سردار شیخی:

یادمان «شهدای گمنام» پاتوق یک حزب و جریان خاص نیست

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران گفت: یادمانی که در پارک است دارای یک شرایط است و یادمانی که در ارتفاعات است دارای شرایطی دیگری است. اینجا محلِ پاتوق یک حزب و یک گروه و یک جریان خاصی نیست.
کد خبر: ۲۵۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ - 27August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مسئول اصلی حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس است که این وظیفه بزرگ و خطیر را برعهده دارد تا ضمن حفظ آثار دفاع مقدس، ارزش‌های دفاع مقدس را نشر دهد و مانع از تحریف آن توسط بیگانگان شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تمامی استان‌های کشور دارای اداره کل است تا مأموریت های این بنیاد در سطوح استانی پیگیری و انجام شود.

به همین منظور اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تهران در سال  1393 تاسیس شد و سردار علی اصغر محسن شیخی در تاریخ بیستم بهمن سال 95 با حکم سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  به سمت معاون رئیس بنیاد و مدیر اداره کل حفظ آثار استان تهران منصوب شد. چندی پیش سردار شیخی گفت‌و‌گویی با خبرنگاران داشت که متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

 با توجه به گستردگی جغرافیایی تهران درباره اداره شهرستان­‌های استان­ تهران و فعالیت‌هایی که در این مراکز می‌شود, توضیح دهید؟

 ادارۀ کل استان تهران از آخرین اداراتی بود که در کشور تشکیل شد. قبل از آن در شمال شرق، جنوب غرب و شمال غرب، سه مرکز  تحت عنوان ادارۀ حفظ آثار وجود داشت که پس از تشکیل ادارۀ کل استان تهران زیر مجموعه این اداره کل قرار گرفتند اما با توجه به وجود 16 شهرستان در استان تهران و ترکیب جمعیتی که در برخی از شهرستان‌­ها وجود دارد که مانند یک مرکز استان از حجم و گستره ای  بالا برخودار است, با هماهنگی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این سه مرکز مجددا احیا شده و اداراتی در شمال شرق استان به مرکزیت دماوند, اداره­ جنوب شرق استان به مرکزیت ورامین و جنوب غرب هم به مرکزیت شهریار که شهرستان­‌های تابعه خود را پوشش می­‌دهد و مأموریت‌های مرتبط با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را دنبال می‌کنند.

 از تعداد 211 یادمان شهدای گمنام وجود دارد تاکنون چه تعداد از این یادمان‌ها دارای بنای ساختمانی شدند و شیوه تدفین شهدا در مکان های عمومی به چه صورت است؟ 

از 211 یادمانی که در مراکز علمی و دانشگاهی، در مراکز حوزوی، مراکز پادگان­های نظامی و محل‌­های عمومی شامل‌ پارک­ها, بوستان­ها و ارتفاعات مدفون هستند و قریب به 700 شهید گمنام در این 211 یادمان مدفون هستند. برای دفن پیکر پاک شهدای گمنام هم مکانیزم خاصی وجود دارد که متقاضی به بنیاد حفظ آثار استان تقاضا را می فرستد و بعد از بررسی‌­های اولیه، ادامه مراحل به کمیته ستاد جستجوی مفقودین که سردار باقرزاده متولی آن است فرستاده می‌شود و کمیته جستجوی مفقودین هم یک تعاریفی برای آن دارند.

بعد از اینکه شهید تدفین شد رسیدگی به امور آرامگاه شهید و ایجاد ساختمان یادمان بر عهده بنیاد قرار می‌­گیرد. ادارۀ یادمان ها هم براساس دستورالعملی است که چگونگی، حفظ، نگهداری و بهره­‌برداری از یادمان­های شهدای گمنام  را در قالب هیئت امنا مشخص می‌کند. این دستورالعمل مصوبه هیئت ­امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که شهرداری،استانداری یا فرمانداری، بنیاد شهید، سپاه ناحیه مقاومت بسیج در هیئت امنای این یادمان ها عضویت دارند و هماهنگی های لازم در این خصوص را انجام می‌دهند.

در خصوص احداث بنای ساختمانی یادمان‌های شهدای گمنام نزدیک به  60 درصد از محل­‌ها ساخته شده و مابقی یادمان‌ ها را در صدد آن هستیم که هیات امنای آنها  تشکیل شود و بنای ساختمانی آنها ایجاد شود که بنیاد سعی می­ کند برای ساخت این بناها کمک کند و یا از منابع مختلفی برای ساخت آن اقدام کند.

البته ساخت این بناها زمان­بر و هزینه‌­بر است، ضمن اینکه بنیاد نقش هدایتگری و پشتیبانی عمومی را دارد، لذا بودجه­‌ای برای این منظور که خود بنیاد بخواهد دخالت داشته باشد ندارد ولی از امتیازات وابستگی به ستاد کل نیروهای مسلح و نامه‌­نگاری‌­هایی که صورت می­‌گیرد و جلساتی که گذاشته می‌­شود سعی می‌­شود که با کمک خیرین و محل‌­هایی مانند شهرداری‌­ها و فرمانداری‌­ها این بناها ساخته شود.

دستورالعمل فرهنگی هم برای اجرای برنامه های فرهنگی در این یادمان ها در نظر گرفته شده است؟

چون مستقیما نمی­‌شود یک دستور فرهنگیِ واحدی را برای همه جا تعریف کرد، یادمانی که در پارک است دارای یک شرایط است و یادمانی که در ارتفاعات است دارای شرایطی دیگری است. اینجا دستاورد فرهنگی بیشتر مبتنی بر این است که اولاً همه باید استفاده کنند و صرفا استفاده صنفی و گروهی و قشری نباشد و از طرفی ورود جریان حزبی و گروهی هیچ جایی ندارد و مانند جریان دفاع مقدس باید به آن نگاه شود، لذا تاکید ما بر این است که اینجا محلِ پاتوق یک حزب و یک گروه و یک جریان خاصی نیست.

جریان دفاع مقدس و شهدای گمنام مشخصاً دستاوردی است که باید  اصول اولیه که آرمان­های امام و منویات رهبری و خون شهدا است محور کار باشد و همۀ اینها حولِ محور این گردونه باید بچرخد و لذا باید اگر مراسمی گذاشته می‌­شود مراسم حزبی وگروهی نباشد.اینجا جریان­‌سازی به عنوان اینکه یک جریان و گروهی و دسته­‌ای بخواهد علمش را بالا ببرد، محدودیت دارد و اجازه نمی­دهیم ولی باید پای همه باز شود و همه باید بیایند و بهره بگیرند و از این فضای معنوی شهدا و عطر پاک شهدا استفاده کنند.

 افراد و موسسات خودجوش بسیاری در زمینۀ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تهران فعالیت می‌­کنند، در این خصوص اداره کل حفظ آثار استان تهران چه اقداماتی را انجام داده است؟

ما تجمیع اینها را نداریم ولی سازمان مؤسسات مردم نهاد یکی از سازمان­‌هایی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارد و وظیفه این سازمان شناساییِ آنها و تعامل با آنها است اما اینکه بخواهد مثلاً اینها را تجمیع کند در یک مجموعه وجود ندارد. اتفاقاً بایستی هر کسی خودجوش فعالیت­های در عرصه دفاع مقدس انجام بدهد و دستش باز باشد، منتها در اینجا هدایت شود که تحریف و غلو نشود زیرا دفاع مقدس اصلاً  نیاز به غلو ندارد.

این مؤسسات و افراد انتظار بسیاری از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به عنوان متولی حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارند که از آنها حمایت مادی و معنوی کند، اما می گویند این حمایت‌ها از جانب بنیاد صورت نمی‌گیرد, نظر شما در این خصوص چیست؟

 انتظارِ بحقی دارند ولی توجه به ماموریت­‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، چون عمدتاً کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند انتظار کمک مادی را دارند، اگرچه شاید بعضی‌­ها کمک­های معنوی را هم بخواهند که ما سعی می­‌کنیم خدمت آنها باشیم ولی امکانات بنیاد و آن چیزی که برای ما تصویر شده است و مصوب شده است، حمایت و هدایت کلی است و اصلاً بودجه‌­ای به این منظور اختصاص داده نشده است. پس با این اوصاف کسانی که انتظار کمک مادی از ما را بخواهند داشته باشند ما هیچ قولی را نمی­توانیم به آنها بدهیم ولی طبیعتاً ممکن است یک جایی مثلاً امکاناتی را بخواهد از فلان وزارتخانه، می‌توانیم نامه به آنها بدهیم. در خصوص سازمان مردم‌­نهاد,  به این دلیل که اداره کل حفظ آثار استان تهران با تاخیر تشکیل شده است، به همین دلیل ما این مجموعه را با تاخیر شکل دادیم و در صدد فعال سازی آن هستیم تا این ارتباطات بیشتر شود.

 در خصوص چاپ کتاب, اداره کل حفظ آثار استان تهران چه اقداماتی را انجام داده و تا چه اندازه از نویسندگان و یا انتشاراتی که در این زمینه فعال هستند حمایت شده است؟

برای حمایت و آموزش هنرمندان اعم از نویسنده، بازیگر، فیلمبردار و غیره اردوی راهیان نور غرب در نظر گرفته شده تا در حقیقت به نوعی یک آموزشی است تا مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را ببینند و بتوانند بنویسند یا مستند تهیه کنند. در حوزه کتاب نیز ما مشارکت در تدوین کتاب را داریم و پتانسیل خیلی خوبی در تهران وجود دارد که این‌ها نوشته شود ولی باید این‌ها را خود راو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌­ها و خاطراتی که دارند باید شناسایی شود و ما هزینه‌­ای را هم می‌­کنیم تا این کار انجام شود و کمک هایی برای چاپ­ در حال انجام است.

تاکنون چندین کتاب توسط این اداره کل به چاپ رسیده است اما این موضوع رو به گسترش است و یک زمینۀ فعالیت در این عرصه است که در این زمینه یک معاونت ادبیات اداره کل متولی تدوین کتاب­هایی یا حمایت از کسانی که اهل مطالعه و نظر و تالیف هستند، حالا بخشی از این حمایت می­تواند مادی باشد که صورت می­‌گیرد و بخشی از آن هم کمک­های دیگری مانند چاپ و غیره است.

 در خصوص تدوین و انتشار دانشنامه استانی استان تهران چه اقداماتی انجام شده؟

 این کار در حال انجام است اما تهران به دلیل اینکه اداره کل حفظ آثار استان تهران با تاخیر ایجاد شد یک مقدار عقب‌­ماندگی دارد که سعی می­کنیم جبران کنیم. اکنون حدود 30 الی 45 درصد از تدوین این دانشنامه پیش رفته و قطعاً تدوین, ویراستاری و سایر اقدامات برای چاپ این دانش‌نامه زمان‌بر است.

در ورود به عرصۀ فضای مجازی برای ترویج این فرهنگ بسیار کم کار شده است، چه اقداماتی را در این خصوص انجام داده اید؟

 ما این را تازه شروع کردیم، با ایجاد خبرگزاری دفاع مقدس عمدتاً موضوعات ما از طریق خبرگزاری انتشار پیدا می‌­کند ولی با همۀ این اوصاف گروهی را مختص استان تهران ایجا کردیم و بر این اساس فعلاً این اطلاعات جمع شود تا بتوانیم در این عرصه که بسیار مهم است و بایستی این ارتباط در فضای مجازی بیشتر بشود ما حتماً استفاده بکنیم.

چه اقداماتی در خصوص ایجاد رشته های مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه انجام شده و در خصوص دروس آشنایی با دفاع مقدس چه تعداد از دانشگاه های تهران این درس که یکی از دروس اختیاری است را اجرا می‌کنند و آیا این دو واحد کفایت می‌­کند که دفاع مقدس به دانشجو شناسانده شود؟

در سطوح مختلف بنیاد این کار در دست انجام است که در رشته های مرتبط با دفاع مقدس در سطوح کارشناسی فقط اتفاق نیفتاد، کارشناسی ارشد و دکتری هم ارائه شود و به همین خاطر زیرساخت‌­های این کار و تدوین و تالیف کتاب­هایی که بتواند در سطوح تخصصی مثلاً معماری، معماری جنگ و مهندسی جنگ انجام شود. قبلاً پژوهشگاه دفاع مقدس بود که الان این پژوهشگاه در دانشگاه عالی دفاع ملی تعریف شده است و لذا کار پژوهشی را پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که قبلاً زیرنظر بنیاد بود بخشی از این ماموریت به دانشگاه عالی دفاع ملی تعریف شده که پژوهشکده­‌ها در آنجا مستقر شده و کتابهایی در این زمینه را تا سطوح عالی تالیف می‌­کنند.

در خصوص اینکه دو واحد درسی برای دانشجویان کفایت می‌کند یا نه, بله کفایت نمی­کند ولی اینکه گفتید اختیاری است برای اینکه جذابیتی باشد که افراد بگیرند، ما می­خواستیم که بلایی که سر گروه معارف و درس معارف در دانشگاه آمد سر این درس نیاید که اینها احساس بکنند به زور بایستی این افراد این درس را پاس بکنند، به همین خاطر اختیاری‌­ شد و فشار آوردیم که دوستانِ ارائه‌­کنندۀ این درس به گونه‌­ای باشد که جذابیتی داشته باشد که افراد با اختیار بگیرند نه با اجبار، طرف ممکن است معارف را گذرانده باشد ولی معارفی که فردا از او بپرسید چون فقط طی کرده و نمره‌­اش را می­خواسته خوانده در صورتی که ما می­خواستیم یک درس اختیاری باشد که طرف با اطمینان خاطر آن را بگذراند.

 الان نزدیک 3 هزار نفر دانشجو در تهران این درس را گرفتند ولی کفایت نمی‌­کند باید همۀ دانشجویان استقبال کنند. منتها بعضی از دانشگاه‌­ها به دلیل اختیاری بودن آن گروه آموزشی که باید افراد را هدایت کند، خوب هدایت نمی­‌کند ولی انصافاً دانشگاه آزاد هم پیشگام­‌تر و هم پشتیبانی وسیع­تری را انجام می‌­دهد، بعضی از دانشگاه­های دولتی یک مقدار بالا و پایین است که داریم با روسا و معاونین آموزشی صحبت می­‌کنیم که این را ارتقاء بدهیم و تعداد دانشجویانی که این درس را می­گیرند بیشتر شوند. بیش از 3 میلیون در کشور این درس را پاس کردند.

 یک بخشنامه‌­ای از وزارت علوم مبنی بر حذف این درس صادر شده بود آمده بودو بعد با واکنش‌های عمومی مواجه شد و این بخشنامه بی اثر شد،واکنش بنیاد به این قضیه به عنوان مدعی العموم دفاع مقدس چه بود؟

 یک اشتباهی در وزارت علوم انجام داده بود این را حذف کرده بود و وباره تلاش شده و احیاء شد و ما نمی­خواستیم به قصه دامن بزنیم.اگر ما می­خواستیم واکنشی داشته باشیم چه بسا باعث می‌­شد دامن زده شود به این قضیه و هم اینکه برای کار اشتباهی که صورت گرفته، یک توجیحی بتراشند که بیشتر به ضرر بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها