تحلیل/

آیا «نتانیاهو» به هدفش که دوری روسیه از ایران بود خواهد رسید؟

اصلی‌ترین هدف نخست وزیر صهیونیستی از سفر به روسیه متقاعد‌کردن این کشور به توقف همکاری با ایران در سوریه بود، ولی مسکو تمایلی برای چنین اقدامی نداشته و نقش تهران را مثبت می‌داند.
کد خبر: ۲۵۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸ - 24August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر صهیونیستی روز (چهارشنبه) سفر کوتاهی به بندر سوچی (جنوب روسیه) داشت تا نگرانی‌های خود در رابطه با تقویت مواضع ایران در سوریه و در مجموع در خاورمیانه را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در میان بگذارد.

 برای همین منظور "یوسی کوئن" مدیر موساد هم نتانیاهو را همراهی می کرد تا اطلاعات محرمانه بدست آمده در روابط با ایران را در اختیار پوتین قرار دهد. کوئن هشدار داد که ادامه حمایت مسکو از ایران می تواند باعث وخامت اوضاع در کل خاورمیانه شود.

مذاکرات پوتین و نتانیاهو چند مرحله داشت، ابتدا آغاز مذاکرات با حضور خبرنگاران، سپس گفتگوهای رو در رو و بعد از آن هم مذاکرات در ترکیب گسترده تر ادامه پیدا کرد. از طرف روسیه، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه، "یوری اوشاکوف" مشاور سیاست خارجی پوتین و "آرکادی دورکوویچ" معاون نخست وزیر در این مذاکرات حضور داشتند. از طرف اسرائیلی هم علاوه به کوئن، "میر بن-شبات" رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل در این گفتگوها حضور داشت.

نگرانی تل آویو از روند اوضاع در سوریه

طی دو سال اخیر نتانیاهو بارها برای بررسی اوضاع منطقه و به منظور ممانعت از بروز حوادث غیرمترقبه بین نیروی هوایی اسرائیل و روسیه، با توجه به عملیات نظامی روسیه در سوریه، با پوتین دیدار و گفتگو کرده است که البته هماهنگی دو طرف در این خصوص بسیار خوب بوده و تاکنون مشکلی هم بوجود نیامده است. در این مذاکرات همواره موضوع حضور نیروهای نظامی ایران و حزب الله لبنان که برای حمایت از نیروهای دولتی سوریه در این کشور حضور دارند نیز بررسی شده است.

اکنون نگرانی نخست وزیر اسرائیل از این بابت بیشتر شده است که بر اساس توافقات روسیه و آمریکا، یک منطقه کاهش تنش هم در جنوب غربی سوریه بوجود آمده که دقیقا مناطق مرزی سوریه با اسرائیل و اردن را شامل می شود و مقامات تل آویو نگران نفوذ ایران و متحدان آن در این منطقه و در معرض خطر جدی قرار گرفتن امنیت اسرائیل هستند.

مواضع مسکو و تل آویو در مورد نقش ایران مطابقت ندارد

"بنی بریسکین" کارشناس اسرائیلی در پاسخ به سئوال این روزنامه در مورد چرایی حضور رئیس موساد در مذاکرات سوچی، گفت: «یوسی کوئن باید در این دیدار می بود، برای اینکه او به خوبی با وضعیت امنیتی و نقشه تحولات در منطقه آشنایی کامل دارد. وی رهبر روسیه را در جریان اطلاعات سری در باره ایران قرار داد تا او بهتر بتواند مواضع اسرائیل را درک کرده و تصمیم منطقی در این رابطه بگیرد.»

این کارشناس با تاکید بر اینکه، مسلما محتوای مذاکرات صورت گرفته بین مقامات روسی و اسرائیلی در سوچی فاش نخواهد شد، افزود:«مسلما دو طرف بطور صددرصد در خصوص مسائل مربوط به ایران اتفاق نظر ندارند و بعید است که مسکو تمایل داشته باشد تا از تهران فاصله بگیرد. ولی مسئله مهم آن است که بین روسیه و اسرائیل هماهنگی وجود دارد.»  

بریسکین همچنین یادآور شد که اسرائیل می تواند نقش میانجی بین کاخ کرملین و کاخ سفید را بازی کرده و در رفع بحران موجود در روابط روسیه و آمریکا کمک کند.

به عقیده مسکو، نگرانی اسرائیل در مورد ایران بی دلیل است


"تسوی ماگن" سفیر سابق روسیه در اسرائیل نیز یادآور شده است که مقامات مسکو همواره تلاش کرده اند تا تل آویو را متقاعد کنند که اقدامات ایران در سوریه کاملا تحت کنترل روسیه قرار دارد و نباید نگرانی در این رابطه وجود داشته باشد. مقامات مسکو تاکنون نقش ایران در سوریه را مثبت ارزیابی کرده است.

همکاری با ایران، در عرصه اقدامات در سوریه، برای مسکو دارای اهمیت بوده و بعید است که مسکو از این همکاری دست بردارد. در واقع روسیه و ایران، دو متحد اصلی دمشق محسوب می شوند و دولت سوریه با حضور و همکاری نظامی ایران در این کشور موافقت کرده و به آن نیاز دارد. "الکساندر شین" سفیر روسیه در تل آویو نیز اخیرا در مصاحبه ای گفته است که مسکو همواره به منافع اسرائیل در سوریه توجه داشته و بطور کلی بعد از حل و فصل بحران در سوریه، هیچ نیروی خارجی، از جمله نظامیان ایرانی در خاک سوریه باقی نخواهند ماند تا اسرائیل نگرانی از بابت آنها داشته باشد.

منبع: عروه الوثقی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار