بهشتی» به قلم اسماعیل رفاهی طالقانی به رشته تحریر درآمد و از سوی انتشارات حرف نو منتشر شده است.
 
عضدی از چهره‌های ماندگار استان گیلان و نظام مقدس جمهوری اسلامی و مورد اعتماد و علاقه شهید بهشتی بوده است. همپای مردم انقلابی تا سرنگونی حکومت ستمشاهی در میدان بود و مبارزه کرد.

وی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش داشت و با حضور در حزب جمهوری اسلامی و پیگیری مطالبات مردم در تمامی حوزه‌ها نشان داد که نماینده‌ای سختکوش، برنامه‌مدار و بالنده است. این مبارز انقلابی در کسوت استاد دانشگاه نیز شاگردان بسیاری تربیت کرده است.
 
«فرزند گیلان، یاور بهشتی» پژوهشی ژرف‌اندیشانه در زندگی، سخنان، آرا و دیدگاه‌های دکتر حسن عضدی، سرپرست مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی است. این اثر به‌عنوان مرجعی پژوهشی در راستای شناسایی یاران انقلاب مورد وثوق بسیاری از اهل قلم و تاریخ‌نگار صاحبنظر و یادمانی باشکوه از شهیدان میدان سرچشمه تهران در هفتم تیر سال 1360 خواهد بود.
 
کتاب در چهار بخش اصلی با محوریت شخصیت اجتماعی و زندگی شهید عضدی و حادثه هفتم تیرماه تدوین شده است که نویسنده در نخستین بخش ابتدا به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره این شهید و واقعه هفتم تیرماه و ترور شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان پرداخته و سپس ویژگی‌های اخلاقی و فکری و شخصیتی بارز شهید عضدی را در قالب خاطراتی بیان کرده است؛ از سوابق مبارزاتی و مسئولیت‌های او سخن گفته و به خاطرات همسر و فرزندان شهید اشاره کرده است.
 
در بخش دوم، شهید عضدی از زبان دوستان و همراهانش معرفی شده و خاطرات شهادت وی و دوستانش و نحوه انفجار ساختمان حزب جمهوری از زبان حاضران در آن حادثه بازگو شده است. نویسنده در ادامه به بازخوانی فاجعه هفت تیر پرداخته و درباره گروه تروریستی و شخص عامل انفجار صحبت کرده است. اسناد و اعترافات منافقین درباره حزب جمهوری اسلامی  و گزارشی از انفجار دفتر مرکزی حزب و متن وصیت‌نامه و بخشی از سخنان دکتر عضدی در مجلس خبرگان قانون اساسی نیز دیگر مواردی است که در این بخش می‌خوانیم.

در بخشی از کتاب آمده است: «شهید عضدی، عضو حزب جمهوری اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت، در ساعت 20:30 روز یکشنبه هفتم تیر 1360، به همراه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و اعضای حزب جمهوری اسلامی در نشست دفتر مرکزی واقع در چهارراه سرچشمه تهران دعوت شده بودند.

در سرآغاز گردهمایی‌شان، نوای آسمانی قرآن کریم در فضای تالار طنین انداخت و سپس، آیت‌الله بهشتی این‌گونه آغاز سخن کرد: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم، استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی که پایبند به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند، انتخاب شوند.» چند لحظه‌ای از گفت و شنودها نگذشته بود که با انفجار سهمگینی، از تالار نشست جز تلی از خاک چیزی برجای نماند. نزدیک به هفتاد و دو تن از بهترین یاوران انقلاب از جمله چهار وزیر، بیست و هفت نماینده مجلس، چند تن معاون وزیر و بسیاری از اعضای حزب جمهوری اسلامی، زیر خروارها خاک و سیمان جای گرفتند.»
 
کتاب «فرزند گیلان، یاور بهشتی» به قلم اسماعیل رفاهی طالقانی در 144 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 9 هزار تومان، با همکاری و سفارش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و بسیج اساتید استان گیلان، از سوی انتشارات حرف نو روانه بازار کتاب شده است.
 
منبع: ایبنا
نظر شما
پربیننده ها