در معارفه وزیر ارشاد عنوان شد؛

صالحی امیری: وزارت ارشاد باید در ذیل رهنمودهای گفتمان رهبر انقلاب باشد/ جهانگیری: با فرهنگ «اقتصاد مقاومتی» محقق می‌شود/ صالحی: ایران در حوزه فرهنگ امروز 3 فرصت تاریخی دارد

آیین تودیع «سید رضا صالحی امیری» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد و معارفه «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر امروز با حضور وزیر اطلاعات و جمعی از فرهیختگان برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷ - 26August 2017
صالحی امیری: وزارت ارشاد باید در ذیل رهنمودهای گفتمان رهبر انقلاب باشد/جهانگیری: با فرهنگ «اقتصاد مقاومتی» محقق می شود/ صالحی: ایران در حوزه فرهنگ امروز سه فرصت تاریخی داردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین تکریم خدمات «سید رضا صالحی امیری» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد و معارفه «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر امروز شنبه (4 شهریور1396) با حضور «حجت‌الاسلام سید محمود علوی» وزیر اطلاعات و «اسحاق جهانگیری» معاون رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

«شهرداد روحانی» سرپرست ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به فعالیت‌های موزیسین‌ها در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: هنرمندان و موزیسین‌ها در تمام دوران تاریخی همیشه سهمی داشته‌اند.

وی گفت: ارکستر سمفونیک تهران در هشت سال جنگ تحمیلی پشت جبهه به رزمندگان و مردم روحیه می‌داد. من قطعاتی را در سال‌های دفاع مقدس به یاد رزمندگان و شهدا ساختم که امروز یکی از آن قطعات را به یاد مدافعان سرزمین مادریمان اجرا می‌کنیم که نباید هیچ‌گاه یاد آن‌ها را فراموش کنیم.

«علی نصیریان» در سخنرانی اظهار داشت: عملکرد و اقدامات «صالحی امیری» نشانه توجه جدی او به فرهنگ و هنر و هنرمندان بود. در زمینه موسیقی و خانه تئاتر اقدامات خوبی صورت گرفته است. صالحی دلبسته به فرهنگ و هنر هستند. امیدواریم وزیر جدید بهتر از گذشته به هنر و فرهنگ کشور کمک کنند.

وی افزود: توجه به هنرهای زنده مثل تئاتر که تکثیر پذیر نیست و بوسیله آن لحظات نابی خلق می‌شود، ضروری و ارزشمند است. تئاتر ابعاد درخشانی از بعد انسانی دارند چون انسان روبروی انسان هنرنمایی می‌کند. تئاتر روان، روح و روان انسان‌ها را مورد جراحی قرار می‌دهد. سبک تئاتر به خاطر تحولات دنیا عوض شده است.

این مدرس تئاتر بیان کرد: مدیریت فرهنگ یک کشور مهم و سخت است. بودجه‌های عمومی فرهنگ ما کم است در صورتی که هر شب 180  تئاتر روی صحنه می‌رود. سال 1344 وقتی تئاتر سنگلاخ افتتاح شد نمی‌توانستیم بلیت‌های نمایش را بفروشیم. امروز توسعه فرهنگی صورت گرفته است.

نصیریان خاطر نشان کرد: مدیریت فرهنگی یکی از دقیق‌ترین مسائل در کشور ماست، چون بسیاری از قوانین و سلیقه‌ها دخالت دارد، در نتیجه این کار، یک کار دشوار و پیچیده است. هنر جای اندیشیدن و فکر کردن است. 50 درصد تئاتر اندیشه تم و مضمون است. مدیریت فرهنگی در وهله اول، دلبستگی فرهنگی است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب ما در مناطق محروم تئاتر اجرا می‌کردیم و گاهی یک مدیر اگر دلبستگی داشت، استقبال می‌کرد؛ اما وقتی آن مدیر دلبستگی و علاقه نداشت کار با مشکلات روبرو می‌شد. ما حمایت کننده کسانی هستیم که به فرهنگ کشور کمک می‌کنند. جامعه و جوانان ما درخواست کننده تئاتر و اتفاقات هنری هستند.

این مدرس جذابیت نمایش را علت به وجود آمدن تعزیه دانست و بیان کرد: در شرایطی منبر وجود داشت به دلیل جذابیت نمایش تعزیه عاشورا به وجود آمد که جذاب‌ترین بخش هنر است. توسعه هنری باید باعث خوشحالی سیاستمداران باشند. جامعه ما از نظر فرهنگی توسعه و ترقی کرده است.

نصیریان گفت: در شهرهای دور افتاده کشور استعدادهای درخشانی وجود دارند که گوهر و نیروهای انسانی مملکت هستند که باید رشد پیدا کنند. قبل از انقلاب به یک شهردار گفتم برای تهران تئاتر درست کنید که من را بیرون انداخت؛ اما در دوران شهرداری قالیباف ایشان برای تهران تئاتر درست کرد. ما به ایران علاقه‌مند هستیم.

«فریدون عمو زاده خلیلی» نویسنده کودک و نوجوان در ادامه این مراسم اظهار داشت: ما اهالی قلم عادت داریم در اولین مواجه با چیزی که خلاقیتمان را در آن عرضه می‌کنیم سفید و روشن داشته باشیم.

وی گفت: درباره کارنامه مدیران فرهنگی باید به کارهای نکرده آن‌ها توجه کنیم. اهالی قلم همیشه نگران هستیم که آیا بنویسیم یا ننویسیم. چاپ می‌شود یا خیر. صالحی امیری جلوی شکوفایی اندیشه را ندادند از این جهت از ایشان تشکر می کنیم.

این نویسنده کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: صالحی امیری در مدت مسئولیت در وزارت ارشاد کارهای مربوط را به اهالی فرهنگ سپردند و به آن ها اطمینان دادند. تشکر ها در این دوره در برنامه ریزی و سیاستگذاری مداخله کردند و نمایشگاه بین المللی تهران به تشکل ها سپرده شد. پتانسیل ها و انگیزه ها در این دوره وزارت ارشاد بی نظیر بود.

عمو زاده خلیلی افزود: ما در فرهنگ چیزی غیر از واگذاری نداریم و در دوران مدیریت صالحی امیری فرهنگ برجای واقعی خودش قرار گرفت. تقاضا داریم تشکل‌های نویسندگان و روزنامه نویسان که در قانونی کردن فعالیت هایشان با موانعی همراه هستند، یاری شوند.

«حجت اسلام سید محمود دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ادامه این مراسم نیز اظهار داشت: وقتی جامعه هنری و تئاتر کسانی مانند نصیریان را فعال روی صحنه می‌بینند، انگیزه فعالیت بیشتری پیدا می‌کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم تبعیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از منویات رهبر معظم انقلاب گفت: سید عباس صالحی شخصیتی است که نزدیک‌ترین نظریات را در حوزه‌های فرهنگی نسبت به رهبر انقلاب دارند.


«سید رضا صالحی امیری» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت نیاز به رویکرد استراتژی است تا به قله‌های توسعه فرهنگی دست یابد. اولین حرکت این مسیر با چشم‌انداز 10 ساله سینما شکل گرفته و راه پیشرفت عبور از روزمرگی است.

وی گفت: عبور از سطح به عمق، عبور از نظام تبلیغاتی به عمق و عبور از  بایدها به باورها و عبور از جزایر مستقل، نظام بسته، کمی گرایانه از اولویت‌هایی است که باید محورهای فعالیت‌ها باشد. خیلی از فعالیت‌ها به اصحاب تخصصی واگذار شده‌اند.

صالحی امیری بیان کرد: ارشاد دهه چهارم باید سیاست‌گذار باشد و نظام سلیقه‌ای باید کم شود. باور قطعی داریم که کشور مبتنی بر یک رهبر و یک قانون و مجلس باشد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرجعیت فرهنگی کشور دولت است، باید در نظام فرهنگی یک الگوی فرهنگی را بپذیریم و آن وزارت ارشاد است. در فضای آرام تنها می‌توان فعالیت فرهنگی انجام داد. گفت‌و‌گوی فرهنگی باید در بین اصحاب فرهنگی کشور رونق دهیم و باید بپذیریم در کشور اقوام مختلف و نحله‌های فرهنگی حق حیات دارند و نباید به دنبال شبیه‌سازی فرهنگی باشیم. حرکت ارشاد باید در ذیل گفتمان فرهنگی مقام معظم رهبری باشد.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم اظهار داشت: دولت از توانمندی‌های «سید رضا صالحی امیری» استفاده خواهد کرد. ما در سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر نخواهیم داد. صیانت از فرهنگ و هویت نیازمند بازشناسی دقیقی از مبانی و جلوه‌های ادب و هنر ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در مرحله بعد مراقب گسست فرهنگی باشیم که بار این مسئولیت بر دوش اصحاب فرهنگ و اندیشه و هنر است.

وی گفت: اقتدار فرهنگی کشور بیش از هر گروهی در دست اهالی اصحاب فرهنگ و هنر است. اگر به دنبال فرهنگی هستیم که قدرت جهت‌دهی در سایر بخش‌های کشور داشته باشد، باید فرهنگ را توسعه دهیم. اقتصاد سیاستی موفق خواهد بود که جهت‌دهی آن توسط فرهنگ صورت گرفته باشد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: فرهنگ همه بخش‌های جامعه از جمله اقتصاد، سیاست و خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای این کار باید یک وزارت فرهنگ قوی داشته باشیم. کارهای زیادی در کشور باید صورت گیرد. زندگی معیشت و توسعه کشور و وضع منطقه گویای این است که رسالت ملت ایران سنگین است. اولویت اول کشور بحث اقتصاد است، البته فرهنگ از اولویت بیرون نرفته و در این میان اقتصاد مقاومتی راهگشای همه مسائل است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ما امروز برای حل مسائل اقتصادی کشور فکر می‌کنیم اقتصاد مقاومتی موضوع خوبی است و این کار باید به گفتمان قالب کشور تبدیل شود. ویژگی اقتصاد مقاومتی استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی کشور است و در این میان آثار فرهنگ و هنر که متکی بر اندیشه خلاقیت و نوآوری است، توسط کتاب، فیلم، مجسمه و یک تئاتر جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این راه را باز کند که در بحث تعاملات گسترده بین‌المللی کالاهای فرهنگی را عرضه کند. این وزارت باید راهی باز کند تا آثار فاخر هنری قابل ارائه شود.

جهانگیری گفت: با وجود حضور «سید عباس صالحی» گره‌های زیادی باز خواهد شد و دولت نیز برای تحقق برنامه‌ها کمک خواهد کرد تا به همه برنامه‌ها برای رضایت اصحاب فرهنگ و هنر جامعه عمل پوشانده شود.

در ادامه «سید عباس صالحی» وزیر ارشاد نیز اظهار داشت: توفیقی است تا در جمع اهالی فرهنگ و هنر فرصتی برای خدمت داشته باشم. اگر وزارت در جمهوری اسلامی با نگاه دینی خدمت است حتما در وزارت ارشاد خدمتی مضاعف است. فرهنگ جان و روح ایرانی و هوای تنفس است. اگر پزشکان طبیبان جسم‌اند فرهنگیان طبیبان روح‌اند.

وی گفت: فرهنگ هوای در گذر و هوای پر نفس جامعه است و این هوا را نمی‌تواند گلخانه‌ای و قطره‌ای تزریق کرد. این هوا باید به‌گونه‌ای باشد تا همه به اندازه کافی به تنفس این هوا بپردازند.

وزیر ارشاد افزود: مفتخرم در طول چند دهه عمرم در راه فرهنگ بوده‌ام و امروز این جایگاه را خدمتی خدادادی می‌دادنم. فرهنگ بخشنامه و از بالا به پایین نیست، بلکه صحبت و همدمی است.

صالحی تاکید کرد: ایران جانش به فرهنگ و هنر و ادب زنده است و با آن جاودانه است. حیف است که امروز نام ایران با نام دیگری شناخته شود. هنر و فرهنگ ایرانی می‌تواند جلوه تابناک ایران را دوباره تابناک کند. فرهنگ و هنر امروز ایران نیز شاداب است.

وی گفت: هیچ کالای کشورمان به اندازه تولیدات فرهنگی جهانی نیست. امروز جهان ما را با سینما، موسیقی فاخر، تابلوهای نقاشی و به هنرهای نمایشی پرشکوه می‌شناسند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار