پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس؛

برای افزایش میزان سرانه مطالعه بجای پرداخت یارانه به افراد کتاب داده شود

جعفرپور با اشاره به پایین بودن میزان سرانه مطالعه در کشور گفت: به نظر می‌رسد یکی از روش‌های افزایش میزان سرانه مطالعه می‌تواند آن باشد که به جای آنکه مستقیما به حساب افراد جامعه یارانه واریز شود این یارانه به چاپ خانه‌ها، فروشندگان کتاب و… ارائه شود تا قیمت کتاب متعادل‌تر شود و نهایتا قدرت برای خرید کتاب افزایش یابد.
کد خبر: ۲۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ - 24August 2017
برای افزایش میزان سرانه مطالعه بجای پرداخت یارانه به افراد کتاب داده شود!
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «جمشید جعفرپور» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم لارستان، یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی بودن جامعه را سرانه مطالعه خواند و اظهار داشت: میزان مطالعه افراد جامعه خارج از موارد موظف که به عنوان وظیفه و شغل انجام می دهند میزان سرانه مطالعه محسوب می‌شود که متاسفانه این سرانه در کشور ما بسیار پایین تر از استانداردها و متعارف جهانی است.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه میزان سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین تر از آن چیزی است که از جامعه فرهنگی انتظار می‌رود، تصریح کرد: یکی از دلایل شکل‌گیری این شرایط مربوط به بالا بودن قیمت کتاب است که لازم است در این حوزه کتاب هم در سبد مصرف خانوار قرار گیرد و در نتیجه آن تدابیری بیندیشیم که قیمت کتاب کاهش یابد.
 
جعفرپور با بیان اینکه کمک به کاهش قیمت کتاب اشکال و روش‌های مختلف امکان پذیر است، یادآور شد: به نظر می‌رسد یکی از روش‌ها می‌تواند آن باشد که به جای آنکه مستقیما به حساب افراد جامعه یارانه واریز شود، این یارانه به چاپ‌خانه‌ها، فروشندگان کتاب و … ارائه شود تا قیمت کتاب متعادل‌تر شود و نهایتا قدرت برای خرید کتاب افزایش یابد.
 
وی با تاکید بر اینکه البته علت عدم مطالعه تنها گرانی نیست، متذکر شد: بلکه بخشی از آن به دلیل وجود فضای مجازی و سیطره‌ای است که اینترنت در اوقات مردم جامعه پیدا کرده است، برمی گردد چراکه مردم وقت زیادی را به فضای مجازی و گوشی های موبایل اختصاص می دهند که این هم اگر به مطالعه مربوط باشد امر مطلوبی است.
 
وی در ادامه افزود: البته اگر بتوانیم ازاین طریق با حفظ مالکیت معنوی صاحبان اثر این کتاب ها و آثار را در اختیار مردم قرار دهیم فضای مجازی راه بسیار کم هزینه تری نسبت به چاپ کتاب است؛ اما بطور کلی حلاوتی که در مطالعه کتاب وجود دارد دیدن صفحه مانیتور نمی‌تواند داشته باشد.
 
نماینده مردم لارستان همچنین اظهار داشت: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس از هر پیشنهادی که دولت برای کمک به ناشرین، صحاب فرهنگ و نویسندگان ارائه کند استقبال می‌کنیم.
 
وی با اشاره به راه اندازی نهضت مطالعه مفید از سوی شورای فرهنگی عمومی خاطرنشان کرد: نهضت مطالعه با این هدف که مردم مطالعات شان جهت دار و مفید باشد شکل گرفت ولی در نهایت به نتیجه مطلوب و سرانجام خود نرسید لذا اگر آسیب شناسی کنیم که چرا آن اقدام ناتمام ماند و موانع و ایرادات آن را برطرف کنیم می توان اقدام مطلوبی باشد که شورای فرهنگ عمومی و وزارت ارشاد می توانند روی آن کار کنند.
 
منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نظر شما
پربیننده ها