یادداشت/ زهرا کوهساری

زندگی به سبک جهادی

زنان جهادگر و مردان شجاع و سرداران ایثارگر در سال‌های دفاع مقدس مجدانه در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت در دل خانواده خود کوشیدند و خانواده‌ی جهادگر ایرانی الگوی جامع‌الشرایطی از فداکاری و گذشت را ترسیم کرد؛ الگویی که به عنوان سند تحول خانواده‌های سال‌های پس از خود و جهادگران مدافع حرم شد.
کد خبر: ۲۵۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ - 23August 2017

ازدواج علوی و فاطمی؛ زندگی با سبک جهادگرانهگروه حماسه و جهاد دفاع پرس- «زهرا کوهساری» مدیر فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌‎های مشارکت زنان دفاع‌مقدس به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) یادداشتی اختصاصی را در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

امروزه کشورهای سرمایه داری با در اختیار داشتن رسـانه‌هـا سـعی دارنـد سـبک زندگی مورد نظر خود را به سایر نقاط جهان دیکته کنند. سبک‌های زندگی‌ای کـه بـر پایه مادی‌گرایی بنا نهاده شده‌اند و نتیجه آنها گسترش تنوع طلبی در جامعه اسـت. در نقطه مقابل، کشورهای شکل گرفته بر اساس آموزه‌هـای دینـی هسـتند کـه سـعی در ترویج فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی دارند. بدیهی است تقابل ایـن دو سـبک زندگی باعث ایجاد ابهام یا سردرگمی در ذهن افراد جامعه می‌شود و انتخاب یکی از دو راه را تا حدی دشوار می‌سازد.

البته وجود ابتلائات عمومی در جامعه مانند جنگ شیوه‌ها و سبک زندگی افراد جامعه را دستخوش تغییر می‌کند و در این بین اگر جنگ را با نامی پر مفهوم همچون دفاع مقدس معرفی نمایند نوع نگاه و سبک نگرش به این نوع جنگ و دفاع تغییر کرده و از انجام یک وظیفه معمول و سخت به انجام امری پر برکت و همراه با لذات اخروی و سعادتمندی خواهد بود. در این بین افرادی هم که در بحبوحه دفاع مقدس سرافرازانه تلاش می‌کنند به مثابه ارکان مقدس و قابل احترام در جنگ می‌شوند و خدمت به ایشان مایه افتخار و مباهات خواهد شد. این ضرورت و قداست زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که جنگ نه به معنای خصمانه آن بلکه در چارچوب دفاع از کشور و دفاع از مقدسات و در راه اعتلای ارزش‌های اسلام و دفاع از مرزهای سرزمین مادری و مردم بی‌پناه باشند.

آن هنگام که زنان جهادگر با سرلوحه قرار دادن زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و بانو زینب کبری (س) هم در میادین هشت سال دفاع مقدس و هم در فضای فردی و خانوادگی خوش درخشیدند و ایثارگرانه سادگی و دینداری را الگوی زندگی خود کردند و این موجبات تعالی نهاد خانواده و ایمنی بخشی به ارکان خانواده را فراهم آورد و راه را در جهت شهادت طلبی و شهید پروری خانواده ها در هشت سال دفاع مقدس هموار ساخت.

در واقع سبک زندگی سرمایه‌داری با اسـتفاده از ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای، لـذت‌هـای دنیـوی را رواج مـی‌دهـد و فکـر و ذهـن بسیاری از مخاطبان را مسحور تبلیغات خود می‌کند و از طرف دیگر، سـبک زنـدگی اسلامی که کمال و رشد انسان را مورد توجه قرار داده اسـت، لـذت‌هـای اخـروی را اصل و پایدار می‌داند. حال باید دید کـدام سـبک زنـدگی درسـت اسـت و سـعادت دنیوی و اخروی انسان را در پی دارد؟ نخستین گـام بـرای تشـخیص سـبک زنـدگی صحیح از سبک زندگی ناصحیح، آشنایی با مولفه‌های سبک زنـدگی اسـت .

مولفه‌هایی از قبیـل الگوی مصرف، اوقات فراغت، فرهنگ عمومی، ساختار اقتصادی، سـاختار اجتمـاعی، خانواده، تعلـیم و تربیـت، ارزش‌هـا، علـم، هویـت و دینـداری از جمله مولفه نهایی در راستای تبیین و ترسیم الگوی درست سبک زندگی اسلامی ایرانی بر پایه الگوهای صحیح پیشرفت خانواده مسلمان هستند.

زنان جهادگر و مردان شجاع و سرداران ایثارگر در سال‌های دفاع مقدس مجدانه در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت در دل خانواده خود کوشیدند و خانواده‌ی جهادگر ایرانی الگوی جامع الشرایطی از فداکاری و گذشت را ترسیم کرد. الگویی که به عنوان سند تحول خانواده‌های سال‌های پس از خود و جهادگران مدافع حرم شد. زنان و مردانی که با تاسی به سبک زندگی زنان و مردان و خانواده‌های دهه 60 در سال‌های دهه 90 از رفاه و آرامش خود برای دفاع از حریم آل الله گذشتند.

در واقع می‌توان گفت فرهنگ زندگی، متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد. مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب و کار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و به عبارت دیگر به همه مسائلی بر می‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند. پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است؛ اما باطن آن سبک زندگی مادی، شهوت‌آلود، گناه آفرین و هویت‌زدای ضد‌معنویت است. اصل اصالت لذت و اصالت منفعت به عنوان دو اصل اساسی جاری در زندگی مردم مغرب زمین بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‌گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‌شدن پایه و اساس تفکر را در مغرب‌زمین شکل می‌دهند.

بر اساس فلسفه زندگی برآمده از آیات و روایات، سبک زندگی اسلامی ریشه در شکوفایی ارزش‌های عقلی و فطری داشته، در حیات عقلانی تجلی می‌یابد. حیات طیبه اسلامی، رهاورد سبک فردی عقلانی و سلوک اجتماعی عاقلانه است. مؤلفه‌های نظیر برنامه‌ریزی نیکو و برنامه‌های نیکو، نیکوگفتاری و گفتارهای نیکو، نیکوخوری و خوراک نیکو و نیکوخوابی و رؤیاهای نیکو. مفاهیم دیگری همچون سلوک متواضعانه و در عین حال عزتمندانه و نیز سلوک متعبدانه، عادلانه، متعادلانه، صادقانه، مسئولانه و مجاهدانه از مؤلفه‌های سلوک اجتماعی عاقلانه شمرده می‌شوند. مجموعه این مؤلفه‌ها، حیات طیبه انسانی و سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهند و آن جاست که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند: سبک زندگی متناسب با دفاع مقدس به عنوان یک نمونه خوب برای کشورمان، سبکی قابل بهره‌برداری و اثرگذار خواهد بود. (24/06/1388)

بنابراین در این راه خانواده‌های جهادگری که ایثارگرانه با محور قرار دادن سبک و الگوی فاطمی و علوی در زندگی خود، جان، مال، رفاه و آسایش خود تقدیم به اسلام و دفاع از هم نوع خود می‌کنند جایگاهی والا و ارزشمند داشته و به عنوان الگویی تمام عیار برای جوانان و خانواده های چندین نسل بعد نیز بستر ساز خدمات فرهنگی و تامین خوراک فکری در راه ترسیم الگوهای صحیح و معیار های درست در انتخاب همسر خواهند شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار