یادداشت/ احمد‌ کاظم‌زاده

دستان خالی نتانیاهو در سوچی

هیئتی اطلاعاتی و امنیتی به ریاست موساد که به تازگی از آمریکا دیدن کرده‌اند، نتانیاهو را در سفر خود به مسکو هم همراهی می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ - 24August 2017
دستان خالی نتانیاهو در سوچی
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، هیئتی اطلاعاتی و امنیتی به ریاست موساد که به تازگی از آمریکا دیدن کرده‌اند، نتانیاهو را در سفر خود به مسکو هم همراهی می‌کنند. افزایش تحرکات سیاسی مسئولان رژیم صهیونیستی را در هفته‌ها و روزهای اخیر می‌توان در چارچوب نگرانی این رژیم از شکست پروژه براندازی در سوریه با کمک گروه‌های مسلح و تکفیری ارزیابی کرد. این رژیم انتظار داشت پروژه براندازی در سوریه به گونه‌ای پیش برود که از یک‌سو این رژیم بتواند بخش‌های دیگری از اراضی سوریه را در امتداد جولان اشغال کند و آن را به دیگر اراضی اشغالی ملحق کند و از دیگر سو در سایه تجزیه سوریه تغییرات ارضی و مرزی به گونه‌ای رقم بخورد که امکان حل بحران فلسطین را با هزینه سوریه به این رژیم بدهد.
 
اما اکنون بعد از شش سال به نقطه صفر بازگشته و از این نگران است که با افزایش ضریب ثبات در سوریه و عراق دوباره توجهات عمومی در منطقه و جهان دوباره به حل بحران فلسطین متمرکز شود و این رژیم را برای همراهی با دور جدید تحرکات تحت فشار قرار دهد، از این رو این رژیم برای فرار از این فشارها دوباره به پروژه ایران‌هراسی متوسل شده اما این بار تنها مانده است و برخلاف ماه‌های گذشته دیگر عربستان این رژیم را همراهی نمی‌کند، ضمن اینکه انتظارات این رژیم از دولت راستگرای ترامپ نیز محقق نشده است و دولت ترامپ نیز همانند دولت اوباما از ورود بی‌محابا به جنگ سوریه خودداری کرد.

در چنین شرایطی نتانیاهو خود رأسا وارد عمل شده تا بلکه بتواند در توافقاتی که بین روسیه و آمریکا یا در نشست‌های آستانه درباره ایجاد مناطق کاهش تنش صورت گرفته، دست ببرد و در محتوای آنها تغییر ایجاد کند؛ اما بعید به نظر می‌رسد در این عرصه بتواند به موفقیت‌هایی دست یابد، از این رو به نظر می‌رسد نتانیاهو با دست خالی از سوچی بازخواهد گشت؛ اما به احتمال زیاد بحران‌سازی‌های جدید در منطقه را در دستور کار قرار خواهد داد. هرچند هنوز جزئیات بحران‌سازی‌های جدید مشخص نشده است؛ اما احتمال دارد این رژیم ترور برخی از شخصیت‌های مهم در منطقه (حتی اگر با این رژیم مشکلی نداشته باشند) را در اولویت قرار دهد تا بتواند در سایه آن برای چند صباح دیگر حل بحران فلسطین را به تعویق بیندازد و زمینه را برای استمرار شهرک‌سازی‌ها برای تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی باقی‌مانده کرانه باختری فراهم کند و از این دید رصد دقیق اقدامات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ضروری است.
 
تجربه نشان داده است این رژیم بحران‌های بزرگ را چه به تنهایی و چه به واسطه عوامل تکفیری در مقاطعی ایجاد می‌کند که خود در داخل یا منطقه در بدترین شرایط بحرانی قرار گرفته باشد و اکنون با توجه به شکست طرح پروژه تکفیری در منطقه و پروژه براندازی در سوریه در یک چنین شرایطی قرار دارد.
 
منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار