حیدر العبادی:

اجازه نمی‌دهیم از عراق برای تجاوز به ایران استفاده کنند

نخست وزیر عراق با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم از عراق برای حمله به ایران یا هر کشور دیگری استفاده شود، گفت: همه اقوام عراقی حقوقی برابر دارند و همه‌پرسی به سود اقلیم کردستان نیست.
کد خبر: ۲۵۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ - 23August 2017
اجازه نمی‌دهیم از عراق برای تجاوز به ایران استفاده کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حیدر العبادی در کنفرانس خبری در بغداد در پاسخ به این پرسش که «شما در گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های ایرانی گفتید که عراق در حمایت از ایران برای مقابله با هر گونه تجاوز خارجی تعهد اخلاقی و شرعی دارید، آیا این سخنان را تایید می‌کنید، در صورتی که ایران هدف حمله نظامی ایران قرار گیرد، عراق از چه طرفی حمایت می کند»، گفت: این سخنان روشن است. هیچ طرفی اجازه نمی دهد از اراضی عراق به عنوان برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. عراق گذرگاهی برای حمله به کشورهای دیگر نیست.

وی افزود: اگر درگیری میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد، ما اجازه نمی دهیم از عراق در این درگیری استفاده شود. عراق منافع و استقلال خود را در تصمیم گیری دارد و از همه کشورها می خواهیم به استقلال عراق احترام بگذارند.

وی با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم هیچ درگیری در منطقه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: هر درگیری که نگاه ها را از مبارزه با داعش (گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) و تروریست ها دور کند باعث بی ثباتی منطقه خواهد شد و شرایطی را ایجاد می کند که گروه هایی نظیر داعش تشکیل شوند.

العبادی افزود: ما به همراه ملت سوریه بیشترین آسیب را از تروریست های داعش دیده ایم و به نتیجه این درگیری ها واقف هستیم. در پی اختلافات میان کشورها داعش شکل گرفته است و هر درگیری جدیدی که میان کشورها ایجاد شود، مناطق خلائی ایجاد خواهد شد که تروریست ها در آن فعالیت خواهند کرد. ما مخالف هر گونه تنشی هستیم و تلاش می کنیم چنین تنشی ایجاد نشود.

ادعای نقض حقوق بشر درعملیات تلعفر درست نیست

نخست وزیر عراق درباره وضع عملیات تلعفر و در پاسخ به این پرسش که همزمان با آغاز این عملیات شاهد ورود هیئت‌های خارجی سیاسی و نظامی به بغداد هستیم، آیا این طرف ها نگرانی‌هایی درباره وقوع تخلفات در این نبرد دارند، گفت: در نشست کابینه موضوع وضع آوارگان در تلعفر و عملیات در غرب استان الانبار بحث و بررسی شد. 

وی افزود: نیروهای عراقی و دولت این کشور بهترین عملکرد را در حمایت از حقوق بشر داشته اند.اگر تخلفی نیز وجود داشته دولت عراق در این زمینه تحقیق کرده است. برخی از گزارش‌ها درباره ادعای نقض حقوق بشر درست نیست و گزارش‌هایی نیز درست است ولی این تخلفات به صورت اقدامات فردی بوده و دسته جمعی نبوده است.

وی تاکید کرد: همه در عراق درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که در مناطق آزاد شده تخلفات سازمان یافته توسط نیروهای امنیتی این کشور وجود ندارد و اگر هم تخلفی بوده به صورت فردی بوده است و درباره این موارد نیز تصمیم گیری شده است چرا که این افراد با این گونه اقدامات به نیروهای مسلح عراق آسیب می زنند و ما در برابر این گونه تخلفات سکوت نمی کنیم. 

وی افزود: همه این هیئت‌ها برای حمایت از عراق وارد این کشور شده اند. امروز جهان برای عراق از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده و عراق به یکی از کشورهای مهم در منطقه تبدیل شده است. عراق پیش از این در منطقه حضور قوی نداشت ولی امروز عراق را منبع ثبات و قدرت منطقه می دانند. ارتش عراق مناطق اشغال شده این کشور را آزاد می کند. وزیر دفاع آمریکا گفت که هیچ طرفی تصور نمی کرد عراق در یک دوره کوتاه بتواند استان نینوا را آزاد کند. این پیروزی یک دستاورد بزرگ است.امروز جهان به عراق اعتماد دارد و روز به روز این اعتماد تقویت می شود.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: شکی در این نیست هر کشوری به دنبال منافع خود است. امروز کشورهای مختلف مشاهده می کنند که عراق کشور باثباتی است و به پیش می رود. بخش بزرگی از سفرهای خارجی در چارچوب حمایت از عراق قرار دارد. ما امروز روابط خوب و متوازنی با همه کشورهای همسایه داریم.

فعالیت الحشد الشعبی قانونی است

وی در پاسخ به این پرسش شمار نیروهای رسمی بسیج مردمی یکصد هزار نفر است، آیا پس از پایان یافتن نبرد علیه داعش در عراق این تعداد نیرو باقی خواهد ماند،گفت: باید دولت عراق در این زمینه تصمیم گیری کند. فعالیت این نیرو به صورت قانونی است و عناصر این نیرو فداکاری های زیادی در دفاع از کشور داشتند و جان خود را در این راه تقدیم کردند.

نخست وزیر عراق افزود: ما باید به این نیرو احترام بگذاریم و به وضع آن توجه داشته باشیم. این نیرو، نیروی ارزشمندی برای کشور است به طوری که عناصر و جوانان این نیرو با شور و شوق برای دفاع از کشور مبارزه می کنند و شایسته نیست که این نیرو را رها کنیم. این نیرو ثروت بزرگی برای کشور است و باید این نیرو را حفظ کنیم. همچنین باید نگاه فراگیری داشته باشیم به طوری که کشور به نیروهای مختلفی نیازمند بوده و تامین این نیازها فقط در سطوح نظامی و امنیتی نیست. پس از نابودی داعش، فعالیت های نظامی کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در هر کشوری از نیروهای مسلح خود برای تقویت توان اقتصادی و روند بازسازی و زیرساخت ها و خدمات رسانی استفاده می کنند. ما در این زمینه گفتگوهای اولیه ای با برادران بسیج مردمی داشتیم و ممکن است این نیرو در آینده در زمینه خدمات رسانی و عمرانی فعالیت کند. خواسته اصلی ما این است که جامعه عراقی نظامی و پادگانی نشود. شمار نیروهای ارتش عراق دویست و نود هزار نفر، نیروهای وزارت کشور بیش از پانصد هزار نفر و همچنین نیروی بسیج مردمی و پلیس داریم. هدف ما این است که از شمار نیروهای امنیتی کاسته شود.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: ما به نیروی کافی برای دفاع از کشور و حفظ امنیت نیاز داریم و افزایش شمار نیروهای امنیتی و نظامی در کشور باعث می شود که هزینه بیشتری برای این نیروها داشته باشیم و زمینه را برای نظامی کردن جامعه فراهم می کنیم. ما در حال حاضر در نبرد علیه داعش قرار داریم و اجازه دهید که این جنگ پایان یابد و سپس درباره شمار نیروهای امنیتی خود برای دفاع از کشور تصمیم خواهیم گرفت.

رژیم گذشته به کردها ظلم کرد/ اکنون این شرایط برای کردها وجود ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد اقلیم کردستان عراق از تصمیم خود در برگزاری همه پرسی استقلال در برابر دریافت امتیازات سیاسی عقب نشینی کرده است، اقلیم کردستان با فشارهای فزاینده داخلی و خارجی روبروست،گفت: هیئت کردی به بغداد آمد و گفتگوهای صریحی با این هیئت داشتیم. ما تنها یک عراق یکپارچه را درک می کنیم. همه شهروند این کشور هستند و حقوق برابر دارند. دولت عراق آماده بررسی هر خواسته و موضوع مورد نظر شهروندان این کشور در هر استانی است.

وی افزود: درست است مناطق کردنشین در رژیم گذشته تحت ظلم و ستم قرار گرفتند و روستاها و شهرهای آنان ویران شده و مردم آن آواره شدند. رژیم سابق عراق یک رژیم سرکوبگر بود و همه مردم عراق از شمال تا جنوب این کشور با این رژیم مبارزه کردند. رژیم سابق عراق حتی به نزدیکان خود رحم نکرده بود. در رژیم گذشته به کردها ظلم شد به طوری که برای عنوان رژیم خود از رژیم بعث عربی استفاده کرده و کردها مستثنی شده بودند. در حال حاضر چنین وضعی برای کردها وجود ندارد. کردها توانستند به حقوق فرهنگی خود برسند و دسترسی به این حقوق، حق هر یک از شهروندان عراقی از اقوام مختلف این کشور است و این اقوام حق دارند به فرهنگ خود افتخار کنند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: برادران کرد عراق پیشرفت های زیادی داشته اند. امیدوارم کردها درباره خواسته خود تصمیم درستی بگیرند. من این اطمینان را دارم که مقامات و شهروندان کرد عراق در چارچوب عراق یکپارچه حضور خواهند داشت و این وضع به سود همه است. امروز جهان می گوید که یکپارچگی عراق مسئله ای اساسی برای ثبات منطقه و مقابله با تروریسم است.

استقلال دستاوردی برای کردها ندارد

وی گفت : مسئله دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم این است که استقلال نمی تواند دستاورد جدیدی برای کردها داشته باشد. باید گفتگوی روشنی با مردم  خود داشته باشیم. من میدانم که شهروندان کرد رویای داشتن کشور خود هستند ولی باید بپذیریم که در عراق یک قانون اساسی وجود دارد. ما به آرمان هر قوم و گروهی احترام می گذاریم ولی در این کشور زندگی می کنیم و شرکایی در این کشور حضور دارند.  همه در چارچوب یک شراکت و یک کشور زندگی می کنیم. 

حیدرالعبادی یادآور شد: سفر هیئت کرد به بغداد مثبت بوده است و گفتگوهای مثبتی با این هیئت داشتیم. امیدواریم این سفر نتیجه خوبی برای اقلیم کردستان داشته باشد. در حال حاضر مسئله امتیاز دادن به هیچ طرفی مطرح نیست و باید همه به مردم عراق خدمت کنیم. ما به پیروزی بزرگی در نینوا رسیده ایم و این پیروزی بر اساس همکاری میان ارتش عراق و نیروهای پیش مرگه بوده است. ما این همکاری را یک همکاری تاریخی می دانیم.

وی با بیان اینکه دوره جدیدی از روابط پیشمرگه با ارتش عراق آغاز شده است، افزود: کردها در رژیم گذشته با حملات ارتش بعث روبرو شده بودند ولی ارتش امروز عراق با پیشمرگه برای حمایت از کردستان همکاری می کند. ما می توانیم این همکاری ها را به همه حوزه ها منتقل کنیم. دولت عراق آماده بررسی هر موضوعی در چارچوب عراق یکپارچه است.

منبع: العالم فارسی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار