مشاور امنیت ملی عراق:

ایران در دشوارترین شرایط از ارتش و الحشد الشعبی حمایت کرد

«فالح الفیاض» با ستایش از جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که این کشور در دشوارترین شرایط از ارتش و الحشد الشعبی در عراق حمایت کرد.
کد خبر: ۲۵۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰ - 23August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «فالح الفیاض»، رئیس هیئت الحشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: الحشد الشعبی سوای همه یاوگویی‌های کسانی که اساساً ماهیت الحشد الشعبی را نمی‌شناسند، نماینده طیف‌های عراق است.

وی افزود: ۱۴۰ هزار عراقی عضو الحشد الشعبی هستند که ۴۰ هزار نفر از آنها را شهروندان مناطق سنی‌نشین عراق تشکیل می‌دهند، علاوه بر آن، همه اقشار عراق از مسیحی گرفته تا ایزدی و کُرد فیلی در آن مشارکت دارند. الحشد الشعبی نمایانگر گسترده جغرافیایی استانهای صلاح‌الدین، کرکوک، الانبار و دیالی است.

وی درباره رابطه الحشد الشعبی با نهادهای کشوری به‌ویژه دستگاههای امنیتی و نظامی و گفته برخی که الحشد الشعبی را ارتش موازی توصیف می‌کنند، گفت: اگر منظور از موازی حمایت و پشتیبانی باشد؛ بله. اما اگر منظور رقیب باشد، نه این امر حقیقت ندارد. نبردهای سه سال اخیر در عراق ثابت کرد که الحشد الشعبی پشتیبان و حامی ارتش و پلیس عراق است.

الفیاض گفت: ما از سه سال پیش به‌طور مکمل به‌همراه سایر نیروهای امنیتی عراق با داعش می‌جنگیم. آینده الحشد الشعبی تضمین کننده آینده عراق است و در چارچوب تشکیلات نظامی متنوع عراق خواهد بود.

وی درباره آموزش نیروهای الحشد الشعبی گفت: الحشد الشعبی نهادی نبود که برای تأسیس آن برنامه‌ریزی شده باشد بلکه در لبیک فوری اقشار ملت عراق به فتوای آیت الله سیستانی مرجعیت عالی و بعد از ناکامی ارتش عراق در شهر موصل و همزمان با وضعیت سیاسی شکننده این کشور تشکیل گردید.

الفیاض افزود: ما از تجربیات گروههای دارای پیشینه مقابله با نیروهای آمریکایی و تاریخ جهادی استفاده کردیم. اینها هسته‌های اولیه و پیشقراولان الحشد الشعبی بودند و سپس بخش‌های آموزش نظامی و اطلاعاتی و مهندسی نظامی تشکیل شدند.

مشاور امنیت ملی عراق درباره طرف‌هایی که در آموزش و حمایت مالی از الحشد الشعبی سهیم بودند، گفت: برادران ایرانی از ارتش عراق و الحشد الشعبی در طول روزهای نخستین حمایت کردند. وقتی همگان از ارایه هرگونه حمایتی در طول شش ماه اول سر باز زدند؛ ایران به‌عنوان تنها طرف خارجی بود که از عراق در آن شرایط حمایت کرد. این امر از طریق (اعزام) نیروی نظامی نبود بلکه از طریق ارایه تجربیات و مربیان بود. در مرحله بعدی، الحشد الشعبی توانست ابزارهای بسیج و آموزش را در اختیار بگیرد و در جریان نبرد تجربه کسب کند.

وی تصریح کرد: الحشد الشعبی اکنون یک نهاد نظامی پیشرفته است که در حال حاضر از سطح تسلیحاتی پیشرفته‌ای حتی بالاتر از ارتش برخوردار است. طرحی برای ادغام الحشد الشعبی در نیروهای مسلح وجود ندارد. قانونی که در پارلمان برای مشروعیت بخشیدن و قانونی کردن ساختار الحشد الشعبی تصویب شد، تأکید می‌کند که الحشد یک نهاد نظامی مستقل است که با فرمانده کل نیروهای مسلح مرتبط است؛ نظیر نیروهای مبارزه با تروریسم که پارلمان قانون آن را تصویب کرد؛ یک نیروی رزمی ویژه که در مقابله با تروریسم تجربه و مهارت کسب کرد و باید از آن محافظت کنیم.

الفیاض گفت: فرمانده کل نیروهای مسلح مأموریت الحشد الشعبی را تعیین می‌کند که طبیعتاً مأموریت‌های ملی عراق و همسو با سیاست‌های کشور است.

وی در پاسخ به این سؤال که حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مشارکت الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی منطقه تلعفر از دست گروه تروریستی داعش را اعلام کرد و آیا برخی درخصوص این مشارکت ملاحظاتی داشتند، گفت: ما در عراق به گفته‌های دیگران درباره نیرو و منابع خود که با آن با داعش می‌جنگیم، اهمیتی نمی‌دهیم. عراق در همه جا با همه نیروهایش از خود دفاع می‌کند. فرمانده کل نیروهای مسلح و فرماندهی عملیات مشترک عراق که همه عملیات نظامی در عراق را مدیریت می‌کنند؛ نقشه‌های راهبردی را تدوین و مأموریت‌ها و وظایف را تقسیم کرده‌اند. الحشد الشعبی بخشی از منابع فرماندهی کل نیروهای مسلح است که آن را به‌شیوه مناسب به‌کار می‌گیرد، این حقی اصیل است.

وی درخصوص میزان هماهنگی با دولت سوریه در مناطق مرزی به‌ویژه در گذرگاه‌ها گفت: ما در عراق برای بالاترین سطح هماهنگی با دولت سوریه تلاش می‌کنیم زیرا درک می‌کنیم که خطری که عراق را در سال ۲۰۱۴ میلادی تهدید کرد، از سمت خاک سوریه بود. دولت عراق سیاست ثابت و اعلام‌شده‌ای در ایجاد بالاترین هماهنگی با دولت و ارتش سوریه درخصوص محافظت از مرزها دارد. ما با دمشق برای تحقق این هدف هماهنگی می‌کنیم اما در امور داخلی این کشور دخالت نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خاکریزهایی که قرار است به‌طول ۳۰۰ کیلومتر از بغداد تا دمشق و تا دو گذرگاه الولید و طرابیل در مرز اردن کشیده شود و اهمیت راهبردی آن و هماهنگی در این زمینه با سوریه و اردن گفت: ما تلاش می‌کنیم که جاده بین المللی بغداد به امان را بازگشایی کنیم. برخی مناطق صحرایی است و ممکن است که از آنجا به جاده حمله شود لذا استفاده از توان مهندسی نظامی الحشد الشعبی در دستور کار است. فرمانده کل نیروهای مسلح دستور احداث خاکریز را برای تأمین بیشتر امنیت جاده بین المللی صادر کرد. جاده در داخل مرزهای عراق است و ربطی به مسئله مرزها ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که بعد از پایان آزادی تلعفر و رسیدن به منطقه مرزی با سوریه، کدام طرف تأمین امنیت مرزها را به‌عهده خواهد داشت، گفت: به‌دور از هرگونه محاسبات سیاسی، براساس تقسیم مأموریت‌ها، نیروهای مرزبانی مسئولیت را بعد از آزادسازی تلعفر با مشارکت یک تشکیلات وزارت کشور به‌عهده خواهند داشت.

الفیاض در پاسخ به این سؤال که مطرح است که یک شاخه الحشد الشعبی در جنگ علیه تروریسم با سوریه با ارتش سوریه مشارکت دارد و این گفته چقدر دقیق است، تصریح کرد: این سخن درست نیست. مبارزانی عراقی قبل از تشکیل الحشد الشعبی در سوریه حضور داشته‌اند. برخی طرف‌های عراقی معتقدند که مبارزه با داعش در سوریه به‌منزله دفاع از عراق است، اما این امر خارج از چارچوب کاری دولت است. بعد از تشکیل الحشد الشعبی، این مبارزان در داخل سوریه به کار ادامه دادند زیرا معتقدند که دارند با همان دشمن در همان خندق می‌جنگند. ما به این نظر احترام می‌گزاریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ماهیت رابطه کنونی عراق و ترکیه در سایه حضور نیروهای ترکیه در منطقه بعشیقه در شمال عراق گفت: یک مشکل وجود دارد. مانعی اساسی و بزرگی بین ما و ترکیه به‌خاطر حضور این نیروها وجود دارد. ما عادی‌سازی روابط را مشروط به خروج نیروهای ترکیه کرده‌ایم. این امر را از طریق برخی دوستان به آگاهی آنها رسانده‌ایم، این شرط همچنان پابرجاست. نمی‌توان در همان زمان که آنها از پایگاه بعشیقه در داخل خاک ما خارج نشده‌اند، رابطه مثبتی را با استانبول انتظار داشت.

وی گفت: بار اول، ارتش عراق از موصل دور بود، لذا ترک‌ها گفتند که "اگر ارتش عراق بیاید، ما عقب‌نشینی خواهیم کرد. "، ارتش عراق حضور یافت اما عقب‌نشینی نکردند، سپس گفتند که "اگر موصل آزاد شود، عقب‌نشینی می‌کنیم"، موصل آزاد شد و عقب‌نشینی نکردند. حضور ترکیه به‌دلایل نامشروعی است که عراق نمی‌تواند آن را بپذیرد. این حضور تجاوز به حاکمیت عراق است. ما به دولت ترکیه تأکید کرده‌ایم که همه مسائل امنیت ملی مشروع ترکیه را درک می‌کنیم و طرف یا حامی هیچ طرفی نخواهیم بود که درصدد برهم زدن امنیت ملی ترکیه باشد. لذا این امر باید یک کار دوجانبه بین عراق و ترکیه باشد.

وی تصریح کرد: نیروهای ترکیه، نیروهای متخاصم به شمار می‌روند. اما عراق در وهله اول اولویت‌های مبارزه با داعش دارد و سپس به حل مشکلات دیگر خواهد پرداخت. اما حق عراق برای استفاده از همه ابزارهای موجود برای دفاع از خاک و حاکمیتش محفوظ است.

فیاض درباره همه‌پرسی جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق در ۲۵ ماه سپتامبر آینده گفت: این اقدام غیرقانونی است و نتایج آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم. این امر نتایج منفی برای عراق به‌همراه خواهد داشت. ما آماده بحث درباره همه مسائلی هستیم که به حل مشکلات بین دولت مرکزی و دولت محلی این اقلیم منجر می‌شود. موضع مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) همچنان صرف‌نظر نکردن از همه‌پرسی است. همه طرف‌های بین المللی با همه‌پرسی و جدایی‌طلبی مخالف هستند؛ به‌استثنای اسرائیل. ما به برادران در اقلیم کردستان عراق گفتیم که این اقدام گامی حساب‌شده نیست و باعث بروز درگیری جدیدی خواهد شد که ما از آن بی‌نیاز هستیم. این امر به هیچ یک از طرف‌های عراقی خدمتی نخواهد کرد.

مشاور امنیت ملی عراق در پاسخ به این سؤال که "نظر شما درخصوص امضای توافقنامه‌ای نظامی بین ایران و ترکیه برای مبارزه با داعش در کوهستان قندیل در شمال عراق چیست و آیا به آن ملحق خواهید شد؟ "، گفت: این توافق بین ترکیه و ایران است و ما در آن شرکتی نداریم. اما به مرزهای همه کشورها احترام می‌گزاریم و از همگان می‌خواهیم که به خاک ما احترام بگزارند.

وی درباره وضعیت مرز عراق با اردن گفت: مرزهای ما با اردن همواره امن است. ما هماهنگی خوبی با آنها داریم و هیچ مشکل امنیتی در آن منطقه وجود ندارد.

الفیاض در پاسخ به این سؤال خبرنگار که "نه‌تنها وزیر دفاع آمریکا و مسئولان پنتاگون از تداوم حضور خود در عراق حتی بعد از انهدام داعش سخن گفته‌اند بلکه خواهان مشارکت مستشاران ناتو هم شده‌اند و آیا عراق نیازی به این امر دارد؟ " گفت: طرف‌های بین المللی از زاویه منافع خود سخن می‌گویند اما دولت عراق تصمیم روشنی دارد و بارها تأکید کرده است که اجازه حضور هرگونه نیروی خارجی در خاک خود را بعد از آزادی کامل آن از دست گروه تروریستی داعش نخواهد داد، فصل الخطاب، با ما است.

وی درباره روابط بغداد و مسکو تصریح کرد: روابط دوطرف در سالهای اخیر بسیار تقویت شده است و میزان همکاری نظامی فنی با روسیه گسترده است. روسیه نقش مهمی در جلوگیری از تشکیل کانون‌های تروریستی دیگر داعش و جبهه النصره در سوریه دارد.

منبع: قدس آنلاین
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار