در نشست «گفتمان تئاتر دفاع مقدس» عنوان شد؛

تئاتر دفاع مقدس تنها تئاتر تاثیرگذار بر خانواده‌ها/ برخی‌ها تئاتر دفاع مقدس را مونوپل کرده‌اند

مهدی حامدسقایان با بیان اینکه تئاتر دفاع مقدس تنها تئاتر تاثیرگذار بر خانواده‌ها در دهه‌های 60 و 70 بود، گفت: برخی‌ها امروز تئاتر دفاع مقدس را مونوپل کرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ - 23August 2017
تئاتر دفاع مقدس تنها تئاتر تاثیرگذار بر خانواده‌ها بود/ برخی‌ها تئاتردفاع مقدس را مونوپل کرده‌اند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «گفتمان تئاتر دفاع مقدس» صبح امروز با حضور «ایرج افشاری‌اصل» مدیر مركز هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، «مهرداد رایانی» مدرس تئاتر و مدیر بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و «مهدی حامدسقایان» مدرس تئاتر در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

سقایان با بیان اینکه برای شناخت دقیق جایگاه تئاتر باید فاصله وضعیت مطلوب را با وضعیت موجود در نظر داشته باشیم، اظهار داشت: برای شناخت دقیق جایگاه تئاتر کشورمان باید وضعیتمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم تا متوجه وضعیت مطلوب شویم. ما با در نظر گرفتن وضعیت اینترنت و مطالعه در سطح جهان متوجه شده‌ایم که کشورمان وضعیت خوبی در این حوزه‌ها ندارد.

وی گفت: تئاتر دفاع مقدس در دهه 60 نمایشنامه‌نویسانی را به ما معرفی کرد که شاید تا سال‌ها نتوانیم چنین ظرفیت‌هایی را داشته باشیم. به عنوان مثال ما یک نمایشنامه‌نویس تئاتر دفاع مقدس داشتیم که هزار بار کار او اجرا شد.

این مدرس تئاتر بیان کرد: ما در زمینه فرهنگ دچار مشکل هستیم و فرهنگ دفاع مقدس را نیز نتوانسته‌ایم درست منتقل کنیم و ترویج دهیم. اساتید تئاتر در دانشگاه‌ها امروز وقتی حرف از تئاتر دفاع مقدس به میان می‌آید مدعی هستند چیزی به اسم تئاتر دفاع مقدس نداریم!

سقایان با تاکید بر لزوم انجام سیاست‌گذاری در بحث تئاتر دفاع مقدس، عنوان کرد: تمام کارها و حرف‌های ما باید بر اساس کار پژوهشی باشد. تئاتر قوی باید دارای استقلال، استمرار و مبتنی بر کیفیت باشد.

وی اظهار داشت: سالن‌های نمایش زیادی در تهران وجود دارند که در طول سال خالی هستند و خاک می‌خورند اما مسئولین حاضر نیستند آن را به نمایش تئاتر دفاع مقدس اختصاص دهند! سال‌ها پیش خانه‌های فرهنگ در تهران برای استفاده مردم بنا نهاده شدند اما مدت‌هاست این مراکز یا برشکست شده‌اند و یا اینکه به دلیل عدم وجود فکر، خالی از مخاطب هستند.

این پژوهشگر فرهنگی افزود: نگاه بوروکراسی در خانه‌های فرهنگ رواج پیدا کرده است و فکری وجود ندارد در حالی که باید به این مراکز و خانواده و جامعه، فکر تزریق کرد. ریشه تئاتر دفاع مقدس باید در مدرسه و مهدکودک ترویج داده شود در حالی که امروز در مدارس ما درس و آهنگ انگلیسی پخش می‌کنند.

سقایان ادامه داد: دفن شهدای گمنام در مناطق مختلف شهر یک اتفاق بزرگ است که باید ادامه داشته باشد اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، انجام فعالیت‌های فرهنگی در کنار مزار این شهیدان است. جریان فرهنگی برای تاثیرگذاری باید به روز بوده و مداوم جریان داشته باشد تا تاثیرگذار باشد. ارزش‌های دفاع مقدس باید به جامعه قدرت، ایمان و ایثار و فداکاری بدهد نه اینکه فقط در پوستر و پلاکارد و آمار بماند.

وی گفت: 90 درصد تئاترهایی که به نمایش گذاشته می‌شوند کارهای مضمحل و فاقد ارزش فرهنگی و هنری هستند و من اجازه نمی‌دهد اعضای خانواده‌ام آن‌ها را ببینند و بسیازی از هنرمندان تئاتر نیز حاضر نیستند به دیدن آن‌ها بروند. امروز تئاتر ما به تئاتر گیشه تبدیل شده است و این مسئله به دلیل فقر فرهنگی جامعه است. ما باید با مردم یاد بدهیم تا وقت خودشان را صرف دیدن چنین آثاری نکنند.

این مدرس تئاتر بیان کرد: تئاتر دفاع مقدس باید همه مولفه‌های زندگی را تحت تاثیرقرار دهد. برخی‌ها تئاتر دفاع مقدس را برای خودشان مونوپل کرده‌اند و با ایده‌های کهنه و فسیل شده جلوی پیشرفت آن را گرفته‌اند در حالی که ما امروز در تئاتر دفاع مقدس به ایده و فکر نو و جوان نیازمندیم.

سقایان یادآور شد: فرهنگ تئاتر دفاع مقدس تنها تئاتری است که پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر خانواده‌ه‌ها و زندگی مردم تاثیر گذار بود و امروز نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. فقط باید بیاد داشته باشیم که امروز دهه 60 و 70 نیست و تکنولوژی‌های مدرن ظهور کرده‌اند و نیاز است ما نیز کشش‌های جدیدی را در تئاتر دفاع مقدس به وجود آوریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها